Ramuz, Charles-Ferdinand
Vinobraní

Vinobraní je krátký esej významného švýcarského autora Ch.-F. Ramuze (1878-1947).

Vinobraní ve Švýcarsku
Charles-Ferdinand Ramuz
: Vendanges, Ed. Séquences, 2002

Švýcarský autor Charles-Ferdinand Ramuz (1878-1947) stačil ještě v plné síle shrnout své Souborné dílo a vydal je v nakl. Mermod (Oeuvres completes, Mermod, 1941; poté vyšla v jiné podobě ještě dvakrát - viz http://pages.infinit.net/poibru/ramuz/). Francouzské nakladatelství Séquences dnes postupně vybírá jednotlivé texty a publikuje je jako literární bonbonky (například L'Année vigneronne, L'Amour du monde, Souvenirs sur Igor Stravinsky, Montée au Grand-Saint-Bernard, L'Exemple de Cézanne, Le Gros poisson du lac, Une main, Conformisme). Univerzita F. Rabelaise v Tours publikuje nevydané nebo rozebrané Ramuzovy texty (Paris, notes d'un Vaudois, Le Grand printemps, Le Villages dans la montagne). A také nakladatelství Grasset vydalo poslední dobou některá Ramuzova díla, posledním z nich byla kniha Aline. Pro úplnost dodejme, že tomuto velkému švýcarskému autorovi bylo věnováno číslo 853 revue Europe (květen 2000).

Vinobraní je krátký esej a kritik Jean-Louis Hue z Magazine littéraire ho doporučuje k vychutnání zejména v zimních měsících, tak jako se degustuje první úroda vína. Ramuz je v tomto oboru znalec, neboť je potomkem vinařů, vyrůstal na severním břehu Ženevského jezera u Lavaux. Text Vendanges vyšel roku 1927: Ramuzovi bylo skoro padesát a začíná se dívat do minulosti. Vypráví, jak na podzim dostávali školáci tři týdny volna, aby mohli pomáhat při vinobraní. Pozoruje svět mezi nebem a zemí, pod horami kraje Vaud a nad nížinou řeky Rhôny, všímá si striktně rozdělených rolí - ženy odevzdaně sklízejí hrozny, muži, zavření ve sklepech, se věnují tajemné práci u lisu, již malý Ramuz s dalšími kluky večer potají pozoruje. Neměnný řád vinařských rituálů řízený a rytmizovaný tou správnou švýcarskou přesností postupně mizí, tak jako se vždycky ztrácí dětství. Údržba vinice po celý rok, péče o víno, ochutnávání… Ramuz dokáže popsat všechny zvyky, zabývá se popisem krajiny, lidí (i dávných profesí, třeba krtičkářů, kteří kladli ve vinicích pasti na krtky), ale zabírá i typické detaily (třeba "le vin gris", nakyslé růžové víno, jímž se dnes odbývají cizinci a které vytlačilo zlatavý mok spisovatelova dětství), nikdy však nesklouzne do manýrismu, laciného vychvalování malebných žánrových obrázků, nejde mu o folklor. Opěvuje mizející svět starých vinařů, dívá se výhradně do minulosti. Vzpomíná. Vychvaluje doby, kdy byli lidé přísní k dětem, ženy nosily drdoly, v neděli se chodilo ve svátečním, Ženevské jezero mělo vlastní obchodní flotilu. Moderní svět je mu podezřelý, ten nečeká nic pěkného. Ramuz odsuzuje pohodlí, jež si dnes civilizace dokáže zajistit.
Ramuzův kult neměnného mnohé iritoval: Gaston Cherpillod například zveřejnil pamflet Ramuz ou l'alchimiste (1958), kde "starého reakcionáře" odsuzuje. Ovšem Ramuze nelze jednoduše označit za "vetešníka", jak někteří činí, neboť on spíše než po starých časech cítí nostalgii po jakémsi zvěčnění všeho dobrého. Ani srovnání s autory jako Jean Giono příliš nesedí…

Ramuz pracuje v literatuře jak malíř: zachycuje všechny barevné odstíny, přesně vykresluje krajinu, všímá si hry světla, stínu. Celé stránky věnuje popisu mlhy, zlehka padajícího sněhu, jenž postupně skryje celou vesnici. Pečlivě rámuje každý obraz - zmiňuje, zda jde o pohled oknem, vikýřem, výhled z vlaku… dokonalým, nikdy ne uspěchaným tahem pera dokáže popsat i počínající opojení ze dvou, tří sklenek dobrého vína tak, až i čtenáři stoupne do hlavy.

Ch.-F. Ramuz má svůj web: http://pages.infinit.net/poibru/ramuz/ (z roku 1999, čemuž odpovídá poněkud zastaralá grafika, obsah je ale lepší), kde kromě souhrnné biografie, bibliografie, ukázek z díla apod. najdete i záznam z Ramuzovy četby.

jš, èerven 2003

0%

Hlasovalo 147 čtenářů.