Quint, Michel
Děsivé zahrady 1

Kniha Děsivé zahrady dodnes překonává veškerá očekávání - osm měsíců od vydání bylo hlášeno neuvěřitelných 126 tisíc prodaných výtisků a číslo dále narůstá.

Nečekaný bestseller

Spisovatel Michel Quint (*1949) není na francouzském knižním trhu žádným nováčkem. Na svém kontě má totiž dobrou dvacítku knih a v roce 1989 dokonce získal Velkou cenu detektivní literatury (za román Billiard à l'étage). Přesto se jeho knihy obvykle prodávají řádově jen ve stovkách výtisků.
Od loňského září je však všechno jinak. Jeho kniha Děsivé zahrady (Effroyables jardins, Ed. Joëlle Losfeld) totiž dodnes překonává veškerá očekávání - osm měsíců od vydání bylo hlášeno neuvěřitelných 126 tisíc prodaných výtisků a číslo dále narůstá. Michel Quint dokázal svým krátkým textem (kniha má pouhých 64 stran) zaujmout čtenáře, knihkupce, kritiku i zahraničí. Práva už byla prodána do Německa, Británie, Holandska, Španělska, Itálie, Maďarska, Skandinávie, Spojených Států (tam je na letošek plánován počáteční náklad ve výši 75 000 kusů), Latinské Ameriky, ale i do Číny, Japonska a na Tchaj-wan. Dá se tedy očekávat, že by kniha mohla v překladu dorazit i k nám.

K tomuto nevídanému úspěchu určitě přispěla i délka knihy - v dnešní uspěchané době se při minimálním rozsahu snadněji řekne "přečetl jsem ji!". Ovšem ani to by nepomohlo, kdyby "malé kvantitě neodpovídala velká kvalita". Většina ohlasů o knize mluví jako o "literární perle, originální, duchaplné, dojemné, pozoruhodně napsané a nezapomenutelné". Vydavatelka Joëlle Losfeldová také mluví o zaslouženém úspěchu: "Michel Quint má mimořádnou fantazii, vždy jsem chtěla, aby našel své publikum." A dá se přirozeně očekávat, že se zájem veřejnosti pod dojmem z poslední knihy vrátí i k předchozím titulům autora.
O čem je tedy kniha, která vzbudila a stále vzbuzuje tolik nadšení?

Michel Quint příběh vypráví z pohledu dítěte, které se stydí za svého otce, klauna bez talentu. Jenže otcova všední a podle dítěte nesnesitelná existence v sobě skrývá hrdinskou minulost. Do hlavní časové roviny, tedy doby poválečné čtvrté republiky, se ještě promítá nedávná válka a odboj, ale také současnost, především mediálně sledovaný proces s Mauricem Paponem. Kniha je tedy především o minulosti a jejím dnešním vnímání; ne náhodou ji autor věnoval svému dědečkovi, veteránovi od Verdunu, a svému otci, odbojáři za druhé světové války. Sám Quint tvrdí, že v knize nepopisuje skutečné události, z 95 % jde prý o fikci, prý "dal dohromady skutečnost tak, aby se dala číst, ale není to kniha napsaná bývalým odbojářem".
Podle počtu překladů chystaných v zahraničí se dá soudit, že se význam knihy neomezuje pouze na Francii (kde se dotýká stále ještě neuzavřené kapitoly národních dějin) a že zřejmě dokáže oslovit každého citlivého čtenáře, byť podobnou historickou zkušeností neprošel.
Ján Simkanič, 14/6/01

0%

Hlasovalo 71 čtenářů.