Saumont, Annie
To nic, to přejde

Saumontová si vybírá postavy, které jsou vlastně na obtíž, od nichž se každý drží dál, aby se třeba "nenakazil". Spisovatelka je pozoruje pečlivě, popisuje do detailů.

Povídkovou knihu Annie Saumontové To nic, to přejde (C'est rien, ça va passer, Julliard, 160 s.) kritika srovnává s titulem Erika Holdera (Masculins singuliers, Le Dilletante).
J. Savigneau si v Le Monde (27/12) trochu stýská nad zálibou francouzských čtenářů v románech, a to co nejtlustších. Ty se skutečně prodávají dobře. Nejspíš proto, tipuje, že se do nich člověk na dlouho ponoří a může na všechno zapomenout. S povídkami je to jiné. Ve francouzských knihkupectvích takové knížky zůstávají ležet. Čekají na nepočetné řady těch, kdo nečtou, aby unikli, nýbrž snaží se pochopit, stačí jim jen ukázat a oni už si domyslí... Pro toto publikum je Holder i Saumontová prý nejlepší nabídkou. U Holdera najdou melancholii, u Saumontové zas krutou realitu, ironii. Savigneau v touze najít argument dokonce A. Saumontovou označuje za (bohužel opomíjenou) mladší sestru amerických povídkářů od E. Weltyové po R. Carvera.
Saumontová si vybírá postavy, které jsou vlastně na obtíž, od nichž se každý drží dál, aby se třeba "nenakazil". Spisovatelka je pozoruje pečlivě, popisuje do detailů. Její stručné věty často vyznívají až surově. Obnažuje všechny kazy na životě, vytahuje neukojená přání a snaží se je zaklínat. Jako všichni dobří autoři povídek se zajímá o životy těch "drobných" postav, zaměří je zblízka, zdůrazní to, co obyčejně raději ani nevidíme nebo co děláme podvědomě. Jako třeba vztah paničky, která je veskrze "in", a její pomocnice v domácnosti. Jak tvrdí kritička Savigneau: "Annie Saumontová léčí zlo zlem", a dodává, že pokud je o vztah k realitě, "kniha je velice přesná, někdy až strašně".

© Jovanka Šotolová, 26/1/2002 (Le Monde 27/12/01)

0%

Hlasovalo 86 čtenářů.