Québek
literární podzim roku 2001

přehled beletrie zahraniční

I v Québeku na podzim vychází spousta knih. Místní nakladatelé nemají zas tak snadnou situaci: musejí obstát vedle přívalu titulů z Francie. Proto většinou sázejí na osvědčené autory.

Literární podzim v Québeku roku 2001

I v Québeku na podzim vychází spousta knih. Místní nakladatelé nemají zas tak snadnou situaci: musejí obstát vedle přívalu titulů z Francie. Proto většinou sázejí na osvědčené autory. V listopadu se také budou udělovat prestižní literární ceny. Začínající autoři, románové debuty jsou proto zatím odloženy. Přijdou na řadu až v zimě, kdy se konají různé literární festivaly a regionální knižní veletrhy - bude pro ně více prostoru.

Hvězdami listopadového Salonu knihy v Montrealu se podle všeho mají stát Michel Tremblay, Marie Labergeová a Antonine Maillet. Labergeová vydává třetí díl trilogie Chuť štěstí (Le gout du bonheur, Boréal) - dva předchozí svazky této historické ságy dosáhly nákladu 200 000 prodaných výtisků. Další oblíbený autor, Michel Tremblay, přichází s románem Muž, který slyšel pískat konvici (L'homme qui entendait siffler une bouilloire, Leméac/Actes Sud), v němž pod rouškou fikce popisuje vlastní zkušenost: po operaci ucha začal jinak vnímat zvuky. Antonine Maillet (roku 1979 oceněn Cenou bří Goncourtů) vypráví o Madame Perfecta (nakl. Leméac), uklízečce, která se stane shodou okolností hrdinkou.

Často se říká, že v Québeku píší hlavně ženy, letos na podzim ale navrch nemají. Nejslibnějším románem je údajně dílo Rtuť pod jazykem (Du mercure sous la langue, nakl. Les Allusifs) osmatřicetiletého spisovatele Sylvaina Trudela. Úspěchu se dočkal již jeho předchozí titul Závan harmattanu (Souffle de l'harmattan) - harmattan je suchý teplý vítr v západní Africe. Román vznikl rozpracováním starší Trudelovy povídky s názvem Proroci a kritika ho vynáší jako "literární perlu". Trudel přivádí na scénu těžce nemocného mladíka, což je příležitost rozprávět o smrti, o mužské ješitnosti, o hledání vlastních kořenů, zatracení všech druhů náboženství. Stejně jako jiní autoři této generace Trudel neváhá otevřeně psát o důvěrných věcech.

Společným prvkem několika dalších děl vycházejících v těchto dnech v Québeku je zpochybnění role zástupců určitého pohlaví ve společnosti a vůbec pojmu soukromí. Tomuto tématu se věnuje například Guy Demers v knize s názvem Důvěrný přítel (L'intime, nakl. XYZ). Demers v románu prozkoumává prostor fyzické a citové důvěrnosti. Kvůli zranění, které změní jeho vnímání světa, musí hrdina hledat nový vztah k svému okolí.

Dalším výrazným autorem je Louis Hamelin, který se proslavil v roce 1989 knihou Vzteklina (La rage), za niž získal literární cenu. Hráč na flétnu (Le joueur de flute, nakl. Boréal) je jeho šestým románem. Odehrává se na kanadském Západě, na ostrově nedaleko Vancouveru, kde žije hlavní postava, shodou okolností spisovatel, a sleduje boj lesnické společnosti se skupinou ekologů. Hamelinova oblíbená tematika, příroda a tvorba, ho řadí do početného severoamerického literárního proudu, který má své zástupce jak frankofonní, tak anglofonní. Podobné ideje zajímají i původem Brazilce Sergio Kokise. Ten je rovněž literární veřejností vnímán jako příslušník "amerického" směru v literatuře. Vydává dílo Rozbitý kaleidoskop (Kaléidoscope brisé, nakl. XYZ) a stejně jako Hamelin pojednává přírodu nikoli jako námět ke glorifikaci, nýbrž jako životní prostor, který je třeba chránit.

Christian Mistral, známý svým cyklem Fialový vír (Vortex violet, jednotlivé díly nesly jména Vamp, Vautour a Valium), patřil v osmdesátých letech ke spřízněným duším Hamelinovým, i on nacházel čtenáře mezi mladými lidmi žijícími ve městech. Dnes je ale jeho tvorba jiná. Přichází s krátkým románem Sylvia má noc za sebou (Sylvia au bout de la nuit, nakl. XYZ), v němž hlavní roli, jako i v jiných Mistralových dílech, hraje sám akt psaní.

Guillaume Vigneault, syn québeckého zpěváka, získal jméno už svým loňským debutem Zápisky o ztroskotání (Carnets de naufrage). Nyní se vrací s textem o hledání lásky, Nutné zrady (Les trahisons nécessaires, nakl. Boréal).

Výčet románů a povídkových knih zavedených autorů zdaleka nekončí. Za zmínku stojí ještě třeba Pierre Yergeau (La désertion, L'instant meme), Lise Bissonnetteová (Un lieu approprié, Boréal), Yolande Villemaireová (Petits fruits rouges, XYZ), Carole Davidová (Histoires saintes, Herbes rouges), Louise Desjardinsová (Coeurs braisés, Boréal), Nicole Brossardová (L'archéologie du futur, Québec/Amérique), Gilles Archambault (Comme une panthere noire, Boréal).

Velký úspěch mají již tradičně historické romány a životopisy. V knihkupectvích se během podzimu objeví druhý díl biografie novináře Olivara Asselina, Olivar Asselin a jeho doba, od Hélene Pelletier-Baillargeonové a třetí díl knihy o René Lévesqueovi s názvem Naděje a smutek z pera Pierra Godina. Komerčně dobrým tahem bude jistě i uvedení nové řady "Velké postavy", v níž nakladatelství XYZ hodlá publikovat díla přibližující různé velikány minulých dob. První tituly mají pojednávat o québecké zpěvačce Mary Travers Bolducové, o lékaři Normandu Bethuneovi, o folkloristovi M. Barbeau.
Stálé místo mezi novinkami zaujímají politické eseje, zejména texty o nacionalismu, o québecké svébytnosti. Letos se tímto tématem zabývají například Michel Venne, Stéphane Paquin, Genevieve Mathieu, Will Kymlicka.
 

© Jovanka Šotolová

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse
Vaše jméno:
E-mail:
Text příspěvku:
Kontrolní otázka: Kolik je prstů na jedné ruce
Kontrolní otázka slouží k ochraně proti vkládání diskusních příspěvků roboty.

Více k článku

související články

zhlédnuto 2383x

Inzerce
Inzerce