Revolver

Alain Sevestre zazářil přede dvěma lety románem Kalhotky (Slip), letos nabídl další titul, Revolver, a sklidil za něj opět pár pochvalných článků v novinách.

Italská střílečka
Alain Sevestre
: Revolver, Gallimard, 2003, 178 s.

Alain Sevestre zazářil přede dvěma lety románem Kalhotky (Slip), letos nabídl další titul, Revolver, a sklidil za něj opět pár pochvalných článků v novinách.

J.-B. Harang (Libération 9/1/2003) sice předestírá své podezření, že Revolver byl napsán dříve než román Slip, protože vše, co je v R jen naznačeno, v S pak je dotaženo k dokonalosti, nicméně v závěru recenze doporučuje k přečtení obě Sevestrovy knihy. A to především proto, že autor dokáže psát o věčných tématech a vážných věcech jako je těžkost bytí či vykolejenost lidských osudů v dnešní době, ale zcela odlehčeně, s až něžným nadhledem, aniž by se však snažil cokoli lakovat narůžovo.

Román Revolver vypráví příběh, i když samozřejmě o ten v knize zas až tak nejde, důležitý je i styl, jazyk (ironické napodobování přehnaně složitého vyjadřování, téměř reklamní vstupy vynášející dokonce explicitně autora knihy či dílo samotné), výborně charakterizovaná postava nijak příkladného hrdiny, situační humor, parodie detektivky… Příběh o tom, že Lucas jede autem s pěknou holkou, Helenou, do Itálie. Lucas je vykuk, vlastně darebák, nejdřív ukradne fotoaparát, to když slíbí turistům, že je vyfotí, místo toho zdrhne i s foťákem. Jeho útěk není z nejrychlejších, hrdina schytá pár ran, v krádežích pokračuje, tu a tam šlohne něco i kamarádovi, proto moc přátel nemá. Má ale revolver, který mu dodává sebejistoty. Nastanou mu i horké chvilky, vyvázne však bez vážných důsledků, autor pak odkrývá karty: „Lucas v té akci nepřišel o prst, ani o ruku. Sledovat dál hrdinu, který přišel o ruku, by bylo deprimující. Čtenář by měl co dělat, aby uvěřil, že to skončí dobře, že se z toho Lucas dostane, že bude všechno zas v pořádku a že se třeba někdy i polepší…“

0%

Hlasovalo 79 čtenářů.