Bouvier, Nicolas: Ryba-štír

Bouvier, Nicolas
Ryba-štír

anotace beletrie zahraniční

Nicolas Bouvier (1929-1998), fotograf, ikonograf, dokumentarista, konferenciér, muž mnoha povolání, která mu zajišťovala obživu na cestách. Ale především spisovatel a cestovatel...

 

Nicolas Bouvier: Ryba-štír, přeložila Hana Zahradníčková, Tichá Byzanc, Kutná Hora 2003, 150 stran, 219 Kč

Nicolas Bouvier (1929-1998), fotograf, ikonograf, dokumentarista, konferenciér, muž mnoha povolání, která mu zajišťovala obživu na cestách. Ale především spisovatel a cestovatel. Na svou první velkou cestu přes Balkán, Turecko, Persii, Afghánistán, Indii a Cejlon do Japonska se vypravil v roce 1953. Z dvouletého putování s přítelem, malířem Thierrym Vernettem vytěžil svou první knihu Návod k použití světa (L´Usage du monde, 1963, česky 2001), která ovlivnila celou generaci tzv. travel writers. Následovala Japonská kronika (Chronique japonaise, 1975, česky 1996)), poetické vyprávění o kultuře a historii Japonska, inspirované třemi autorovými pobyty v této zemi. V roce 1981 pak kniha Ryba-štír (Poisson-scorpion), v níž autor chronologicky navázal na Návod k použití světa a s mnohaletým odstupem se pokusil vyrovnat s nelehkým rokem stráveným na Cejlonu. Nesmírně působivý text ocenila kromě čtenářů i francouzská kritika svou výroční cenou. Poslední ucelenou knihou je pak Deník z Aranu a jiných míst (Journal d´Aran et d´autres lieux 1990, české vydání se připravuje), v níž autor shromáždil tři kratší texty z cest na ostrovy při západním pobřeží Irska, do Číny a Koreje.

Ve výčtu Bouvierových děl nelze opomenout básnickou sbírku Vně a uvnitř (Le Dehors et le Dedans, 1985), řadu fotografických publikací snímků vlastních i cizích – za všechny uveďme monografii slavné švýcarské fotografické dynastie Boissonas (1983) či literární poctu Bouvierovým spisovatelsko-cestovatelským vzorům Šťastné útěky (L´Échapée belle, 1996).

Nicolas Bouvier není autor mnoha svazků, psal pouze v „klidných“ obdobích, která střídala nomádské etapy jeho života – zhruba v rytmu jedna kniha za patnáct let. O to jsou jeho texty vyzrálejší a cennější.

„Koloběh je neúprosný: nejprve „číst“, nasbírat hory nepotřebných informací, iluzí, a postupně o ně přicházet. Cesta se mi povedla, když si ještě za dvacet let přesně pamatuji její průběh. Spěch je nejhorší. Je třeba nechat věci přijít až k sobě, nechat je působit.“ Z tohoto pohledu se Bouvierovi cesta na Cejlon povedla jako žádná jiná a o Rybě-štíru to pak platí dvojnásob.

koupit knihu: www.kosmas.cz

V próze Ryba-štír se Nicolas Bouvier vrací do poloviny 50. let, kdy po dvouletém putování Asií (Návod k použití světa) dospěl na Cejlon. Hluboko zasunuté vzpomínky na nelehký rok, který tu byl navzdory plánům nucen strávit, se jako literát odhodlal vynést na světlo teprve s mnohaletým odstupem (Ryba-štír poprvé vyšla v roce 1981). Když v roce 1955 dorazil do přístavního města Gálly, nadšené očekávání, s kterým na „ostrov tisíce úsměvů“ přijížděl, se záhy rozplynulo. Jako by cestovatel propadl temnému působení černé magie, jíž se tu lidé odedávna oddávají. Idylický pobyt na zotavenou se proměnil v nečekanou noční můru, naplněnou fyzickými útrapami a psychickým vyčerpáním. Na své cestě k domovu se stal stejně jako kdysi Odysseus zajatcem ostrova, kde „čas neplyne tak jako jinde“. Na Cejlonu jako by čas neplynul vůbec.

Bouvier se tuto svou do značné míry trýznivou životní zkušenost nesnaží nijak přikrašlovat, naopak se jí v duchu své cestovatelské filozofie poddává s příznačnou ironií: „Cestovat, to je stokrát položit hlavu na špalek a stokrát ji vytáhnout z koše s pilinami....“ V nemocničních a hotelových pokojích přesto dokázal najít jistý půvab, v horkem vysušeném těle a duši vykřesat jiskru okouzlení. Pozoruje život kolem sebe, život svých sousedů, život termitů a jiné hmyzí havěti, a odkrývá tak netušené světy. Podobně z kontaktu se světem místních legend dokáže vytěžit řadu strhujících anekdot.

Nicolas Bouvier píše neobyčejně živě, jeho jazyk je bohatý, styl přitom úsporný a výstižný - portrét dokáže vymalovat třemi slovy, scénu jedinou větou, jeho myšlenky jsou jako tahy štětce. Hluboké znalosti se mísí s jemnou melancholií, se střízlivou smyslností a svérázným humorem. Cestovatel Bouvier se v tomto rozsahem nevelkém, kvalitou však nesmírném literárním dílku projevil jako spisovatel par excellence.

 

 

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse
Vaše jméno:
E-mail:
Text příspěvku:
Kontrolní otázka: Kolik je prstů na jedné ruce
Kontrolní otázka slouží k ochraně proti vkládání diskusních příspěvků roboty.

Více k článku

související články

zhlédnuto 3272x

katalogy

Koupit knihu

Inzerce