Atwood, Margaret: Hra na vraha 1

Atwood, Margaret
Hra na vraha 1

Svazek obsahuje autorčiny krátké texty, je rozdělen do několika částí, každá s těžištěm v jiném literárním stylu i žánru. V jedné převažují básně v próze, v jiné mikropovídky, v další eseje.

Margaret Atwoodová: Hra na vraha, překlad Viktor Janiš a Miroslav Jindra, BB art, 2004, 96 stran

Margaret Atwoodová patří mezi autorky, jež si našly své čtenáře i u nás. Tato kanadská spisovatelka napsala řadu románů (česky vyšlo Ublížení na těle,1989; Z hlubin, 1998; Muzeum zkamenělin, 2002 a Slepý vrah, 2001), za poslední jmenovaný získala britskou literární cenu Booker Prize. Atwoodová se však věnuje i psaní povídek, básní a esejů, s jejichž ukázkou se u nás máme možnost seznámit právě nyní v útlé knize Hra na vraha. Jedná se o sbírku autorčiných krátkých textů, jež zaujme už na první pohled dvojicí překladatelů, kteří se na ní podíleli. M. Jindra a V. Janiš patří k překladatelské špičce a jejich jména dávají tušit příjemný, ničím nerušený požitek ze čtení.

Svazek je rozdělen do několika částí, každá s těžištěm v jiném literárním stylu i žánru. V jedné převažují básně v próze, v jiné mikropovídky, v další eseje… Drobně ironizující náhled na tematické zpracování a právě ono členění do částí může českému čtenáři s trochou nadsázky připomenout členění Havlíčkových epigramů, což vyvolá při čtení jeden úsměv navíc. A úsměv je artikl, s kterým Atwoodová umí zacházet. Je až překvapivé, na jak malém prostoru je schopna vyvolat emotivní zapojení čtenáře a s jakou bravurou, ale zároveň nenuceností, vystihuje podstatu věci. Není to jen veselí, Atwoodová dokáže na několika málo řádcích docílit toho, aby se čtenář cítil nepříjemně, trapně, zaskočeně, šokován.

Setkáváme se s opravdovou Mistryní jemné literární práce s motivy každodenního života. U některých kapitolek mohou sice přepadnout čtenáře pochyby nad hodnotou a smyslem napsaného, zvláště pak u oněch básní v próze. Bezpochyby i ty však dokáží zapůsobit a vyvolat onen tolikráte diskutovaný estetický zážitek, což je více než dostačující pro jejich opodstatnění.

V souhrnu se jedná o čtivou knihu plnou autorčiných reflexí a postřehů, jež jsou někde skvěle vypointované, jinde nechané s jemným otazníkem a apelací na čtenářův úsudek. Pokud je to první kniha Margaret Atwoodové, která se dostane čtenáři do rukou, může posloužit jako skvělé seznámení se stylem psaní i myšlení kanadské literátky.

0%

Hlasovalo 127 čtenářů.