Král, Petr: Arco a jiné prózy

Král, Petr
Arco a jiné prózy

Z ediční politiky nakladatelství Fra je bezesporu vidět koncentrace na umělecky nebo esejisticky nosné texty a vydání každé knihy má svou logiku – proto se také toto nakladatelství etablovalo jako solidní, i když malá značka.

Petr Král sobě
Petr Král
: Arco a jiné prózy, Fra, Praha 2005, 355 stran

Z ediční politiky nakladatelství Fra je bezesporu vidět koncentrace na umělecky nebo esejisticky nosné texty a vydání každé knihy má svou logiku – proto se také toto nakladatelství etablovalo jako solidní, i když malá značka. Knihy jsou zde rozděleny do několika řad, přičemž soubor próz Petra Krále, o kterém bych se rád zmínil, je prvním svazkem v Edici české prózy. Tu řídí Jan Šulc, jenž spolupracuje mimo jiné i s nakladatelstvím Torst, kde se stará (staral?) o opomíjenou předrevoluční poezii.

Jakou knihu tedy nasadila řada českých autorů hned na úvod? Domnívám se, že soubor textů Petra Krále je z pozice čtenáře do značné míry problematický. Nakladatelství Fra sice i zde dostálo nároku vydávat dobrou uměleckou literaturu, ovšem s onou „literárností“ je to, alespoň podle mě, velmi ošemetné. Petr Král je bezesporu básnická osobnost, a tak se nelze divit, že jeho prozaické texty inklinují k básním než k dějové próze, řekněme tedy spíš k prozaickým zápiskům než k povídkám. To by samo o sobě nevadilo. Jeho postimaginistické zaměření, které ohledává vztah mezi skutečností a vyjádřením, nepostrádá "logiku" a autor texty servíruje znatelně vypsanou rukou. Bohužel se už hůř čtou. Jednotlivé prózy se nesou na vlně dílem výsostné literárnosti (musím to znovu zopakovat), dílem elitního intelektuálství a dílem monotónní nevýraznosti. Očividné hlášení se ke kavárenskému životu a jazzu, zkrátka ke všemu, co k takové literatuře patří – dobrá, proč ne. Jenže fluidum jednotlivých textů se neposouvá za meze podobně laděné literatury, jakkoli může být básnické vidění svébytné nebo originální. Nejde vůbec o to, že by Král povídku napsat neuměl – umí, a v několika málo případech to také bravurně předvede (většinou jde o povídky erotického ražení), stejně tak dobře dokáže texty projasnit humorem. To ale není předmětem jeho zájmu, a tak pečlivě uspořádaný kompilát spíš působí dojmem, že je určen pro autorovy skalní přívržence nebo literární vědce a studenty, kterým byla tímto Králova prozaická summa zpřístupněna.

© Petr Vaněk

0%

Hlasovalo 62 čtenářů.