DeLillo, Don

DeLillo, Don

portrét beletrie zahraniční

Prozaik, ale také esejista a autor čtyř divadelních her a jednoho filmového scénáře Don DeLillo bývá často nazýván „velkým bardem věku televize“.

 

Don DeLillo: Básník televizního věku

Prozaik, ale také esejista a autor čtyř divadelních her a jednoho filmového scénáře Don DeLillo bývá často nazýván „velkým bardem věku televize“. Na obrazovce mohly miliony Američanů v přímém přenosu vidět smrt prezidenta Kennedyho i přistání na Měsíci, atomové testy i zhroucení budov newyorského WTC. A Don DeLillo ve svých dílech mnohokrát dokázal přesně pojmenovat atmosféru a traumata Ameriky i ducha doby, v níž žijeme.

Kronika Ameriky 20. století
DeLillo debutoval už v roce 1971 románem Americana, ovšem přízeň kritiky ani čtenářů si jím příliš nezískal. Obojí se dostavilo až s románem Bílý šum (1985), zpočátku satirickým příběhem o životě univerzitního profesora Jacka Gladneyho, který svou profesionální kariéru založil na zkoumání Hitlerova života, i když neumí ani slovo německy. V druhé půli se však zábava mění v hrůzu: kvůli chemickému poplachu se Gladney musí i s celou rodinou evakuovat. Po cestě autem pryč z města zjistí, jak moc jeho život ovlivňuje obava ze smrti. Název románu si DeLillo vypůjčil z fyziky: "bílý šum" je totiž termín z akustiky, jenž označuje náhodný signál s rovnoměrnou spektrální hustotou, takže zní všude stejně, nemá ozvěnu a proniká všemi ostatními zvuky v prostředí. Často se používá jako podkladový zvuk, ale také jako prostředek ke zmatení lidí před výslechem. V DeLillově pojetí jde o element, který je všudypřítomný a má schopnost zastřít všechny tiché zvuky a hlasy – tedy i ty, které by mohly člověka trpícího paranoiou navést zpět na správnou cestu.

Literární nesmrtelnost DeLillo definitivně získal románem Podsvětí. Velkolepý příběh začíná 3. října 1951, kdy baseballový klub New York Giants rozhodl vyřazovací sérii proti Brooklyn Dodgers. Ve stejný den Sovětský svaz provedl druhý atomový test. Obě události se následující den objevily na první straně deníku New York Times a DeLillo toto jinak náhodné spojení mistrně využil. Jeho verzi historie moderní Ameriky tvoří změť příběhů a údajů, z níž už nelze zjistit, zdali jde o skutečné události, nebo jen o fámy. Objemným románem, jehož hlavním protagonistou je jistý Nick Shay, ředitel firmy, jež sváží odpad, se ve vedlejších rolích mihnou všechny důležité postavy americké politiky a kultury. Jde o skutečnou společenskou a kulturní kroniku Ameriky 2. poloviny 20. století.

DeLillo je kovaný Newyorčan, proto se dalo čekat, že se vyjádří i k 11. září. Hned v prosinci vyšla časopisecky jeho esej V rozvalinách budoucnosti, v níž dopodrobna popsal své zážitky a pocity z onoho dne. Na románové zpracování si však čtenáři museli počkat až do roku 2007, kdy vyšel román Padající muž, v němž nahlédneme nejen do mysli přeživších, ale také jednoho z teroristů. 

© Richard Olehla
článek vyšel v MFDnes, 22. 3. 2008
na iLiteratura.cz se souhlasem autora

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse
Vaše jméno:
E-mail:
Text příspěvku:
Kontrolní otázka: Kolik je prstů na jedné ruce
Kontrolní otázka slouží k ochraně proti vkládání diskusních příspěvků roboty.

Více k článku

související články

zhlédnuto 5716x

Inzerce
Inzerce