Staiger, Emil:  Poetika, interpretace, styl 1

Staiger, Emil
Poetika, interpretace, styl 1

recenze literární věda

Kniha Základní pojmy poetiky od švýcarského literárního vědce E. Staigera je na některých vysokých školách povinnou, či alespoň doporučenou četbou pro všechny studenty literární vědy.

Emil Staiger: Poetika, interpretace, styl, výbor uspořádal, ediční poznámku a doslov napsal Marek Vajchr, z němčiny přeložil Miloš Černý et al., Praha: Triáda, 2008

Kniha Základní pojmy poetiky od švýcarského literárního vědce E. Staigera je na některých vysokých školách povinnou, či alespoň doporučenou četbou pro všechny studenty literární vědy. Díky nakladatelství Triáda vloni tato kniha vyšla podruhé česky, navíc obohacená o jeho další studie, korespondenci s M. Heideggerem, polemiky s M. Frischem a obsáhlým doslovem M. Vajchra. V něm mimo jiné Vajchr upozorňuje na Staigerův text Poezie a národ z roku 1933, v němž mnozí nacházejí stopy antisemitismu a dokonce i nedistancující se citace z Mein Kampfu, v té době byl také Staiger - i když jen 2 roky - členem švýcarské politické strany, která sympatizovala s nacismem. Vajchr Staigera hájí tím, že od poloviny třicátých let se distancoval od aktivní politiky, a jeho touha po „novém začátku“ byla projevem panujících dobových nálad. Je ale nutné zdůraznit, že tyto politické sklony souvisely s celým jeho přístupem k literatuře: poetika pro něj byla „příspěvkem k filosofické antropologii“, jeho literární interpretace v sobě spojují detailní analýzu textu, básnické vyjadřování i filozofickou hloubku, která místy přechází až v jakousi skoro náboženskou meditaci: o lyrikovi například píše, že je „cosi ohromujícího v existenci, která vykupuje blažené stavy milosti otřesnou bezmocí, šťastnou chvíli souznění ranou krvácející v šedi obyčejných dnů, na niž na této Zemi není léku“. Platí i o Staigerovi, který v rámci svého hledání závazného nadosobního řádu pochyboval o hodnotě děl většiny moderních autorů, slova S. Komárka o tom, že německý nacismus byl vyústěním těch myšlenkových proudů, jejichž zakladatelé udělali ze své osobní mytologie obecně závaznou kosmologii? Domnívám se, že alespoň částečně ano, to ovšem nic nemění na tom, že četba Staigerových textů je někdy až fascinující.

© Jan Lukavec
článek vyšel v časopise A2
na iLiteratura.cz se souhlasem autora i časopisu A2