Camilleri, Andrea: La voce del violino

Camilleri, Andrea
La voce del violino

recenze krimi

Hlavní hrdina, šestačtyřicetiletý komisař Montalbano, se ocitá před nelehkým úkolem: musí objasnit vraždu mladé ženy, postavit se svým nadřízeným a na pozadí těchto událostí se snaží dát do pořádku také svůj soukromý život.

Andrea Camilleri: La voce del violino (Zvuk houslí), Sellerio Editore, Palermo 2004, 25. vydání, 209 stran

Na českém knižním trhu existují již dva tituly (Tvar vody a Hliněný pes) z dílny známého italského scénáristy, režiséra a spisovatele Andrey Camilleriho, který se proslavil po celém světě zejména jako scénárista seriálu o komisaři Maigretovi a jako tvůrce populární postavy poněkud svérázného komisaře Montalbana.

Kniha, která se nám dnes dostává do rukou, vyšla poprvé v roce 1997 jako čtvrtá v sérii románů o komisaři Montalbanovi. Opět nás autor zavádí na rodnou Sicílii, do městečka Vigata, ležícího v provincii Montelusa, jež sice na skutečné mapě nenajdeme, ale pro Camilleriho symbolizuje vzpomínky na dětství a ideální místo, v němž se snoubí všechny typické rysy Sicílie.

Hlavní hrdina, šestačtyřicetiletý komisař Montalbano, se ocitá před nelehkým úkolem: musí objasnit vraždu mladé ženy, postavit se svým nadřízeným a na pozadí těchto událostí se snaží dát do pořádku také svůj soukromý život.  Děj románu začíná poněkud bizardním způsobem: při jízdě autem se mu dostane do cesty slepice a on při úhybném manévru narazí do zaparkovaného Renaulta Twingo. Nikdo z přilehlé vily se ani několik hodin po incidentu nehlásí o náhradu škody a tato zdánlivě nepodstatná skutečnost vyvolá v našem hrdinovi podezření. Intuice jej nezklame a ve vile nachází mrtvou nahou ženu. Montalbano se pouští do vyšetřování a pátrá mezi všemi, kteří se pohybovali v životě zavražděné. Na scéně se tak objevují její o třicet let starší manžel, milenec starožitník, jistý psychicky labilní mladík, jehož láska není opětována, a v neposlední řadě okouzlující přítelkyně Anna. Mezitím co se Montalbano snaží rozplést taje kolem života oběti, sbližuje se čím dál více s Annou a ohrožuje tím svůj dlouholetý vztah s Livií. Není to jediná komplikace, jíž musí komisař čelit, ale byla by škoda prozradit čtenáři vše a připravit ho tak o napínavé okamžiky.

Vraťme se raději k postavě komisaře Montalbana, který si získá především srdce něžného pohlaví. Máme tu čest s typickým představitelem komisařů, jež známe z televizních seriálů. Nevrlý „klaďas“ a „tvrďák“, jenž si příliš nerozumí se svými nadřízenými a kolegy z jiných oddělení, protože prostě nerespektuje předpisy a je zastáncem nestandardních metod vyšetřování. Oplývá smyslem pro humor, který je často ironický až sarkastický a vůči svým podřízeným si servítky rozhodně nebere.

Není to jen postava komisaře Montalbana, co čtenáři může imponovat, ale i způsob Camilleriho psaní, ve kterém se odráží jeho několikaletá praxe u divadla. Děj příběhu je velice svižný a má spád. Jeden dialog střídá druhý bez zdlouhavých popisných scén. Vypravěč nás pouze uvede do děje, popřípadě vyloží myšlenky hlavního představitele, ale zbytek se už dozvídáme sami od samotných postav. Tento styl, okořeněný notnou dávkou humoru a ironie, se opírá i o originální jazykovou stránku: Camilleri kromě běžné italštiny využívá i prvky sicilského dialektu, kterým dokresluje povahu místních lidí a jeho užití ve správném okamžiku působí velice úsměvně, např. v projevech nezapomenutelné postavy policisty Catarelly.

La voce del violino, není detektivkou pro náročného čtenáře Agathy Christie a Montalbano není Hercule Poirot. Nečekejme dramatičnost, dokonalou zápletku a nenadálé zvraty od začátku až do konce. La voce del violino je jednoduchá, sympatická a vtipná knížka, od níž se neodtrhnete a jejíž protagonista si získal řadu obdivovatelů po celém světě.

© Gabriela Unzeitigová. Recenze vznikla v semináři současné italské literatury na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity.

0%

Hlasovalo 114 čtenářů.