Magnesia Litera 2011

Magnesia Litera 2011

aktualita beletrie česká

Letošní ceny Magnesia Litera, které byly vyhlášeny minulou neděli, v podstatě nepřinesly žádné překvapení. Co mě ale přeci jen trochu udivilo, je udělení Litery za poezii sbírce Josefa Hrubého Otylé ach. Ne že bych tu sbírku považovala za vyloženě špatnou, nicméně Nesmír Karla Šiktance je jednoduše lepší.

Otylé ach versus Nesmír – zamyšlení nad udělením ceny Magnesia Litera za poezii

Letošní ceny Magnesia Litera, které byly vyhlášeny minulou neděli, v podstatě nepřinesly žádné překvapení. Literu za prózu a ocenění Kniha roku si rozdělily dva nejvýraznější prozaické počiny uplynulého roku – Vrač Martina Ryšavého a Zeptej se táty Jana Balabána. Nepřekvapilo ani to, že cenu čtenářů získal román Hany Andronikové Nebe nemá dno, v němž tato spisovatelka otevřeně a sugestivně líčí svůj boj s vážnou nemocí.

Co mě ale přeci jen trochu udivilo, je udělení Litery za poezii sbírce Josefa Hrubého Otylé ach. Ne že bych tu sbírku považovala za vyloženě špatnou, nicméně Nesmír Karla Šiktance je jednoduše lepší. Dost možná, že Hrubý dostal cenu nikoliv jen za Otylé ach, ale spíš za celoživotní dílo, které tato kniha reprezentuje a jehož je zcela nepřekvapující součástí.

Hrubý vstoupil do literatury počátkem 60. let a toto desetiletí se stalo i nejplodnějším obdobím jeho tvorby. Byl ovlivněn Jiřím Kolářem, Josefem Hiršalem či Bohumilou Grögerovou, experimetální poezií, metodou koláže jako literárního, nikoliv jen výtvarného postupu. Do svých básní vkomponovával autentické mluvené či psané texty, vlepoval slova vystřižená z novin, a pohyboval se tak na pomezí literatury a výtvarného umění. Hrubého poetika se ale od šedesátých let, kdy zažíval tvůrčí vrchol, příliš nezměnila – a zdá se, že Hrubý po žádné změně ani netouží, že se ke svým vrcholným létům vrací záměrně. V doslovu k Otylému ach mluví o této skutečnosti Jiří Valoch: „A možná je to ještě poslední stopa toho nadšení z objevování poezie a výtvarného umění v těch ‚krásných šedesátých‘, kdy se zdálo, že skutečně i takové subtilní věci jako experimentální poezie či monochromní obrazy mají pro lidi nějaký smysl, že je to nová podoba našeho vlastního autentického poselství...“

Hrubý v poněkud starosvětských básních popisuje navždy zmizelý svět svého mládí, zmiňuje své literární vzory, líčí vlastní literární minulost. Jeho poezie rozhodně není nudná nebo jednotvárná, často narazíme na neotřelý obraz („Oběma prsy / zapnutá žebra”) či na hru se slovy, na níž báseň spočívá („Zapadání si nechám / na západ od Prahy: na Plzeň // Pak rychle na jih Čech / Tam zjihnu"), a dílo tohoto autora jako celek lze ocenit – ovšem sbírka samotná, bez kontextu tohoto díla, existující tady a teď podle mne neobstojí. A už vůbec ne tehdy, budeme-li ji srovnávat se Šiktancovým Nesmírem.

Sbírka Karla Šiktance, ačkoliv tematicky mnohdy s Hrubého sbírkou koresponduje (stáří, vzpomínky, srovnávání starého a nového světa), je mladistvá a moderní. V básních pulsuje krev, jsou plné života, konfliktů, střetávání, aktuálnosti. Šiktancova poezie nezůstává na místě, kde zažila svůj vrchol, ale odvážně pokračuje vpřed a hledá nové cesty. Básník stále znovu objevuje svět, který je každý den jiný, snaží se jej pokaždé znovu uchopit a vyslovit: „A pořád jsou věci, které přivoláš jen / mlčením. / Pro které ještě nemáš abecedu.” Nejistota, ale zároveň naděje a touha zkusit to znovu, jinak, nově. To jsou konstanty, které činí Šiktancovu poezii nadčasovou.

Šiktanc se nemusí schovávat za celoživotní dílo. Dokáže přesvědčivě promluvit i jedinou útlou sbírkou.

 

Vítězové cen Magnesia Litera 2011:

Magnesia Litera – Kniha roku
Jan Balabán: Zeptej se táty  (Host)

Litera za prózu
Martin Ryšavý: Vrač (Revolver revue)

Litera za poezii
Josef Hrubý: Otylé ach (Galerie města Plzně)

Litera za nakladatelský čin
Edice AAA (Argo)

Litera za překladovou knihu
Herta Müllerová: Rozhoupaný dech (Přeložila Radka Denemarková, Mladá fronta)

Litera za knihu pro děti a mládež
Alžběta Skálová: Pampe a Šinka (Arbor Vitae)

Litera za literaturu faktu
Vladimír Papoušek a kol.: Dějiny nové moderny (Academia)

Litera pro objev roku
Markéta Baňková: Straka v říši entropie (Petr Prchal)

Cena čtenářů
Hana Andronikova: Nebe nemá dno  (Odeon)

© Markéta Kittlová

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse
Vaše jméno:
E-mail:
Text příspěvku:
Kontrolní otázka: Kolik je prstů na jedné ruce
Kontrolní otázka slouží k ochraně proti vkládání diskusních příspěvků roboty.

Více k článku

související články

zhlédnuto 4427x

katalogy

Koupit knihu

Inzerce
Inzerce