Veverka, Miroslav: Evoluce svým vlastním tvůrcem

Veverka, Miroslav
Evoluce svým vlastním tvůrcem

ukázka přírodní vědy

Miroslav Veverka: Evoluce svým vlastním tvůrcem. Od velkého třesku ke globální civilizaci. Praha, Prostor, 2013, 576 s.

1. kapitola
VRSTVY
Pohled zvenčí

Představme si, že se vědecká expedice ze vzdáleného kouta vesmíru vydá prozkoumat onu galaktickou oblast, kde se shodou okolností nacházíme my. Nejprve se před badateli objeví naše Mléčná dráha. Potom nazdařbůh zamíří k naší sluneční soustavě a nakonec probudí jejich zvědavost modrá třetí planeta této soustavy. Teleskopy jim přiblíží pozemské kontinenty, oceány, atmosféru. Překvapeni objeví podivuhodnou „plíseň“ na povrchu Země: biocenózu, pralesy a v pralesech život – rostliny, živočichy. Po přistání se jim podaří jednoho živočicha ulovit. Zkoumají jeho orgány, končetiny, oči, uši, vnitřnosti. Provedou pitvu tkání, až se dostanou k buňkám a k makromolekulárním sloučeninám.

Rozkládají je na stále menší částečky, na molekuly a atomy prvků, protony a neutrony, elektrony, na nejmenší jim známé elementární částice. S úžasem zjišťují, že celá tato výjimečná planeta a veškerá neuvěřitelná rozmanitost jejích životních forem se skládají z jim dobře známých základních kamenů, které se nikterak neliší od stavebních kamenů jejich domoviny a celého vesmíru. Výprava prodělala cestu všemi úrovněmi všehomíra, od metagalaxií až po elementární částice. Tuto expedici je ovšem možno podniknout i opačným směrem: od nejjednodušších částic až po metagalaxie a celý vesmír. Lze ji ovšem provést z kterékoliv mezivrstvy směrem nahoru i dolů. Záleží jen na tom, kterou úroveň si zvolíme jako základnu svých výprav. Jedna báze je však nám lidem nejobecněji dána. Je to naše vlastní lidská existence. Odtud po celý život provádíme expedice do světa, který nás obklopuje, i do světa v nás.

Celý text ukázky v pdf