7. Jak se stavět k záplavě „spotřebitelských“ (psaných nadšenci, ale ne odborníky) hodnocení knih na internetu (čtenářské blogy a deníčky, amatérské weby)?
Literární kritika – anketa 2013 – otázka 7.

7. Jak se stavět k záplavě „spotřebitelských“ (psaných nadšenci, ale ne odborníky) hodnocení knih na internetu (čtenářské blogy a deníčky, amatérské weby)?

Odpovědi třiceti respondentů ankety o literární kritice na otázku: Jak se stavět k záplavě „spotřebitelských“ (psaných nadšenci, ale ne odborníky) hodnocení knih na internetu (čtenářské blogy a deníčky, amatérské weby)?

iLiteratura: Jde o problematický fenomén:
To vnímám jako zásadní problém. Nejsilnější hodnotící hlas má dnes právě tento bezejmenný dav. Tzv. profesionální kritika mluví tiše a pomalu jen k těm, kteří ji sami hledají. Digitální kultura patří amatérům, s tím se dá těžko něco dělat. (Karel Piorecký)
Jejich význam bude stále narůstat. Mezi bláboly na internetových fórech lze najít i recenze, které kvalitou přesahují většinu těch „profesionálních“. V žánrové literatuře (sci-fi, fantasy, horor) je to celosvětově pravidlem už skoro dvacet let. (Marcel Arbeit)
Blogy a amatérské weby patří k internetu. Nicméně existuje málo kvalitních profesionálně dělaných literárních webů. V češtině asi vůbec ne. (respondent si nepřeje být jmenován)
Kdo má čas toto sledovat a číst, dokáže jistě i hodnotit. Otázka je spíš, zda už může existovat seriózní, autoritativní internetové periodikum? (Milena M. Marešová)

iLiteratura: Za pozornost stojí (na čemž se shodují nejen nakladatelé):
Jako k informaci. A každá informace je dílek do skládačky. (Jiří Padevět)
Pozitivně. Řadu blogů sleduji raději než literární periodika. Mnozí nadšenci navíc netrpí literárními postupy, jimiž trpí „standardní" recenzenti. (Jaroslav Tvrdoň)
Je to pouze záplava – vysoká voda, která zase opadne. Má ale svůj spotřebitelský smysl – pochvala na blogu má mnohem větší význam než kniha týdne v LN. (Jindřich Jůzl)
Jako k užitečnému podhoubí, ze kterého můžou vyrůst skvělé věci. (Štefan Švec)
S úctou jako ke každé spontánní vyvřelině, jak jinak se stavět k projevu života? Někde v nějakém ústavu by to měli sledovat a se zajímavými talenty pracovat, jako to dělal třeba Antonín Řeřábek ve Studentském časopise. Všimli si tam ale vůbec, že to existuje už spoustu let? (Pavel Kosatík)
Nepřehlížel bych to, moje zkušenost s nimi je, že zde lze nalézt často daleko větší čtenářské nadšení pro věc než u tzv. profesní kritiky. (Jiří Trávníček)
Jde o osobní vyjádření laiků, z odborného hlediska je lze málokdy brát vážněji, ale osobně kvituji opravdu s povděkem, že mají lidé dodneška chuť si o knížkách „povídat“ i na internetu, že to dělají, mnozí navíc s obdivuhodným nadšením. I to je hodno ocenění. (Luisa Nováková)
Pozitivně. Třeba se mezi nimi objeví, nebo už objevil, někdo zajímavý, kdo stojí zcela mimo obor. Osobně však nedávám tomuto prostředí tolik šancí. Každý kritik je do jisté míry závislý na kvalitní redakci svého textu, kterou si sám prostě neudělá, a jeho text tím nutně utrpí. Internetové prostředí svádí k nezávaznému, deníčkovému psaní, které je pravým opakem kritiky. To vidíme například na komentářích Československé filmové databáze (www.csfd.cz), kde jsem nenalezl přispěvatele, jehož komentáře by bylo možné kontinuálně číst. Obvykle jsou texty i těch největších „hvězd“ portálu šeredně odfláknuté a nemluví o ničem jiném než určitém líbilo-nelíbilo. (Petr Šimák)
Je lepší, když někdo takto zkouší formulovat svůj názor na přečtenou knihu, než když svůj čas stráví u bojové hry nebo sledováním Ordinace v růžové zahradě. Jen by si autor takového hodnocení i jeho případní čtenáři měli být vědomi hodnotové hierarchie i v rámci pozice v ostatní literárněkritické produkci. Soudný amatérský fotbalista přece své výkony nepovažuje za rovnocenné tomu, co vidí v první lize či Lize mistrů. (Lubomír Machala)

iLiteratura: Za pozornost nestojí:
Ignorovat je. Kdo má dnes čas na přijímání jiných než fundovaných informací, nota bene když má o předmět/obor skutečný zájem? (Kateřina Kadlecová)
Osobně je už ani nečtu, protože mívají nulovou výpovědní hodnotu (čistá „dojmologie“), ale jde o typ komunikace, který se bude jen šířit. Lidé si píší blogy, diskutují pod články, posílají „lajky“ oblíbeným knihám, a i když jde často o ztrátu času, s tím nic nenaděláme. (Eva Voldřichová Beránková)
Nečíst, pokud nejsme fanoušci a parťáčci, příznivci určitého vybraného skupinového žánru, jemuž záleží na mínění skupinky, v níž nachází pochopení a souručenství. (Olina Stehlíková)

iLiteratura: Je nutné si vybírat:
Opět: diferencovaně. Není jiná možnost. Povýšenecká odbornická ignorance je stejně plytká jako většina této produkce samé. (František Dryje)
Podle potřeby, rozhodně vypovídají o čtenářském vkusu a obecném prožívání četby. (Alena Zemančíková)
Důkladně (kriticky) vybírat, mohou se objevit zajímavé názory a postřehy, zbytek je zbytečný. (Klára Kolčavová)
Některá jsou zajímavá, jiná hodně naivní nebo účelová, ale aspoň se o literatuře mluví. Byla by ovšem škoda, kdyby zájemcům pro samé sledování komentářů nezbýval čas k četbě pojednávaných knížek. „Dobře jsi to zrecenzoval, teď už to nemusím číst,“ říkával mi jeden z mých šéfredaktorů. (Viktor Šlajchrt)
Také „kriticky“. (Eva Klíčová)

iLiteratura: Nejlepší je „nechat to být“:
Nechat být, internet snese všechno. Každá informace o knize je dobrá. (Ivan Binar)
Je to hlas lidu, který by neměl být ani přeceňován, ani zcela podceňován. (Pavel Mandys)
Internet je z velké části odpadní stoka. Na druhou stranu nevidím důvod, proč by „odborník“ měl být nutně povolanější k recenzování/kritice než „nadšenec“. Protože vychodil školu a má na to papír? Čtenářské nadšení je jedním z výchozích bodů kritického psaní. Pokud kritika nebaví číst, neměl by psát kritiku. (Radim Kopáč)
Nijak. Ať žije chaos! (Petra Hůlová)
Jako k povídání v kavárně. (Anna Kareninová)
A je vůbec třeba se k nim nějak stavět? Nadšenci existovali vždycky, akorát dneska mají k dispozici internet. Jsou tedy více slyšet. O to kvalitnější by měla být literární kritika psaná tzv. odborníky. Bohužel tomu tak často není. (Miroslav Olšovský)
Jde o způsob tříbení vkusu, odpovídající čím dál nenasytnější, přesycenější a podrážděnější době. (Antonín Bajaja)
Nijak, či jako k druhové pestrosti hmyzu. (Daniel Podhradský)
Nemohu k tomu nic říct, neboť blogy, deníčky a amatérské weby vůbec nesleduji. (Jan Gabriel)

 

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse