Johns, Geoff; Frank, Gary: Batman – Země jedna

Johns, Geoff; Frank, Gary
Batman – Země jedna

recenze komiks

Uznávaný scenárista Geoff Johns má rád nové začátky příběhů slavných komiksových superhrdinů. Největší „převypravovač“ komiksové branže současnosti si tedy nemohl nechat ujít ani jednu z nejzásadnějších postav, Batmana. Jeho zrození naplnil emocemi mladíka ještě v pubertálním věku. Či přesněji tím, co si Johns myslí, že emoce jsou.

Kdo stojí o Batmana plného emocí?
Geoff Johns; Gary Frank: Batman – Země jedna. Přel. Darek Šmíd, Crew, Praha, 2014, 144 s.

Čtenáři chtějí scenáristu Geoffa Johnse, Geoff Johns chce všechno. Alespoň tak si připadá recipient superhrdinských komiksů, které u nás vycházejí. Je jen logické, že se vydavatelé drží osvědčených jmen, a je pravda, že Johns patří k naprosté špičce mainstreamové produkce, má v malíku světy obou velkých nakladatelství DC Comics i Marvel... Ale jeho komiksy jsou zkrátka čistokrevný popík. Největší Johnsovy hity jako Blackest Night (velkolepá událost ve světě Green Lanterna) u nás asi nikdy nevyjdou, ale i menší projekty, do kterých se s neutuchající vervou pouští, pro utvoření názoru stačí. A je jich dost na to, abyste se stali Johnsovými fanoušky či naopak.

Johns miluje začátky. Fabulování o tom, že všechno, co známe z komiksové historie, bylo jinak, je jeho nejsilnější a nejmilejší parketou. V češtině jsme se tak dočkali obstojného restartu Flashe, ne až tak povedeného nového začátku Green Lanterna, skutečně skvělé a dokonce již téměř vyprodané nové Ligy spravedlnosti a nyní i Batmana s názvem Země jedna (Rok jedna je v případě netopýřího muže okupován Frankem Millerem). Je totiž zcela nemyslitelné, aby si největší „převypravovač“ současnosti nechal ujít jednu z nejzásadnějších komiksových postav světa.

A tak je tu znovu. Další Batmanův začátek, který jsme mnohokrát četli/viděli už i my, v komiksově zaostalé české kotlině. Může Johns přijít s něčím novým, nebo půjde jenom o další pastiš na známé téma? Než se ponoříme do útrob nového Batmana, musíme konstatovat, že produkce komiksu se odehrává ve velkém stylu. Nejen díky výpravnému vydání vydavatelství Crew (dokonce i v poslední době už příliš nevyužívaný parciální lak na obálce vypadá skvěle), na první pohled také zaujme kresba Garyho Franka (kterého čeští fanoušci komiksů znají třeba z Krajiny půlnočních stínů). Je precizní a skvěle drží kánon jak Gothamu, tak Batmana v jeho raných, nikoli ještě technicistních letech. Kdyby se jednalo o jakýkoli jiný komiks, který se neodehrává v temném Gothamu, hrozil by dojem sterilnosti, ale právě toto podání dává temnému městu skvěle vyniknout.

Kresba komiksu je oslnivá, jak je to s příběhem? Jedná se o průměrný Johnsův opus s nadprůměrným kreslířem. To ovšem neznamená, že jde o špatný komiks. Až pomine ohromení vizuální stránkou, zaujme, že Batman najednou vůbec není ten neporazitelný zápasník bez citů, jak ho líčí scenáristé v posledních letech. Ukázat Bruce Wayna jako mladíka toužícího po pomstě, který ovšem nevytáhl paty z rodného města a nenechal se otloukat ninji a jinými tajemnými, ba nadpřirozenými bojovníky, to je Johnsův recept na zaručeně pravého a nového Batmana.

Wayne je zde téměř ještě puberťák, kterého sžírá touha pomstít vraždu svých rodičů. Vypátrat jejich vraha stůj co stůj. I za cenu vyražených zubů a několika průstřelů. Johns se, jak to tak vypadá, inspiroval v komiksu Kick Ass, jehož hlavní hrdina také nemá žádné superschopnosti, jenom nadšení má na rozdávání. Podobně je na tom i Johnsův Batman, který doufá, že u čtenářů uhraje aspoň pár bodů za sympatie (což vzhledem k faktu, že se poměrně často chová jako idiot, ale na rozdíl od Millarova komiksu nejde o parodii, není tak snadné).

Podstatně zajímavěji rozehrává Johns tři vedlejší postavy (v zásadě by se k nim dali přičíst i rodiče Bruce Wayna, ale ti musí – jak všichni vědí – zemřít). Komorník Alfréd je v tomto podání válečný veterán, který má v rukávu jakousi zajímavou historku s Bruceovým otcem z pouště. Stává se poručníkem a cvičitelem budoucího hrdiny a jeho pochyby jsou přímo hmatatelné. Komisaře Gordona semlela mašinerie zkorumpovaného Gothamu do poddajné formy. Čtenáři nezbývá než doufat, že někde uvnitř ještě doutná jiskra Batmanova budoucího spoluhráče v boji proti zločinu. Asi nejlépe vylíčený (i když má nejmenší prostor) je mladičký Lucius Fox, který se, aniž by věděl jak, stává Batmanovým zbrojířem. Málomluvný a v kontrastu s Batmanem opravdově sympatický geek snad dostane v pokračování větší roli.

Země jedna sleduje první Batmanův případ, který je protentokrát plný emocí. Anebo toho, o čem si Geoff Johns myslí, že emoce jsou. Při čtení oceníte práci se střihem, navíc je evidentní, že Johns je praktik, který už se nových začátků něco odvyprávěl... Nenudíte se. Pořád se něco děje, informace přicházejí přesně tak rychle, abyste je stačili sledovat... Ale... Zkrátka Rok jedna už tu byl a popisoval zrod legendy jaksi méně lidičkovsky, jako skutečný mýtus, kterým Batman – a díky za to – skutečně je.

© Richard Klíčník

Ohodnoťte knihu

0%

Hlasovalo 140 čtenářů.

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse
Vaše jméno:
E-mail:
Text příspěvku:
Kontrolní otázka: Kolik je prstů na jedné ruce
Kontrolní otázka slouží k ochraně proti vkládání diskusních příspěvků roboty.

Více k článku

související články

50%autor článku   55%čtenáři

zhlédnuto 1786x

katalogy

Koupit knihu

Inzerce
Inzerce
Inzerce