Dee, Jonathan: The Privileges

Dee, Jonathan
The Privileges

recenze beletrie zahraniční

Po nástupu finanční krize v roce 2008 se zejména ve Spojených státech objevila řada románů inspirovaných touto tematikou. Jejich protagonisty jsou bankéři, burzovní makléři či investoři. Jonathan Dee v The Privileges představuje Cynthii a Adama Moreyovy, Zeldu a Scotta nového tisíciletí, kteří v soukromém životě působí v jistém ohledu jako morální vzory, avšak s jejich veřejnou činností je to ošemetnější.

Báječní a bohatí amerického McEwana
Jonathan Dee
: The Privileges. Corsair, London, 2011, 352 s.

Po nástupu finanční krize v roce 2008 se zejména ve Spojených státech objevila řada románů inspirovaných touto tematikou. Jejich protagonisty jsou bankéři, burzovní makléři či investoři. Jonathan Dee v The Privileges představuje Cynthii a Adama Moreyovy, Zeldu a Scotta nového tisíciletí, kteří v soukromém životě působí v jistém ohledu jako morální vzory, avšak s jejich veřejnou činností je to ošemetnější.

Děj knihy obsáhne zhruba dvacet let a začíná svatebním dnem Adama a Cynthie. Jde o opravdu mladý pár, je jim lehce přes dvacet a nevěstině matce se zdá, že celou událost berou jen jako takovou party. Ano i ne. Novomanželé jsou krásní, poněkud povrchní a rádi se baví. Svatební noc Adam s Cynthií nijak neprožívají, nějakou dobu už spolu sdílejí jeden byt, a tak si po „party” akorát odpočinou. Adamův bratr je ve svém svatebním přípitku nazve „okouzlujícím párem“. Nemohou však být jeden bez druhého a i po letech si jsou bezvýhradně věrní. Od počátku je jasné, že jde o v jádru konzervativní jedince: berou se mladí, po návratu ze svatební cesty už Cynthia nosí jejich první dítě, usilují o materiální úspěch. Jejích vylíčení z počátku knihy připomene jiný americký, za všech okolností „okouzlující“ pár, spisovatele Francise Scotta Fitzgeralda a jeho ženu Zeldu. S tím rozdílem, že Adam a Cynthia tolik neflámují, vyznávají celkem pevné rodinné hodnoty a vydělávají a obhospodařují spousty peněz.

Adam začne pracovat v investiční bance Morgan Stanley (během finanční krize údajně přišla o 80 % své tržní hodnoty), ale podmínky ve velké firmě ho neuspokojují, a tak nastoupí do menšího soukromého investičního fondu Perini Capital. Cynthia mezitím zůstává doma s (již dvěma) dětmi, což na ni postupně začíná doléhat. Návrat do lifestylového časopisu, kde pracovala před narozením dcery April, nevyjde a Cynthia začíná uvažovat o psychoterapii. Touha učinit manželku šťastnější ponoukne vedle jiných motivací Adama k tomu, aby své aktivity poposunul za hranice zákona. Začne provozovat insider trading, tedy využívat neveřejné informace o firmách kotovaných na burze k vlastnímu zisku. Když si posléze vlastník Perini Capital vybere Adama jako svého nástupce (a de facto dědice), Morey z bezpečnostních důvodů odmítne. Spolu se ženou začnou prát peníze ulité na karibských účtech skrze nadaci konající dobro všemožně po světě, v čemž se Cynthia konečně začne realizovat.

Moreyovi se takřka nestýkají s širší rodinou. Rodinní příslušníci žijí své životy rozeseti po celých Spojených státech, Adamův otec je už po smrti a manželství Cynthiiných rodičů se rozpadlo, s čímž se nikdy nesmířila, a kontakt s novou rodinou své matky tedy nevyhledávala. Z Moreyových je tak sice velmi úspěšná, ale poměrně izolovaná jednotka. Události sledujeme vždy očima některého z členů rodiny, což nám umožňuje je důvěrně poznat a Dee svým úsporným stylem a s citem pro detail skutečně dobře vykresluje nitro většiny z nich. Ve výsledku tak ani jeden z Moreyových nevzbuzuje přílišné sympatie, ale žádného také nelze vyloženě odsoudit.

Cynthia je sice snob, děsí ji stárnutí a umí být dosti tvrdá, ale své děti zbožňuje a její vstřícný přístup k nim se nezdá být na škodu. Nevázaný životní styl dcery April se na přílišnou benevolenci její matky svést nedá – Aprilin bratr Jonas byl vychováván stejně a vyrostl z něj introvert s uměleckými zájmy, který se s bezedností rodičovské pokladny obtížně vyrovnává. Touží žít „autentičtěji“, odstěhuje se a začne studovat dějiny umění. April, která zabíjí čas jedním mejdanem za druhým a stále žije u rodičů, se bratrovi vysmívá. Peníze rodičů jsou podle ní součástí jeho identity a tím, že bude popírat jejich existenci, se jeho život autentičtějším nestane. Jonasův pokus vzepřít se rodinnému životnímu stylu je sympatický, ale pochopení si zaslouží i April, které její životní náplň nepřináší žádné uspokojení, avšak na rozdíl od bratra neví, co by dělala raději. Nejméně prokreslenou postavou zůstává paradoxně Adam. Výčitkami svědomí podle všeho netrpí (trápilo by ho, kdyby si o něm něco špatného myslela manželka) a strach z přibývajících let se u něj promítá do posedlosti sportem. V práci vždy postupuje chladně a vyrovnaně a pro Cynthii by udělal cokoli, k dětem má kamarádský, ale ne nerodičovský přístup. Deeova koncentrace na postavy a střídmá dějovost románu připomene podobnou sondu do života rodiny určitého zázemí na pozadí velkých dějin, kterou vytvořil Ian McEwanSobotě.

Perownovi jsou ovšem obětmi okolností, zatímco Moreyovi coby kolečka v systému přispívají k jeho větší a větší pokaženosti. Když hrozí prozrazení Adamových nekalých praktik, přestane s nimi, ale zdali později dál nepokračuje, není známo. Dee také naznačuje, že Adamova firma začala obchodovat s vysoce rizikovými hypotečními deriváty, jejichž přebujelý trh přispěl k vyvolání finanční krize v roce 2008. Morálně problematické je mimo jiné to, že April a Jonas neznají temnější původ části rodinného bohatství. Adam v závěru vezme dceru s sebou na obchodní cestu do Číny, v rámci čehož navštíví továrnu, jejímž dělnicím Moreyovic nadace postavila ubytovnu. Dotyčné začnou Adamovi a April děkovat, a když se později April otci svěří se svými rozpaky a instinktivním odporem k chudobě, ten pouze blazeovaně odvětí, že on a její matka jsou rádi, že při svém štěstí mohou konat trochu dobra a že April určitě brzy zjistí, čemu by se ona sama chtěla věnovat. Jonas je z rodičovského jmění nesvůj, ale nikdy si o tom s Adamem a Cynthií pořádně nepromluvil: „Měli víc peněz, než by člověk vůbec dokázal utratit – tolik peněz, že si museli najímat lidi jen proto, aby jim pomohli vymyslet, jak je rozdávat – a přesto jeho otec, spíš než aby přestal, pracoval víc než kdy dřív a vydělával nesmyslně vysoké sumy z ničeho.“ Na příkladu obou dětí Dee dokládá, že patřit k druhé generaci extrémně materiálně úspěšné rodiny nemusí být zrovna snadné. Obzvlášť když člověku rodiče v každodenním styku připadají jako docela fajn lidé.

Mírné napětí do knihy vnáší nevyřešená otázka, jestli se na Adamovy machinace přijde, anebo nikoli. Ve skutečnosti však žádného řešení není zapotřebí; kniha staví především na detailním vhledu do nitra hlavních postav, jež autor prezentuje téměř nezaujatě. S jeho odstupem koresponduje i z části cyklická struktura románu. V závěru se na moment přeneseme na svatbu Adama a Cynthie a Jonas se po návštěvě u psychicky narušeného umělce vrací domů k rodičům. Zda jeho návrat vnímat jako osobní tragédii, nebo přijetí vrozeného údělu, je na čtenáři. Na horizontu se pak rýsuje rok 2008 a moment, kdy Adam nejspíš přijde o dost peněz. Jeho rodinu však zřejmě žádný strmý pád nečeká. Jemná předzvěst katastrofického roku se v knize objevuje „jen“ proto, aby se jeho obraz propojil s portrétem lidí, jako jsou Adam, Cynthia, April a Jonas Moreyovi.

© Johana Labanczová

Ohodnoťte knihu

0%

Hlasovalo 28 čtenářů.

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse
Vaše jméno:
E-mail:
Text příspěvku:
Kontrolní otázka: Kolik je prstů na jedné ruce
Kontrolní otázka slouží k ochraně proti vkládání diskusních příspěvků roboty.

Více k článku

související články

hodnocení knihy

80%autor článku   41%čtenáři

zhlédnuto 887x

katalogy

štítky k článku

Inzerce