Ehrlin, Carl-Johan Forssén: O králíčkovi, který chtěl usnout

Ehrlin, Carl-Johan Forssén
O králíčkovi, který chtěl usnout

Švédský psycholog Carl-Johan Forssén Ehrlin vtělil principy autogenního tréninku do knihy, která má vymýtit malé nespavce. Když nepomáhá teplé mléko, meduňka nebo počítání oveček, možná pomůže čtení knihy O králíčkovi, který chtěl usnout. Vyžaduje to však i nemalou odvahu rodiče, který by v sobě měl probudit rétora a hypnotizéra a zároveň odolat pokušení a neusnout dřív než ratolest.

Uzívat se ke spánku
Carl-Johan Forssén Ehrlin: O králíčkovi, který chtěl usnout. Přel. Zuzana Pospíšilová, Kniha Zlín, Zlín, 2015, 28 s.

Hlavními hrdiny jednoduchého příběhu jsou králíček Kája a vaše dítě, kteří nemohou právě teď usnout, a tak se spolu s Kájovou maminkou vydají za strýčkem Zíválkem. Po cestě potkají šneka Snílka a sovu Ospalku, kteří jim předají své usínací tipy – chodit, mluvit a myslet hodně pomalu – i relaxační techniky postupného uvolňování svalstva celého těla. Když vaše dítě neusne při setkání se zvířátky, dojde s Kájou až ke strýčkovi Zíválkovi, který nespavce popráší kouzelným uspávacím práškem. Pak už zbývá jen dojít zpátky domů. Není třeba vyprávět složitý příběh, ten by jen zbytečně čeřil posluchačovu pozornost. Důležitější je způsob napsání.

Všechno, včetně jmen protagonistů, se točí okolo usínání. Králíček se jmenuje Kája, abyste při čtení mohli u slabiky „ká“ pořádně zívnout. A zívat byste měli hodně, jak stojí v pokynech pro předčítající, zívání je totiž nakažlivé, jak je obecně známo. Dále je třeba pracovat s intenzitou hlasu a rychlostí mluvy na vyznačených místech v knize. Každé slovo a věta jsou pečlivě sestaveny tak, aby splnily svůj psychologický účel – soustředit se na usínání. Proto v knize převažují právě slova jako usínání a únava a dochází k častému opakování slov: „Sám teď šel pomaleji a pomaleji a dělal čím dál menší krůčky. V tu samou chvíli začal dýchat hlouběji a pomaleji. Cítil se unavenější a uvědomil si, jak je uvolněný, když se všechno dělá pomaleji. Kája byl čím dál unavenější, byl uvolněnější a klidnější. On i ty jste unavenější, uvolněnější, čím dál víc uvolnění. Oba jste unavení, velmi unavení, teď (zívnutí). Tak je to správně.“

Autor měl originální nápad – zúročit Schulzův autogenní trénink, který využívá jogínské prvky a poznatky z používání hypnózy, aby pomohl odstranit symptomy napětí a neklidu a dítě mohlo spokojeně usnout. Kniha má celosvětový úspěch, vyšla už v 39 zemích světa. Jestli opravdu funguje i na české děti, se jalo ověřit nakladatelství Kniha Zlín, ve kterém pohádka O králíčkovi, který chtěl usnout vyšla. A 75 % dětí od tří měsíců do sedmi let usnulo. To je asi to nejlepší doporučení. Resumé: praktická kniha, krásná svou účelností.

© Martina Siwek Macáková

0%

Hlasovalo 67 čtenářů.