2.1 Cesta na severozápad
Jak se ale na archaického člověka, na skutečně existující vzdálené lidské bytosti dívali běžní lidé Západu? Tím „běžní“ máme na mysli ty, kteří nepatřili k cestovatelům, objevitelům, kolonizátorům ani učencům – ti si mimochodem teprve v této době začínali takzvané divochy uvědomovat. I člověk, který necestoval za hranice své všednosti, musel existenci těch druhých vzít na vědomí.
Jak se ale na archaického člověka, na skutečně existující vzdálené lidské bytosti dívali běžní lidé Západu? Tím „běžní“ máme na mysli ty, kteří nepatřili k cestovatelům, objevitelům, kolonizátorům ani učencům – ti si mimochodem teprve v této době začínali takzvané divochy uvědomovat. I člověk, který necestoval za hranice své všednosti, musel existenci těch druhých vzít na vědomí. V 19. století ho totiž na ně upozorňovala řada podnětů, k nimž lze kromě tištěných médií počítat i divadlo, přednášky a výstavy. Jednu takovou přivezl do Anglie v roce 1839 George Catlin – malíř, jehož tématem se staly portréty amerických domorodců, které spolu s devíti živými indiány Odžibva představoval západní veřejnosti. Výstavu či spíše vlastně odvážnou performanci tehdy navštívil i známý britský literát Charles Dickens. Zanechala v něm určitě silný dojem, protože se k věci pisatelsky vyjádřil, byť až po několika letech. Ve svém ostře satirickém textu se zaměřil na údajně nezkaženou přirozenost divochů, kterou odmítal spolu s celkovou představou ušlechtilého primitiva. „Jsou to jen a pouze divoši, kteří si svou existenci zaslouží, pouze pokud budou zcivilizováni […]. Jsou to krvelačné a bojechtivé bytosti, jež naštěstí válčí mezi sebou, takže je naděje, že se navzájem zcela vyhubí. Je jedno, zda se jedna o americké Indiány, Křováky nebo Zuly, protože jejich osud je v ďáblových rukou“ (Ch. Dickens, 1853).
ukázka z knihy Minulost, kterou nikdo nezapsal
na iLiteratura.cz se souhlasem nakladatelství Pavel Mervart
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.
Diskuse
Vložit nový příspěvek do diskuse