Libera, Michał; Mendyk, Michał: H.U.D.B.A.

Libera, Michał; Mendyk, Michał
H.U.D.B.A.

recenze dětská

Proč někdy na koncertě zazní z reproduktorů otravný pronikavý pískot? Jak vypadá nejkurióznější hudební nástroj? Ilustrovaná encyklopedie s hravým názvem Harmonicky unikátní defilé bombastické akustiky představuje zvuk jako fyzikální veličinu i umělecký prostředek mnoha podob. Překvapí nevšedními nápady a doprovodnou webovou stránkou, která spolehlivě rozšíří hudební znalosti dětí i dospělých.

Z umělecké edice
Michał Libera
, Michał Mendyk: H.U.D.B.A.: Harmonicky unikátní defilé bombastické akustiky. Přel. Ondřej Blabolil, Jakost, Praha, 2018, 224 s.

Nakladatelství Jakost kontinuálně prezentuje polskou uměleckou edici S.E.R.I.A., která se populárně-naučným způsobem snaží přiblížit dětem různé oblasti umění, a nabízí už čtvrtou publikaci tohoto druhu – po knihách D.O.M.E.K. (2014), D.E.S.I.G.N. (2015) a Z.A.H.R.A.D.A. (2017) přichází nyní H.U.D.B.A. autorů Michała Libery a Michała Mendyka a ilustrátorů Alexandry a Daniela Mizielińských. Nadchne jak milovníka hudby, tak milovníka zajímavostí. Kniha určená dětskému čtenáři od 10 let rozhodně potěší i čtenáře mnohem starší, zábavnou a hravou formou podává velké množství nových informací pro každého. Tento přístup ostatně spojuje celou edici, přestože autoři i ilustrátoři se liší, grafická a myšlenková podoba je jednotná. Originalita se tak zdá být hlavním společným jmenovatelem celé knižní řady a doufejme, že se českých překladů dočkají i zbývající dva tituly M.O.D.A. a S.Z.T.U.K.A. (U.M.Ě.N.Í.).

Nečekejme učebnici teorie hudby, tato kniha je spíše sbírkou zajímavostí, které čtenáře nepřestanou udivovat. Přináší základní vhled do problematiky, tedy výklad zvuku, srozumitelný jak těm, kteří výukou fyziky dosud neprošli, tak těm, kteří by základní povědomí už mít měli, ale znalosti jim v paměti neutkvěly. Zjistíme třeba také, jak funguje gramofon a jak lze hudbu zapsat. Dále kniha prozradí, co vše se dá jako hudba vnímat, kde ji můžeme hledat, čím vším ji můžeme vytvořit, a především představí nespočet originálních projektů, které svou rozmanitostí překvapí i nejednoho znalce. Málokdo z nás zřejmě ví, že ruský skladatel Arsenij Avraamov vytvořil symfonii pomocí námořních flotil nebo že koncert může mít podobu procházky, při níž vás skladatel přiměje poslouchat „hudbu“ okolí. Naopak většina z nás zřejmě zná skupinu The Beach Boys, ale kdo tušil, že nahrávání jejich hitu Good Vibrations trvalo celých 90 hodin a píseň byla složena jako stavebnice z malých celků?

Poslechovnik.cz
Představovat si, o čem čteme, je zábava, ale moderní naučná publikace dokáže nabídnout mnohem víc. Autoři hned v úvodu vyzývají čtenáře, aby si vše, o čem čte, poslechl na internetové stránce poslechovnik.cz (stejně jako kniha i web je překladem z polského originálu a graficky koresponduje s tištěnou publikací). Nabízí různé způsoby vyhledávání, jak podle interpretů, skladatelů, názvů děl, tak i podle čísla stránky v knize, a odkazem či přímou nahrávkou nám zpřístupní poslech toho, o čem se dočteme. Můžeme si pustit zmíněnou symfonii flotil, známé hity královny popu Madonny, záznam představení thereminu, dokonce i zvuk zdí. Není výjimkou, že jedna skladba může zaznít v několika verzích různých interpretů. Do budoucna ovšem hrozí problém, že odkazy přestanou být funkční a knize, která zastarává pomaleji, bude tento doplněk chybět.

Roztančené ilustrace
„Jak nakreslit hudbu?“ Zkušení ilustrátoři Alexandra a Daniel Mizieliński, kteří se nejen u nás dostali do povědomí čtenářů díky bestselleru Mapy (Host, 2016), se se svým úkolem vypořádali bravurně. Obrazový doprovod je hravě barevný, dynamický a ošálí smysly tak, že téměř vnímáme zvuky a pohyby, dokáže ovšem vytvořit i klidné scenérie, když si o to text říká. Ilustrace knize dominují a samy nabízejí spoustu představ – jak vypadá zvuková vlna tvořená molekulami, co je vidět ve tmě i jakou podobu může mít samotný vesmír. Mnohdy jsou kresby celostránkové a doplňují text tak, aby byl pochopitelnější. Lidé vytvářející, zachycující či napodobující hudbu a zvuk jsou klíčovým motivem obrazového doprovodu a často ke čtenáři promlouvají: někdy něco dovysvětlí či zjednoduší, jindy pobaví.

Oslovování, zadávání pokynů, vyzývání k zamyšlení jsou výrazným nástrojem komunikace se čtenářem nejen v ilustraci, ale i v textu. Ten pak v kombinaci s lehkým nádechem odbornosti, který obstarávají především odkazy v textu a uvádění původních znění názvů hudebních děl včetně datace, dodává příjemný pocit velice osobní a nadmíru zajímavé konverzace. Dojem umocňuje i různorodé podání informací, kromě klasického výkladu se objevuje i návod.

Co je hudba?
Kde leží hranice mezi hudbou a zvukem, je otázka prostupující celou knihou a odpověď tu na ni nenajdete, protože každý k ní zaujímá subjektivní postoj. Ovšem po přečtení všech částí (Co je to zvuk?, Kde je hudba? Stroje na výrobu hudby, Kým jsou hudebníci? a Jak se dělá hudba?) se každá subjektivní hranice určitě posune a představa o tom, co hudba je, se jistě rozšíří. Nemyslíte si, že ticho je hudba? Autoři této osobité knihy vás o tom přesvědčí.

 

© Helena Žáčková

Ohodnoťte knihu

0%

Hlasovalo 9 čtenářů.

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse
Vaše jméno:
E-mail:
Text příspěvku:
Kontrolní otázka: Kolik je prstů na jedné ruce
Kontrolní otázka slouží k ochraně proti vkládání diskusních příspěvků roboty.