Byatt, A. S.
On Histories and Stories

Byattová téměř vždy přesvědčivě a dokázala nabídnout neobyčejné postřehy. Proto není divu, že se její nová kritická kniha On Histories and Stories (O historiích a příbězích) setkala se značným zájmem a ohlasem.

A. S. Byattová uzavřela volnou tetralogii
Poslední díl volného kvartetu britské spisovatelky a kritičky A. S. Byattové nese název The Whistling Woman (Žena, která si hvízdá). První kniha této tetralogie o rodině Potterových s názvem The Virgin in the Garden (Panna v zahradě) měla obrovský úspěch v roce 1978, druhý díl Still Life (Zátiší, anebo taky Klidný život) zavedl čtenáře do Francie, Babel Tower (Babylonská věž) se ovšem nesla ve znamení návratu do Londýna a zabřednutí do přílišného teoretizování. Byattová je totiž známa i svými teoretickými pracemi, loni například vydala pozoruhodné přednášky o moderní anglické literatuře (On Histories and Stories), ovšem podle názoru velké části kritiky jí její vlastní teoretické koncepce brání při psaní beletrie. Třetí díl románu příliš úspěšný nebyl a podle prvních ohlasů ani poslední román kvartetu nedosahuje literární působivosti těch prvních, hlavně vinou přílišného teoretizování a přílišného objemu empirického materiálu opsaného z odborných biologických časopisů.
- ln - 22/9/2002

Kritická kniha A. S. Byattové
Vynikající prozaička A. S. Byattová působila po více než deset let jako profesorka anglické literatury na londýnské univerzitě a dodnes patří k předním anglickým kritikům, byť některá její mediální vystoupení - například poněkud nešťastný útok na Martina Amise kvůli výši jeho odměny za román Information - působila poněkud zatrpkle a lacině. Nicméně ve svých serióznějších textech slučujících akademickou erudici s tvůrčím vhledem působila Byattová téměř vždy přesvědčivě a dokázala nabídnout neobyčejné postřehy. Proto není divu, že se její nová kritická kniha On Histories and Stories (O historiích a příbězích) setkala se značným zájmem a ohlasem.

Dvousetstránkový svazek je sestaven z několika přednášek a tematicky zaměřen na fenomén historického románu (anebo románu s historickou reflexí), který se v současné britské próze těší skoro dominantnímu postavení. Recenze přijaly knihu veskrze kladně. Třeba D. J. Taylor v listu Independent píše: "Tyto eseje lze považovat za důmyslnou obranu žánru, jenž je navzdory všem svým úspěchům puristy s opovržením přehlížen." Hal Jensen si nicméně v jinak kladné recenzi v Times Literary Supplement všímá, že kritické zaměření Byattové je velmi blízké její vlastní tvůrčí orientaci: "Velice zajímavým rysem těchto esejů je to, že všechny vybrané knihy jsou tím či oním způsobem blízké vlastnímu dílu Byattové. Čtenář nabývá dojmu, že literární produkce Byattové zde shromážděné knihy jaksi zahrnuje a že se autorka zmocňuje moderního kánonu. To platí nejen o britské próze, ale i o velké části evropské scény, jak je patrné z široce pojaté a velice inteligentní přednášky o literární pohádce. Při výčtu vlastností této formy, o kterou se Byattová sama v nedávných letech pokoušela, se zaměřuje na přepracované mýty, struktury, modely a sebe-vědomou literárnost. Pravda, autoři jako Bernado Atxaga, Gesualdo Bufalino, Karen Blixenová, Roberto Calasso, Italo Calvino, Cees Nooteboom a další zahrnutí do této eseje jsou jistě skvělými autory, nicméně i tak není pochyb o tom, čí signaturu v textu nesou."
-ln- leden 2002

0%

Hlasovalo 138 čtenářů.