Třináctý díl série norského autora Joa Nesbøho není v žádném ohledu přelomový, ale fanoušky nezklame. Nechybí v něm žádný z obvyklých atributů: rozvrácený život hlavního hrdiny, napětí, odbočky a slepé uličky, násilí, a především temné Oslo jako kulisa zločinu.

Jo Nesbø využil loňského pandemického lockdownu k sepsání své první povídkové sbírky. V krátkých příbězích s jediným ústředním motivem se rychle střídají prostředí i úhly pohledu. Kvality autorovy románové série ale sbírka bohužel nedosahuje.

Statek vysoko v norských horách, sníh, vítr, kamení a dva bratři, které tíží společné tajemství. Království Joa Nesbøho je příběh o síle rodinných pout a marné snaze neopakovat chyby minulosti. Autor se v něm vzdaluje svému obvyklému žánru; ze všech jeho knih je Království nejméně detektivka a nejvíc klasický společenský román.

Dvanáctý díl ze série o vyšetřovateli Harrym Holeovi je temnější a vážnější než všechny předcházející. Jeho děj je o něco pomalejší a v některých pasážích ztrácí tempo, přináší však nečekané dějové zvraty, zásadní pro další vývoj hlavního hrdiny i celé série.

Proč v Norsku dochází tak často k výpadkům proudu? Proč jsou trička ze skříně zase rozžvýkaná? Proč se lidé hádají kvůli nesmyslům? Senzační sbírka zvířat doktora Proktora konečně nabízí vysvětlení řady záhad, nad kterými si jistě kdekdo lámal hlavu. Ovšem pozor – k odpovědím na tyto otázky, stejně jako k mnoha užitečným varováním, se prokoušou pouze ti, kdo mají pro strach uděláno a jsou obdařeni štědrou dávkou smyslu pro humor.

Norský bestsellerista se pokusil slavnou Shakespearovu hru ozvláštnit zasazením do „svého“ prostředí, tedy mezi gangstery a policisty, kteří nejsou o moc lepší. Výsledek je ale dosti rozpačitý.

Když už to vypadá, že se Harry Hole v spokojeném manželství začne nudit, přijde stín minulosti, kterému je nutné se postavit. Jo Nesbø v jedenáctém dílu kultovní série opět předvádí své umění – provokuje, přehání, tahá nás za nos a míchá krev s citrónem. Kdo by odolal?

Syn je ideální na první seznámení s Jo Nesbøm pro ty, kdo s norským autorem ještě neměli tu čest. Nesbø v něm netouží být uvěřitelný a nemá ambice psát velkou, důstojnou literaturu. Chce balancovat na pomezí braku, chce napínat, chce bavit. A to umí skvěle.

Přežil Harry Hole? Pokud ano, jak to proboha dokázal? Policie představuje výrazný nadprůměr v rámci severské krimi, ale kvůli slabšímu začátku jen podprůměr ve srovnání se zbytkem série.

Harry má na rukou všech deset prstů, na čele méně vrásek a jeho čelisti ještě drží pohromadě. Od první kapitoly je to nicméně ten Harry Hole, jak ho známe: navenek cynik a tvrďák, který nakonec s bouchačkou v ruce vždycky srovná padouchy do latě, uvnitř ale křehký a nejistý, sužovaný přízraky a démony mysli, kteří mu v noci nedají spát.

Svět Levharta je temný svět, svět plný bolesti, nenávisti a okázalé krutosti, kterou může skončit jenom jediný muž - lovec sériových vrahů, drsný chlapík s křehkou duší a bolavým svědomím, alkoholik a hazardní hráč Harry Hole.

„Národní divadlo,“ ohlásil nosový a ospalý hlas z reproduktorů, než se dveře tramvaje rozlétly a Dagfinn Torhus vystoupil do syrového, studeného a stále ještě šedivého zimního rána. Vzduch ho štípal do čerstvě oholených tváří a v záři chabého osloského neonového osvětlení viděl, jak mu od úst stoupá pára.

Doktor Proktor tentokrát pátrá po své lásce z mládí Julietě. Aby ji získal, je potřeba prostřednictvím jeho vynálezu, speciální vany fungující jako stroj času, změnit běh dějin, jenže to nebude tak jednoduché, jak to vypadá. Tahle střelená cesta v čase, v prostoru a ve vaně se dětem zalíbí a nudit se u ní nebudou ani dospělí.

Je tu podzim, nebude to dlouho trvat a napadne první sníh. Harry Hole se ovšem na první vločky netěší, protože začíná tušit, že spolu s nimi lze očekávat další brutálně zavražděnou matku od dětí. Už je to tak, osmý díl detektivkové série Joa Nesbøho je tady a odehrává se jako obvykle v  Oslu, kde tentokrát řádí sériový vrah, na které má alkoholem zkoušený vyšetřovatel mimořádné štěstí.

Další detektivní přírůstek norského krále detektivek Jo Nesbøa s názvem Spasitel nás zavádí do prostředí Armády spásy, které ale rozhodně není pánbíčkářsky suché, ale naopak nebezpečné jako každé jiné uzavřené společenství. Spasitelů je v románu poměrně hodně a více než zřetelně se ukazuje, že to, jestli bude spasitel vítán palmovými ratolestmi, nebo zatracován, závisí na úhlu pohledu a především na ideologii, v jejímž jménu koná své dílo.

Oslo se právě chystá na oslavu národního svátku, v kanalizaci hlavního města se ale zabydlela nebezpečná příšera, proti které je nutné vytasit ty nejnebezpečnější zbraně v čele s prdicím práškem. Norský detektivní král Jo Nesbø se českému čtenáři představuje poprvé i jako autor knih pro děti a malé čtenáře čeká úsměvné a napínavé čtení.

Headhunter Roger Brown žije na vysokej nohe, no luxus, ktorým sa obkolesuje, predsa len zastiera odvrátenú stránku ilegálneho obchodovania s výtvarným umením. Z lovca sa napokon stáva prenasledovaný mozog – doslova i symbolicky – uhýbajúci sa pred guľkami, ktoré sa ho snažia zasiahnuť.

Nesbø je suverénní vypravěč, který nás tentokrát vodí za nos méně než posledně, a přestože se série vražd vyznačuje až přehnanou rafinovaností a některé Harryho kousky vzbuzují podezření, že se autor příliš často dívá na akční filmy (po střeše za bouřky vstupuje do cizích bytů snad jen James Bond), ve výsledku je Pentagram detektivka jako lusk.

Knihy tohoto norského detektivkáře jsou temné, zápletky komplikované, napětí z nich odkapává a notorického pijana a asociála Harryho Holea si čtenáři (a především čtenářky inklinující k těmto inteligentním machistickým prevítům typu Indiana Jonese) hned oblíbí. Nemesis, čtvrtý román z Nesbøho série, má na přebalu pásku reprodukující výkřiky britských recenzentů: „Nový Stieg Larsson! …ale lepší…“