Láska, po níž přichází detoxikační kůra
Brabcová, Zuzana: Rok perel

Láska, po níž přichází detoxikační kůra

Když v roce 2000 vyšel poprvé román Rok perel, stala se z něj zanedlouho událost, o jakou stojí většina spisovatelů. Šlo o první výraznou českou prózu jednadvacátého století a díky atraktivnímu tématu si ji našli nejen recenzenti, ale i široké publikum.

Když v roce 2000 vyšel poprvé román Rok perel, stala se z něj zanedlouho událost, o jakou stojí většina spisovatelů. Že její třetí knihu budou provázet příznivé recenze, na to byla Zuzana Brabcová, v té době čtyřicetiletá, vlastně zvyklá. U kritiků na tom byla dcera jednoho z nejuznávanějších literárních historiků a kritiků a signatáře Charty 77 Jiřího Brabce dobře již od své prvotiny Daleko od stromu, reflexe traumatického dospívání i podobenství moderního světa. Vyšla nejprve roku 1984 v exilovém nakladatelství Index v západoněmeckém Kolíně nad Rýnem a poté, když už to po listopadovém převratu bylo možné, také doma, v sice ekonomicky neprosperujícím, nicméně tehdy stále velmi váženém nakladatelství Československý spisovatel (1991). Ještě před oficiálním domácím vydáním však za Daleko od stromu dostala Brabcová Cenu Jiřího Ortena, jejímž účelem v osmdesátých letech bylo podpořit ty mladé tvůrce, kterým komunistický režim nedovolil publikovat. Zuzana Brabcová byla v roce 1987 vůbec první laureátkou této ceny a naznačila existenci silné generace mladých začínajících literátů, z nichž se dnes připomíná hlavně skupina kolem samizdatového časopisu Revolver revue (Petr Placák tutéž cenu dostal v roce 1989, Vít Kremlička o dva roky později).

Také asociativně vyprávěná Zlodějina z roku 1995 měla příznivé recenze, ohlas čtenářů však nebyl velký: publikum jako by si Zuzanu Brabcovou zařadilo mezi tvůrce obtížně přístupné, exkluzivní v tématech i stylu. Ale Rok perel, to byl náhle zcela jiný případ. Nádech senzace, spojený s prvním románovým lesbickým coming-outem, vyvolal zvědavost i těch médií, která by jinak o autorku asi nezavadila, kniha se prodávala nečekaně dobře. Ale zároveň ona senzace zůstala stále jen v nádechu: mediální ohlasy pocházely převážně stále ještě od „lidí literatury“, kteří nezapomínali všímat si umělecké úrovně Roku perel. A tak se stal ten kýžený zázrak, že atraktivní, lechtivé téma upozornilo na literární kvality díla.

Těch kvalit je v Roku perel více a jak je to v postmoderní éře nutné, čtenář s různou úrovní literárního vzdělání si nachází „své“ roviny. Není to a nikdy nebude kniha pro všechny, ty nejnaivnější odradí hned začátek: více než třetinu knihy není o lesbickém vztahu ani slovo, navíc se odehrává v psychiatrické léčebně. Ale už ti, kteří ještě neocení propracovanou kompozici románu a „jen“ se nechají strhnout různorodými příběhy zoufalců z Bohnic a tajemstvím, které po hlavní hrdinka skrývá, se dočkají v následujícím oddíle, který líčí dramatickou, fatální lásku zralé ženy k mladé lehkomyslné dívce se všemi jejími vrcholy i propady. Je to poblouznění, které jako by šlo proti zažité literární tradici: pro mnohé (převážně mužské) hrdiny bylo propuknutí pozdní lásky (či zamilovanosti) obdivuhodným vzepětím a odtržením se od dosavadního neuspokojivého (protože příliš fádního, konvenčního) života a autoři těchto příběhů onen akt romantického probuzení z měšťácké ukolébanosti glorifikovali. To hlavní hrdinka Roku perel Lucie se od prvních stránek knihy se svou milostnou eskapádou vyrovnává pod dohledem lékařů a svůj stav přirovnává k detoxikační kůře. Nekonformní láska k unikavé Magdě tu není odvážným bořením konvencí, je tu drogou, chorobou, něčím, co se vzpírá chápání většiny postav příběhu včetně Lucie; jen Magda si tu bezstarostně pohrává s cizím citem, aniž by si uvědomovala, jak hluboký může ze strany Lucie být. Anebo si to – jako novodobá femme fatale – uvědomuje a neváhá využít příslovečné výhody toho, kdo „miluje míň“.

Lesbický vztah dodává Roku perel dráždivý prvek čehosi, co v české literatuře do té doby nebylo přítomno, či přinejmenším ne tak otevřeně. Další atrakcí je (medializovaný) příběh samotné autorky, která prošla podobnou zkušeností jako její hrdinka a jistě si vyžádalo značnou odvahu o „sobě“ takto otevřené psát, jakkoliv proces psaní lze považovat ze účinnou formu autoterapie; ne tak následné publikování. Lucie je zcela nepochybně modelována podle Zuzany Brabcové: redaktorka literárního časopisu (Brabcová je dlouholetou nakladatelskou redaktorkou) v identickém věku – a navrch to poblouznění mladou dívkou. Jak je to se sklony k alkoholismu (a zálibou ve fernetu) či přespříliš liberální výchovou dospívající dcery, to se neodvažuji soudit, natolik dobře autorku neznám. Ale z úvodní pasáže druhého oddílu Roku perel, kdy je vypravěčem Luciina osmnáctiletá dcera Tereza, čiší noční můra všech žen, které se ještě nechystají na úlohu babičky, noční můra, která asi pronásledovala i Zuzanu Brabcovou. Stejně jako mnohé další matky, které to ovšem nedokážou tak trefně vyjádřit. Tereza děsivě nekompromisně „odhaluje“ v čem všem se jí chce matka přiblížit (být liberální, být v pohodě), ale stále jen „CHCE“ - a „není“. V očích dcery je to snaha politováníhodná – dost možná je takový vztah horší, než standardní generační rozpory a nevraživost.

Možná, že iniciační návštěva lesbického klubu je pro Lucii zprvu jen dalším krokem ve snaze vyhnout se konformitě středního věku. Když však potká mladou vyzývavou Magdu, její dosavadní život se hroutí v míře, jakou si předtím nedokázala představit a jaká má paralelu v tak velkých postavách světové literatury, jakými byli Mannův profesor Unrat či Nabokovův Humbert Humbert. Coming-out přitom není úlevou – po euforických okamžicích plynoucích nejen z milostného opojení, ale i ze spikleneckého pohoršování okolí, přichází kocovina a změna sexuální orientace sice zůstává daností, ale zároveň také novým břemenem ve vztahu k většině lidí, s nimiž byl spojen dosavadní Luciin život.

V úvodu jsem zmínil promyšlenou kompozici, která může některé odradit, ty vytrvalejší však odmění mimořádně silným čtenářským zážitkem. Brabcová totiž svůj příběh staví téměř jako detektivku, thriller s tajemstvím. Milostnému dramatu předchází pasáž z období pozdějšího a autorka (očima rezignované Lucie) zde jen opatrně krouží kolem onoho bolavého místa. Teprve postupně začíná příběh získávat obrysy a tempo a postupně graduje do dramatického finále: rozchodu (ba zrady) a následného hysterického pokusu o vraždu a sebevraždu. Vše ještě propojeno skrze několik uzlových bodů vnímaných jinou optikou: buďto různých vypravěčů nebo několikerým pohledem samotné Lucie, která postupně ony klíčové momenty zasazuje do souvislostí. I to jsou oblíbené postupy autorů napínavého čtení, které Brabcová invenčně využívá.

Rok perel byl první výraznou českou prózou jednadvacátého století a opět, podobně jako v polovině osmdesátých let, Brabcová – spíše bezděky - načíná období úspěchů svých vrstevníků: své nejlepší knihy vydávají Jan Balabán, Emil Hakl, o něco mladší Radka DenemarkováMiloš Urban. A také Jiří Hájíček, kterého zasvěcenější čtenář v Roce perel rozpozná v postavě „korespondenčního“ kamaráda Pavla. Kupodivu Brabcová sama se k nim po úspěchu Roku perel nepřidává a po dlouhých dvanáct let nevydá nic nového. Teprve letos vyjde kniha Stropy, o níž v tuto chvíli nevím vůbec nic. S jistotou však mohu sázet na to, že to nebude kniha plytká a zbytečná. Zvláště, troufne-li si ji nakladatelství vydat téměř současně s novým vydáním Roku perel.

 

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Studie

Spisovatel:

Kniha:

Druhé město, 2012, 3. vydání, 256 s.

Zařazení článku:

beletrie česká

Jazyk:

Témata článku:

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse

Pavel Mandys,

Nikoliv, text byl psán jako doslov ke druhému vydání knihy na autorčinu přímou prosbu, tedy ještě za jejího života. Až na iLiteratuře byl publikován jako jedno z ohlédnutí za autorkou po její smrti.

W.,

Recenze psána šest dnů po autorčině smrti. Škoda...