HC

Hana Crausaz-Veselá

V roce 2005 spatřila světlo světa dlouho očekávaná druhá kniha valaisanské autorky Anne-Lou Steiningerové (1963) Les contes des jours volés (Příběhy ukradených dnů), jež představuje variace na téma času, texty různého rozsahu, tonality a tempa, oscilující mezi filozofickým zamyšlením a poezií.

Říkaly si, že by bylo prima znovu se sejít na místě, kde se naposledy náhodou potkaly, ve velké zahradě na břehu jezera, v parku Denantou, a Marieke nezapomněla upřesnit: „Na téhle lavičce, odkud je nejlepší výhled na druhou stranu“.

Martina Chyba, jak jméno napovídá, je českého původu – narodila se v Praze, její rodiče emigrovali do Švýcarska v srpnu 1968. Vystudovala francouzštinu a němčinu na ženevské univerzitě, v roce 1989 nastoupila jako stážistka do švýcarské televize, kde pracuje dodnes.

Neuchâtelský spisovatel, držitel Schillerovy ceny za rok 1995 Jean-Bernard Vuillème (1950) vydává u nakladatelství Zoé své dosud nejosobitější a existenciálně nejangažovanější dílo, Le fils du lendemain (Syn zítřka).

Sbírka jedenácti povídek Retour au pays natal je prvním dílem valaisanského autora Patricka Rossiera (1971). Rodnou zemí se zde rozumí švýcarský kanton Valais, jenž autor podává jako drsný svět horských zemědělců, pronásledovaný patriarchální minulostí předků.

Právě vycházející román švýcarského autora Thierry Luterbachera (1950) je příběhem Calvina Flusse, vyprávěným v první osobě, pro nějž se autor inspiroval vlastním dětstvím v jurské vesničce Péry-Reuchenette.

Jacques-Etienne Bovard (1961), jeden z nejprodávanějších současných autorů ve Švýcarsku, přichází v letošním roce s novým románem: zpočátku detektivní příběh, který se odehrává v oblasti francouzské Jury, se postupně stává existenciálním románem o přátelství čtyř mužů, síle umění a pochybnostech spisovatele, jemuž se blíží padesátka.

Ve Švýcarsku oblíbené sbírky dopisů v minulém roce doplnil nový svazek, tentokrát korespondence dnes již téměř zapomenutého ženevského básníka a prozaika Pierra Girarda a významné představitelky moderní ženské literatury Alice Rivazové: vyšla pod názvem Les enveloppes bleues.

Dílo Janine Massardové (nar. 1939, Rolle u Lausanne) lze číst jako poetický vhled do autorčina vlastního života a zároveň života chudé vrstvy švýcarské společnosti, z níž autorka pochází a o níž se často zapomíná, že vůbec existovala.

Místy dojemný, místy humorný příběh o ztracené mladistvé lásce (v jejíž znovunalezení nepřestává vypravěčka věřit), o samotě, literatuře a snaze dosáhnout určité vnitřní harmonie, o touze povznést se nad minulé bolesti, radosti i zklamání.