Pavel Mandys

Pavel Mandys

Absolvoval FSV UK obor Masová média/kultura a literatura s diplomovou prací na téma Proměna undergroundových časopisů v 90. letech. Od roku 1995 do roku 2010 působil jako literární a filmový redaktor časopisu Týden, poslední půlrok také jako vedoucí kulturní rubriky. Od roku 2010 redaktorem časopisu iLiteratura.cz. Publikoval také v Lidových novinách, Hospodářských novinách, Hostu, A2. Spoluzakladatel a spoluorganizátor výročních knižních cen Magnesia Litera. Knižní publikace: Idiot a jeho návrat (spolu se Sašou Gedeonem, 1999), Praha město literatury (2012), 2x101 knih pro děti a mládež (editor a spoluautor, 2013), Praha Noir (editor, 2016), Dějiny české detektivky (2020, s Michalem Jarešem).

Autobiografický komiks o životě Evropana v Japonsku a o zenu má slibné momenty. Ale možná je až příliš zenově nedramatický a vyklidněný.

Kreativní Evropa, Culture Moves Europe – co tyto výzvy nabízejí pro české spisovatele a překladatele? Je možné žádat i o dva miliony eur, ale vždy za přesně stanovených podmínek. Viktor Debnár z Kanceláře Kreativní Evropy představuje hlavní rysy různých dotačních programů; administrativa složitá není, větším oříškem pro žadatele bývá správně definovat obsah a koncepci projektu.

Druhá kniha v českém překladu z pera afroamerického spisovatele už bohužel není tak příjemným překvapením, jakým byla ta první s názvem Asfaltová pustina. Přímočarý akční thriller mají ozvláštnit LGBTQ+ motivy; ty ale působí dost mechanicky a prvoplánově.

Francouzská holmesiáda je zřejmě nejinvenčnější komiks vydaný v Česku v loňském roce. I když (anebo právě proto?) je určen čtenářům od jedenácti let.

Dvaapadesát krátkých textů uceleně a komplexně představuje jednoho z nejvýznamnějších autorů literární, komiksové a filmové fantastiky posledních pětatřiceti let. A názorně předvádí Gaimanovy přednosti i limity.

Sbírka krátkých humoristických povídek se vyznačuje jazykovou hravostí a vynalézavostí, rozmanitostí stylů i forem a sklony k absurditě a surreálnu. Občas schází výraznější pointa, ale i tak kniha mezi současnými domácími pokusy o humor vyniká.

Poslední díl autobiografického komiksu sleduje už dospělý život hlavního hrdiny. Ten se po různých těžkostech konečně dočkává uznání a úspěchu, díky čemuž může pomoci i svým příbuzným ve válkou zmítané Sýrii.

Daniel Abraham patří k nejzajímavějším inovátorům fantasy žánru. V prvním románu z chystané trilogie do něj vnáší sociálně kritické prvky, jaké by ocenila i progresivní levicová kritika.

Americký kreslíř přichází s nadějně prokomponovaným fantasy příběhem pro mladší čtenáře (či možná spíše čtenářky). Jeho komiks zatím variuje obvyklé schéma, ale je v něm naštěstí dost místa i pro humor a nadsázku.

První román ze série s novým vyšetřovatelem Calem Hooperem přináší komorní detektivku v okouzlujícím i nebezpečném prostředí odlehlé irské vesnice. Napsanou navíc mimořádně působivým stylem.

Román s mnohoslibným názvem nabízí nakonec poměrně konvenční děj a postavy. Fantasy svět Kateřiny Havlíkové sice má svůj půvab, ale zasloužil by si podrobnější a důmyslnější rozpracování.

Nejslavnější česká komiksová hrdinka se poprvé představuje také v domácím komiksu. Autoři sice vyšli z dochovaných fragmentů původního ikonického torza, připravili nicméně zcela nový velkolepý příběh.

Komiksová verze vizuálně podmanivého animovaného filmu si kouzlo předlohy zachovává jen zčásti. Ale jako připomenutí filmového zážitku či k nalákání na zhlédnutí filmu poslouží dobře.

Komiksová prvotina kreslíře a animátora zaujme suverénní černobílou kresbou i osobním námětem. Finále krátkého příběhu je však poněkud rozpačité.

Po čtyřech knihách s delšími povídkami se jablunkovský spisovatel Petr Sagitarius pustil do rozsáhlejšího textu. Bohužel jde o detektivku jen mírně nadprůměrnou a románovému rozsahu bude muset autor ještě rovněž přivyknout.

Francouzský komiksový portrét Čingischána sice v ničem neselhává, ale mimořádný také není. Jeho obálka sugeruje příběh plný epických bitev a válčení, zatímco uvnitř se skrývá celkem komorní komiks.

I poslední román ze série s vyšetřujícím advokátem Jackem Irishem má vysokou úroveň. Až po jeho přečtení lze však pochopit, proč už Peter Temple v této sérii dál nepokračoval.

V pondělí ministr kultury s ředitelem Frankfurtského knižního veletrhu podepsali smlouvu o tom, že Česko bude ústředním hostem veletrhu v roce 2026. Lze na to nejlépe reagovat slovy: „Sláva!“ a „Konečně!“.

Prázdninový příběh tří kamarádek ze sedmé třídy se slibně rozebíhá, postupně se však rozpadne na příliš mnoho motivů. I tak je to ale podařené čtení pro školní děti.

Komiksový román španělských tvůrců naštěstí nerozmnožuje onen typ „uměleckých“ děl, která parazitují na holocaustu. Neždímá dojetí ani slzy a zůstává věcný a nemilosrdný i k poválečnému dění.

Druhý česky vydaný příběh slavného komiksového námořníka se odehrává v Benátkách, kde autor vyrůstal. A potkávají se tu zednáři, Černé košile i filozofující femme fatale.

Plodná a oceňovaná americká kreslířka vydává v češtině v krátkém sledu už třetí komiksový román. Dvě ženy v autě s přívěsem v něm cestují po reálném i imaginativním Texasu.

Francouzský komiksový bestseller je postaven na svižné, chytré a zábavné popularizaci myšlenek vědce, který se zabývá globálním oteplováním. Vedle důkladné analýzy problému nabízí také řešení, které se ale mnoha ekologickým aktivistům líbit nebude.

Brazilský komiks má skvělou melancholickou atmosféru a zajímavě pracuje s různými okamžiky života hlavního hrdiny. Nakonec ale až příliš spoléhá na obecné pravdy o životě, smrti a vůbec.

Má v sobě mnoho z Terminátora i z mafiánských thrillerů. Série Lazarus je první v Česku vydaný autorský komiks renomovaného scenáristy a spisovatele Grega Rucky.

Minulý týden zemřel Milan Kundera, nepochybně jeden z nejvýznamnějších a nejlepších českých spisovatelů druhé poloviny dvacátého století. A zároveň autor, kolem jehož osoby i díla kolují nedorozumění a mýty.

Kromě tradičních filmových adaptací se v programu letošního karlovarského filmového festivalu objevilo také několik filmů, v nichž byli literáti nebo literatura jako taková hlavními hrdiny či předmětem děje.

Japonský komiks o husitech? Zní to neuvěřitelně, ale specialista na historické komiksy skutečně vytvořil mangu o Žižkovi a jeho bojovnících. Vychází přitom z nečekaně dobré znalosti tohoto období české historie.

Specialista na mýty a tvůrce deskové hry na hrdiny se pokusil vytvořit unikátní mytologii vlastního fantasy světa. Dílo je to pozoruhodné a propracované, jen mu chybí silnější ústřední příběh.

Další komiksový příběh ze světa Prašiny je kratší a sevřenější a poprvé jej nevymyslel Vojtěch Matocha. Dvojice komiksových autorek přitom do jeho světa vnesla svěží energii.

Jestliže předchozí romány amerického spisovatele Stephena Amidona lze považovat za sociálněkritická dramata s kriminálními zápletkami, tentokrát napsal kriminálku s prvky sociálního dramatu.

Nová série Arnaldura Indridasona jako by do psaní této hvězdy islandské krimi vnesla novou energii. Třetí román z cyklu s penzionovaným policistou Konrádem těží ze zápletky sahající svými kořeny hluboko do minulosti postav.

V novince Davida Urbana policie opět vyšetřuje záhadná úmrtí na odlehlém místě. Ve srovnání se šokujícím závěrem jeho předchozího románu se však tentokrát žádné velké překvapení nekoná.

Legendární komiksový román Strážci se dočkal prequelů i sequelů, často k nelibosti skalních fanoušků původního komiksu. Rorschach jde trochu jinou cestou: v tomtéž alternativním světě vypráví úplně samostatný příběh.

Rozsáhlý soubor bizarních dobrodružství tří přátel, kteří spíš symbolicky než reálně bojují s jihoamerickými režimy, vznikl v osmdesátých letech a je to na něm – v dobrém slova smyslu – znát. Komiks je to nakonec veselejší, než se zprvu zdá.

Svérázný detektiv maorského původu řeší ve svém druhém příběhu případ mysteriózního sériového vraha. Román opět vyniká působivým stylem a břitkými dialogy, škoda jen, že zápletka nebyla promyšlena rafinovaněji.

Pětisvazkovým omnibusem nakladatelství Egmont prozatím uzavřelo vydávání slavné komiksové série Thorgal. Přesněji: sešitem číslo 29 vydalo poslední příběh, který psal scenárista všech předchozích Jean van Hamme.

Mladá krasavice pašující kokain v břiše svého nadrženého inteligentního pejska, vraždící kalhotky a další bizarní nápady. V komiksu mladého britského autora se vrací duch dnes již klasických undergroundových komiksů.