Breloer, Heinrich a Königstein, Horst
Mannovi. Román století

Ke stému výročí vydání prvotiny (Buddenbrookovi) jednoho z nejvýznamnějších německých spisovatelů, "kouzelníka" Thomase Manna, vychází celá série "rodinných historií", mezi nimiž vyniká "Mannovi. Román století", kniha k právě vysílanému dokumentárnímu dramatu o rodině Mannových.

Rodina Mannových

Ke stému výročí vydání prvotiny (Buddenbrookovi) jednoho z nejvýznamnějších německých spisovatelů, "kouzelníka" Thomase Manna, vychází celá série rodinných historií, mezi nimiž vyniká Mannovi. Román století, kniha k právě vysílanému dokumentárnímu dramatu o rodině Mannových. (Klaus Mann, jeden z nejnešťastnějších členů tohoto spisovatelského klanu, si povzdychl, že se jednou budou psát knihy o jejich rodině, ne o jednotlivcích. Pravda je, že se nakonec píše o obojím.) Heinrich Breloer a Horst Königstein, autoři Románu století (a režiséři filmu), neudrželi dostatečný odstup od této prominentní rodiny, která ztělesňuje německý osud ve 20. století a propadli její mytologizaci (v knize jsou například volně mezi sebe zařazeny originální fotografie a scény z filmu; tato fikcionalizace života by se Thomasu Mannovi jistě velmi líbila). Film je povedenější - i když bylo z časových důvodů nutné vypustit mnohé důležité pasáže a dochází tak ke zkratkovitým závěrům - už kvůli vynikajícím hereckým výkonům Armina Mueller-Stahla v roli Thomase Manna a Moniky Bleibtreuové v roli jeho ženy Katii.

Za poznámku ještě stojí vzpomínky Moniky Mannové, "nejproblematičtější" dcery Thomase Manna Minulé a současné (Vergangenes und Gegenwärtiges) a texty Elisabeth Mann Borgeseové, které vyšly ve svazku Rodina Mannových. Čítanka, vydaném Barbarou Hoffmeisterovou. Elisabeth Mann Borgeseová se z rodiny Mannových vyvázala nejdůsledněji, a snad i proto píše vtipně a lehce.

psáno pro Literární noviny, 2002

0%

Hlasovalo 135 čtenářů.