Břitvou do klavíru, almanach české poezie

Miroslav Wanek, Eduard Vacek, Ivo Medek Kopaninský, Kateřina Valentová, František Řezníček, Viki Shock, Radim Kopáč: Břitvou do klavíru, almanach poesie. Editor a předmluva Radim Kopáč. Clinamen, Praha 2002.

Břitvou do klavíru
Miroslav Wanek, Eduard Vacek, Ivo Medek Kopaninský, Kateřina Valentová, František Řezníček, Viki Shock, Radim Kopáč: Břitvou do klavíru, almanach poesie. Editor a předmluva Radim Kopáč. Clinamen, Praha 2002, 225 stran.

Když jsem bral do rukou příjemně tlustou knížečku poezie Břitvou do klavíru, byl jsem zvědav, nepůjde-li náhodou o další svépomocnou troubu zahořklých, zklamaných či jinak špatně naladěných gymnazistů, kteří se nenechali odradit a přes všechny nástrahy sebekritiky přinesli svou objevnou kůži na zaplavený knižní trh. Byl jsem však docela mile překvapen: šlo sice skutečně o amatérský počin, avšak v tom nejlepším slova smyslu. Jako čtenář jsem byl uchráněn zklamání, které by mi pravděpodobně připravilo větší než malé množství básní kteréhokoli z autorů, a zároveň jsem mohl přijmout nabízenou možnost svobodně a bez závazků si zalistovat dosti svébytnou "kulturní osvěžovnou" - kniha tuto burianovskou instituci nutně evokuje svou nezávaznou, hravou a mírně vzdorovitou atmosférou.

Výběr autorů almanachu je poněkud nezvyklý již poměrně pestrou generační škálou, kterou pokrývá - nejstarší z básníků je narozený před válkou, tři básníci a jedna básnířka patří ke generaci nejmladší. Hlavní předností výboru je pochopitelně jeho rozrůzněnost. Ostatně bylo by padlé na hlavu, kdyby tomu bylo jinak.
Ze starších básníků je v almanachu zastoupen Wanek, jehož drobná dílka jsou povětšinou bezduchá a zcela postrádají jakýkoli pokus o narážku, o odkaz, o přesah, a tím i hloubku. Přiznám se, že mne oslovilo pouze pár nonsensových drobniček typu: Jede motýl na saních / rovně bez zatáčky / nožičky mu nedosáhnou / dolů na sedačky. Právě Wanek trpí ze všech nejvíce nemocí studentských výborů: sama o sobě by jeho poezie byla prázdná a nerozpoznatelná. Mnohem vážnější ráz mají rozsáhlejší básně Vackovy, v nichž zaznívají stylistické ohlasy moderny i beatnické poezie a ironické tóny se mísí s citlivým duněním tragiky. Trojlístek starších básníků uzavírá Medek, dle mého soudu nejzajímavější. Mezi zdařilými parodiemi na písně lidu pražského a mistrovským corsovským dílkem Večer jsem balil smrt do novin pro mouchu se najde i pár dalších zajímavých kousků.
Jako první mezi mladšími, jak se na dámu sluší a patří, je uvedena Kateřina Valentová. Ač bych ji stejně jako Waneka zařadil mezi autory z čeledi almanachovitých, musím říci, že se mi zdá být mnohem nápaditější, citlivější a tělesnější. Jejím přínosem je bohatá fantazie, za kterou se na rozdíl od tolika jiných nestydí. Nejmladším básníkem s břitvou v ruce je František Řezníček, který do almanachu přispěl uceleným souborem vpravdě zenových anekdot o letním pobytu dospívajícího muže a jeho alter-ega Panhy v krutém a idylickém venkovském stavení. Knihu uzavírají pánové Shock a Kopáč momentkami ze života kuřáků hašiše a recyklovanými anekdotami čtenářů moderní literatury. Z příslušníků téměř všech evropských avantgard se tu zcela samovolně stávají pop-artové hvězdy nebo komiksové figurky vedené prsty obou autorů.
Ostatně Kopáčův obdiv k moderně, obsahově především k dada a k patafyzice, ale také obecně k zářivé aureole, která modernu obestírá, se projevuje i na stylu čtivé a nápadité předmluvy. Doufám, že Kopáčova nápodoba velkých mistrů končí u psané poesie, absintu a hašiše - byl bych dosti nerad, kdybych si tímto drobným a vcelku smířlivým článečkem vykoledoval pár ran jezdeckým bičíkem či dokonce vykálení do zánovního klobouku. To by mne pak nemohla utěšit ani četba sebraných spisů T. R. Fielda.
Matěj Turek, vyšlo v Literárních novinách

© Matěj Turek

0%