Bednářová, Marta
Ukrajina (kde se zastavil čas)

recenze kultura

Autorka se pustila do velmi nelehkého úkolu; pojmenovat to, co dolehne ještě dnes na každého návštěvníka Ukrajiny, této obrovské východoevropské země, bývalé sovětské republiky.

Marta Bednářová: Ukrajina (kde se zastavil čas), nakladatelství Adonai, Praha 2001, 101 stran

Jak sám název knihy napovídá, jde o zemi, se kterou jsme ještě nedávno sdíleli východní hranici, Ukrajinu. Autorka se pustila do velmi nelehkého úkolu; pojmenovat to, co dolehne ještě dnes na každého návštěvníka této obrovské východoevropské země, bývalé sovětské republiky, kde žije národ s možná nejtragičtější historií v Evropě.

Marta Bednářová pobývala ve vesnici Dolinská v Krivorožské oblasti mezi lety 1986-1990. Tehdy v rámci československo-sovětské družby jezdili mnozí Češi a Slováci do průmyslových oblastí Sovětského svazu podílet se většinou na výstavbách továren. Autorka svého pobytu využila a podává nám knížku vzpomínek na svůj tehdejší pobyt na Ukrajině. Přestože jsou její popisy omezeny regionálně, nelze jim upřít obecnou dokumentární hodnotu, která nám může pomoci v hledání přístupu k ukrajinskému etniku. Vyplňuje totiž mezeru mezi přechodem od komunismu k demokracii, i když se to na první pohled nezdá. Autorčiny vzpomínky jsou velmi živé a výběr jazyka je více než vhodný. Knihu lze přečíst jedním dechem, což doporučuji, protože se jinak může vytratit celková atmosféra těchto smutných končin. Tím, že je Ukrajina tak rozlehlá, není možné zobecňovat a vztahovat některá autorčina tvrzení na celou Ukrajinu. Lze ovšem říci, že rozdíly tkví v maličkostech, které může čtenář pominout. Jedná se více méně o popis jednoho období a části země, jejíž tvář je záhadná a jak tvrdí autorka, jde o zemi, "kde se zastavil čas".

Škoda, že kniha nevyšla dříve, mohla by nás lépe připravit na každodenní setkávání s Ukrajinci u nás. Třeba bychom byli schopni jim více rozumět nebo aspoň pochopit některé jejich zvyky, které se nám zdají tak divné. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že některá místa Ukrajiny se již změnila, a pevně doufám, že změny k pozitivnímu budou nadále pokračovat. Nicméně je tato kniha velmi důležitá a pro nás významná, protože mapuje část dějinného období, na které bychom nejraději zapomněli. Nutí nás přemýšlet a vracet se k příčinám a následkům doby komunismu. Je sice malou, ale o to silnější připomínkou toho, k čemu u nás nedošlo jen díky geografické poloze, ale k čemu bolševický systém směřoval.
Za velmi přínosné považuji popisy některých návyků a zvyků, které jsou pro nás a pro autorku o to víc, že v nich žila, do slova a do písmene nepochopitelné. Otázkou zůstává, do jaké míry je chování Ukrajinců jiné než za dob komunismu. Autorka se nesnaží vyvozovat nějaké závěry, ani nesoudí či kritizuje, jen podává přesný obraz a popis událostí, postav a míst, které zblízka poznala. A protože není zaujatá, nechává na nás, jaký závěr si sami svobodně uděláme.

© Rita Kindlerová

0%

Hlasovalo 167 čtenářů.

Vložil: Laďa, 05.01.2017 15:55
Bednářová, Marta: Ukrajina (kde se zastavil čas)
...asi paní Bednářová zapomněla jak několika našim lidem v Kriváči v nemocnici zachránili život...., byl jsem na Dolince 1987 - 1991
Vložil: mirek, 11.03.2016 19:41
lež a jen lež já tam pracoval 1987 až 2000 paní Bednářová mluvte pravdu můžete se semnou spojit na teto emailové adrese
Vložil: Jaroslav Šoffr, 10.03.2015 09:17
Nejen tato kniha,ale i ostatní jež se týkají práce i zdravotnictví na Ukrajině jsou výstižné,mám podobné vzpomínky a zdravím tímto autorku.
Vložil: nataliya, 04.10.2014 20:57
Kniha ani v néjmenším neodpovídá pravdě, jsou to lži knihu nedoporučuji.
Vložil: lubica, 14.09.2014 15:58
som z BA a pracovala som v Dolinskejv r89=92.cez interpramen Prahu.Marta Bednařova ozvi sa mi bola som s Z.Brabcom Maruškou Hruškovoua neviem čo je s Jardom.luba
Vložil: Jana Vitova, 27.03.2012 18:19
Pane Novotny.Ja jsem pracovala na stavbě šest let jako zdravotni sestra.Knihu kterou napsala p.Bednařova jsem si koupila v jednom antikvariatu.Některe pasaže ktere knižka obsahuje,nemohu pochopit ani dnes.Vitova
Vložil: jana vitova, 18.03.2012 15:47
dobrý den všem dolinákum.já osobně jsem tam byla v letech 1986-1992.jako zravotní setra.pokud si někdo můj příspěvek přečte ozvěte se.zdravím vás ještě jednou.Vítová Jana.
Vložil: Jiří Novotný, 11.07.2011 18:00
Je to velmi sympatická žena. Dokonce po návratu jsme měli blízké bydliště v Podolí a potkávali jsme po jejím úrazu po autonehodě. Jiří Novotný.
Vložil: Jiří Novotný, 11.07.2011 17:49
S paní Martou jsem měl blízké bydliště v Podolí. Dokonce jsem ji potkával po její ošklivé autonedě. Je to fantastická žena.
Vložil: V.Vencel., 07.07.2011 11:43
Pro zájemce posílám adresu na které je úryvek z knihy paní Bednářové.Podařilo se mi adresu najít. czechfolks.com/plus/2009/08/14/marta-bednarova-vitejte-na-ukrajine-1/.
Vložil: Anna a Vladimír Venclovi., 07.07.2011 11:12
Oba dva jsme pracovali v Dolinské u Prům.Staveb Brno.Já jako strojník stav.strojů a žena byla ve skladě.Já 6,5 roku a žena 5,5.Na pani Bednářovu si vzpomínám,výňatek z knihy jsem četl,ale nemouhu si vzpomenout na IT adresu na které byl uveden.Popsala dění věrně,např:když jsme byli v "gosti" tak ve... 22 hod.musel být klid,beze zpěvu,nebo hlasitého hovoru,jinak milice zasahovala,nebo hostitelé nás upozornili a končilo se.Kolikrát se stane,že si zavzpomínáme na bývalé spolupracovníky a známé.Sněkterými jsme i v kontaktu.Na př:s Pavlem Solničkou,Danou Vaculovou a dalšími z okolí Uh.Hradiště. Vlad.Vencel.
Vložil: Jiří Bernat, 03.12.2009 08:26
Chci moc poděkovat paní Martě Bednářové za krásné dvě knihy, které nás vrací do doby, kdy jsme byli na stavbě v Dolinské. Jako mnozí jiní mám na tu dobu především osobní vzpomínky, byla to velice zvláštní doba a bizardní společenství lidí a lidiček s mnoha zajímavými osudy. Rychle se všechno měnilo,... pořád někdo nastupoval a odjížděl a tak jsme se jaksi zase každý vydali svými cestami. Paní Bednářové se podařilo mi tu dobu zase aspoň v myšlenkách přiblížit a některým postavám dát i konkrétní jména a podobu. Byl jsem v Dolinské od 1988 do 1992 v Simexu, později Pragoinvestu. Jako ostatní zde přispívající, které si většinou vybavuji, bych na tu dobu rád zavzpomínal, takže pokud někdo má chuť, kontakt je uveden. Pokud mohu mít neskromnou prosbu žádám o kontakt paní Martu, příp. Martina. Všechny "Doliňáky" zdravím a přeji hezký den Jiří Bernat, Brno
Vložil: Schovanec Josef, 20.06.2009 08:14
V době od 4/1989 - 9/1990 jsem pracoval v Dolinské a taky bych tady rád četl někoho s kým jsem se tam setkal . Ubytovaný jsem byl na Majáku a dělal na MHS
Vložil: Dana Vaculová, 11.05.2009 09:19
Ahoj všichni kdo jste byli v Dolinské. Ráda bych se dozvěděla více kde jste co děláte.. Ozvěte se!!!
Vložil: Z. Němcová, 28.12.2006 13:02
Dobry den, nahodou jsem narazila na Vas prispevek a oko se mi zarosilo, taky jsem v te dobe totiz pobyvala v Dolinske. Casem jsem ztratila kontakty na vsechny zname z te doby a z toho mista, bylo by fajn si osvezit vzpominky. Ozvete se!! Budu se tesit. Zdravi Z. Nemcova
Vložil: novotjir@volny.cz, 05.01.2006 16:16
Vím, že již to velmi dlouho, na to, co se od té doby změnilo. Podle mne je to již téměř před věky. Mám na tuto dobu své osobní vzpomínky. Byjsem zhruba ve stejné době jako Marta Bednářová v Dolinské, dokonce od stejného podniku, jen s tím rozdílem, že o rok dříve. Když jsme se denně potkávali, nikdy... mě ani ve snu nenapadlo, že je možné, nebo ještě lépe řečeno, že z jejího pobytu na stavbě "Krivorožského těžebně upravárenského kombinátu" vzejde literární dílo. Na 99% vím, že tyto řádky si už asi někdo nepřečte. Přesto věřím, že se aspoň tímto způsobem podaří se s někým, nejlépe s paní Martou Bednářovou spojit za účelem oživení vzpomínek na tuto dobu. Kdyby náhodou nakladatelství a nebo paní Kindlerová, kdyby si tyto řádky náhodou přečetli, mi mohli pomoci s vyhledáním paní Marty Bedářové, nebo alespoň s možností koupit si tuto knihu... Jiří Novotný

59%čtenáři

zhlédnuto 4583x