Nabokov, Vladimir: Lolita

Nabokov, Vladimir
Lolita

S perfekcionismem vlastním jejímu tvůrci byla na český trh znovu uvedena Lolita, kdysi tak skandální román rusko-amerického spisovatele Vladimira Nabokova (1899-1977).

Lolita: Příběh zoufalého člověka
Vladimir Nabokov: Lolita. Přeložil Pavel Dominik, doslov napsal Václav Jamek. Paseka, Praha 2003, 384 s.

Nakladatelství Ladislav Horáček - Paseka nové vydání graficky sladilo s některými jinými tuzemskými edicemi Nabokovových děl (například Pnin); typografie Vladimíra Nárožníka je střídmá a elegantní. Spisovatel, esejista a překladatel Václav Jamek prohloubil svůj doslov, jenž je vlastně studií. Pavel Dominik revidoval svůj již dříve kongeniální překlad románu, který česky poprvé vyšel v roce 1991 v Odeonu. Revidované vydání Lolity je příležitostí připomenout význam tohoto arcidíla.

Nudná, nudná, nudná!
Vladimir Nabokov si Lolitu - třebaže rukopis dvakrát málem zničil (1950, 1951) - nakonec obzvláště oblíbil. Byl to jeho jediný anglicky napsaný román, který si sám přeložil do ruštiny. Text o vztahu čtyřicátníka a dvanáctileté "nymfičky" nejprve odmítli čtyři američtí nakladatelé. Ujal se jej francouzský Olympia Press, známý kupříkladu vydáváním děl skandalisty Jeana Geneta i produkce vysloveně pornografické. Na žebříčku bestsellerů se Lolita udržela přes rok. Názory na ni se dramaticky rozcházely. Nadšeného přijetí se jí dostalo například od významného amerického básníka Howarda Nemerova, renomovaného literárního kritika Lionela Trillinga či od britského romanopisce Kingsleyho Amise. Mnohem častější byly ohlasy odmítavé až pobouřené. Ještě dnes stojí za to z některých citovat. E. F. Walbridge v časopise Library Journal poznamenal: "Ačkoli se spisovatel chlubí, že nepoužívá žádná obscénní slova, i bez nich nám až příliš dobře sdělí, co sdělit chce." Orville Prescott v The New York Times prohlásil: "Existují dva stejně vážné důvody, proč by Lolitě nikdo neměl věnovat pozornost - zaprvé je nudná, nudná, nudná, okázale, květnatě a snobsky hloupá, a za druhé je odporná."

Různé reality
Odmítavé reakce vesměs nepochopily, že Lolita - na rozdíl od pornografie - nenabízí únik, nýbrž obnažuje některé alternativní světy. Odpůrci tento text často redukovali na realistický román poukazující na morální dilema, aniž vzali v úvahu rafinovanost autorových vyprávěcích her. Nabokov vždy považoval takzvanou konsenzuální, viditelnou realitu za pochybný koncept, neboť každý z nás má své vlastní představy, jež nazývá realitou. "Skutečnosti se můžeme přibližovat, ale nikdy se jí nepřiblížíme dostatečně, poněvadž sestává z nekonečného řetězce kroků, vrstev vnímání, falešných základů, a je tudíž nedosažitelná," řekl v roce 1962 v rozhovoru pro BBC. V souladu s tím nedůvěřoval ani těm literárním formám, které takovou "komunální" skutečnost zachycují. Ideově ani esteticky nehodlal oslovit žádné skupiny, a už vůbec ne masy - svým dílem hledal svobodu projevu, svobodu myšlení a svobodu uměleckou. Kladl důraz na vnímání osamělého jedince. Pro Nabokova je příznačné, že v roce 1923 do ruštiny přeložil Carrollovu Alenku v říši divů. Zmínit musíme další jeho iniciační mistry. S Joycem Nabokova pojí přesvědčení o všemohoucích vyjadřovacích schopnostech jazyka, s Proustem posedlost individuální lidskou pamětí, s Edgarem Allanem Poem motiv zániku, s Kafkou přízračná kombinace humoru a hrůzy, s Borgesem záliba ve významových labyrintech. A všem je společná potřeba rozložit balzakovský realismus postavený na chronologii, přehledné kauzalitě a na postavách s jasnou identitou.

Krajina úzkosti
U Lolity předurčuje rozdvojení osobnosti a vědomí, i jakýsi zrcadlový svět už jméno protagonisty, vypravěče příběhu. Zvolil si pseudonym Humbert Humbert. V jeho mysli titulní americká puberťačka přerůstá v až transcendentní symbol umění. Humbertova láska k ní se mění v chtíč a ten chtíč pak posléze ve vinu. Obdobnými proměnami prochází i charakter textu - z autobiografie se stává studie jednoho případu a životopis, z deníku zase detektivní příběh o idealizované lásce. A tak dále. Tato nestálost a neuchopitelnost formy podtrhává nestálost pravdy a významu, což lze považovat za klíčové téma Lolity. V Lolitě se odrážejí i vnější rysy Ameriky - od slangu až po dálniční motely. Je to však reflexe subjektivní. Zračí se v ní Humbertova úzkost, která pak krajinu nahlíží jako groteskní prostor zalidněný bizarními bytostmi. Srovnání v tom Lolita snese snad jen s chmurnými vizemi "jižanské dámy" Flannery O'Connorové. Lolita, to jsou memoáry paranoika, jemuž vše dává smysl, avšak je to smysl směšný, hrůzný, zvrácený. A snad právě zde před námi leží klíč k uchopení románu. Je to příběh zoufalého člověka, který se marně pokoušel vést soudržnou existenci, a zároveň je to dílo, jež bravurně staví na hlavu klasický realismus s jeho narativními postupy. Tím obojím Nabokov leccos vypovídá o povaze moderního světa.

© Hana Ulmanová, MFDnes, 29/3/03
na iLiteratura.cz se souhlasem autorky

0%

Hlasovalo 246 čtenářů.

Vložil: Dina, 25.05.2007 22:16
Nabokov, Vladimir: Lolita
A taky jsem nepochopila, proč jsou postavy v Kubrickově filmu oblečené jako v 60. letech (tedy v době natáčení)-na to, že se příběh podle knihy odehrává po r. 45...Kách amatérismus ne?
Vložil: Dina, 25.05.2007 22:09
Nabokov, Vladimir: Lolita
Musím dát fraise16 za pravdu, souhlasím se vším, co napsala. Dominique Swain nemusela nic hrát, ona Lolitou v době natáčení jednoduše BYLA. Od mnoha a mnoha lidí jsem slyšela, že to, co z té holky šlo se nedá ani pořádně popsat. Zkrátka z ní srší v obrovských přívalech šarm, erotično, prohnanost, svěžest... mládí... Četla jsem knížku, viděla oba filmy. Nemyslím, že bych byla filmový konzument, naopak - na výběr filmů mám hodně přísná kritéria. Přesto mě Kubrickův film (pardon) prostě hrozně nudil...ucouraný, rozvláčný, přehrávaný... Ne, nelíbil se mi. On tu atmosféru horkého léta, hříchu a sílu malé potvory prostě zachytit nedokázal.
Vložil: fraise.16, 06.05.2007 21:23
Nabokov, Vladimir: Lolita
Nerada bych urazila přívržence Stanleyho Kubricka a obdivovatele jeho bezesporné geniality... Ale co vám budu namlouvat, film z roku 1997 je mnohokrát výstižnější. Je sice hezké, že k tomu původnímu napsal scénář sám pan autor, ale neznamená to, že se tvůrcům podařilo zachytit to skutečné, nezachytitelné... kouzlo nymfiček, jak mnohokrát zazní v knize. Lolita z roku 97 opravdu mrazí, a naztrácí na půvabu tím, že byla druhá a že se tak přesně nedrží faktů. Ba naopak. Tuto verzi jsem viděla mnohokrát, a možná, že kdybych předtím viděla Kubrickovu verzi, tak by se mi líbila i ta. Ovšem Lolita v podání Sue Lyon není zdaleka tak "lolitkovská", není v ní to opravdové lolitkovské kouzlo. Prostě není. Jsem velice poeticky zaměřená, a Lolita z roku 1961 je více o faktech, a chybí jí ta beznadějně lehká atmosféra opředená bláznivou zoufalostí. A musím ještě podotknout, že hudba k filmu, ztvárněná Ennio Morriconem, je k filmu přímo geniální. Ten začátek, kdy jede Humbert autem, drží palcem a ukazováčkem Lolitinu sponku, je ponuro, ocelová obloha, a do toho ta smířeně zoufalá hudba, chvílemi protkaná dramatickým klavírem... řeknu vám - to mrazí. Nebo jak Humbert poprvé spatří svou budoucí lásku - v zahradě, jak si prohlíží časopis s obrázky filmových hvězd... tak dětsky naivní činnost, plná ideálů o životě, úplný rozdíl těch dvou světů, toho mladého, neposkvrněného, a toho dospělého, léty i povahou zkaženého... Ne, scéna z Kubrickova filmu, kde Humbert poprvé spatří Lolitu - je to tak hrubě přímé, sedí tam nastražená, jak kdyby na něj čekala jak na smilování. Je to tak strojené, zdá se mi, že prostě přehrává. Ten film od Kubricka může být sice kvalitou dobrý, ale rozhodně v sobě nemá to jen těžko zachytitelné kouzlo, to tupě hřejivé, to, po kterém je vám tak divně, tak zvláštně hezky a přitom do breku, jaké má Lyneův film, a hlavně - kniha. Ale ta je koneckonců naprosto nenapodobitelná.
Vložil: Eli, 18.04.2007 09:31
Nabokov, Vladimir: Lolita
Lolita je jeden z románov ktorý ma najviac nadchol.Vladimira Nabokova považujem za skutočného majistra a myslím,že tento román hovorí za všetko..či už kniha,alebo sfilmovanie v podaní Adriana Lyneho(1997,v hlavnej roly s Jeremy Ironsom,alebo staršia verzia v podaní Stanleyho Kubricka(1962,stoja za to.ODPORUCAM
Vložil: WillowJunkie, 17.04.2007 18:41
Nabokov, Vladimir: Lolita
Knizku jsem kdysi "zrala", nicmene po znovu-precteni po uplunuti nejake doby puvodni nadseni (mladicke :=)) z ni zase neskacu 20 stop vysoko nadsenim. Ano, hezka prijemna zalezitost- nicmene nezaslouzi, abych ji opredla veskerymi superlativy, jez ma slovni zasoba cita. Co se tyce filmovych zpracovani... knizni predlohy- Kubrickova Lolita je samozrejme nesrovnatelne na jinem (vyssim) levelu, a jelikoz k ni scenar sepsal sam Nabokov, je vcelku zajimave po precteni knihy film shlednout- a zjistit tak, ktere momenty autor povazoval za dulezite a dej udavajici. Novejsi zpracovani je hnusna redukce puvodniho pribehu na jakousi "Hollywood love-story" (jako by byla Lolita o lásce= pcheee). Má své svetlé stránky, ale Kubrickove podani ani nemuze konkurovat...vlastne je to takova oddechovka pro nenarocneho divaka, jez nema s knizni predlohou takrka nic puvodniho- s nadsazkou se primo chce rici- krome jmen hrdinu.
Vložil: snobus vulgaris, 13.04.2007 11:24
Nabokov, Vladimir: Lolita
Všeobecné místní nadšení z "vynikajícího" a "erotičnem nabitého" filmu s Jeremy Ironsem nesdílí mnoho lidí, kteří viděli původní snímek Stanleyho Kubricka a hereckou sestavou James Mason, Peter Sellers a Sue Lyon. Všichni čerstvě unešení fenoménem zn. Nabokov si mohou doplnit své útržkovité mikroznalosti... tohoto tématu a prodloužit si tak panenskou radost ze setkání se světem literatury na více použití a jejího doteku s jinými uměleckými obory.
Vložil: Lolita, 07.04.2007 21:18
Nabokov, Vladimir: Lolita
Fakt super...tu knihu jsem četla 3krát po sobě,a pořád jsem u ní měla tak fajn pocit..Fak má neuvěřitelnou zásobu slov,kkkkkkkrásně zasazenej děj...No prostě dílo:)
Vložil: Haze.Dolores, 16.01.2007 12:19
Nabokov, Vladimir: Lolita
Četla jsem knížku a viděla film z roku 1997, obojí mě naprosto uchvátilo!Nabokov je mistr mezi mistry, tak bohatá slovní zásoba a nádherné obraty, co používá, to se jen tak nevidí. Film je skvělý,vymyká se všem těm béčkovým snímkům, nedá se zaškatulkovat a to je na něm to znepokojující.Swainová by zasloužila... Oscara.I jako žena musím smeknout před tím erotičnem,které z ní sálá,aniž by se lacině obnažovala nebo kroutila..Jak už tu psaly slečny přede mnou,i já jsem podlehla kouzlu té knihy(viz můj nick :-))a řekne-li mi můj přítel, že jsem jeho Lolita,z nepochopitelných důvodů mi to strašně lichotí.Bylo by zajímavé udělat průzkum,proč tolik(většinou už starších,třeba kolem 20)chce být jako ona...
Vložil: teruš, 15.01.2007 20:07
Nabokov, Vladimir: Lolita
Úžasný příběh, uchvátil mě svou prostostí.I když si opravdu lidé takovou realitu neradi přípouštějí, jsou takové příběhy lidí úplně přirozené...je pravda že někomu se to zdá nechutné a nevhodné, ale je to tak. Sem ráda, že sem strávila čas nad touto knížkou...
Vložil: fraise.16, 12.01.2007 12:37
Nabokov, Vladimir: Lolita
Lolita je fenomén. Lolita je posedlost. Lolita je závislost. Jak se jednou dostanete do spárů toho čarovného příběhu, už se z nich nikdy nedostanete. A co je nejhorší - dobrovolně. Do Humberta Humberta jsem se velmi lehko vcítila, jeho zoufale bezmeznou lásku naprosto pociťovala až do morku kostí. Je... to příběh velice dekadentní, poodkrývá, ale i naplno světu ukazuje jeho zkaženost, ponurost, která je bohužel normální, akorát jí většina lidí považuje za nechutnou, obscénní a opovrženíhodnou. Poetická zoufalost, mrtvá krása, život ve vzpomínkách... lidské dno, lidská láska... Lolita.
Vložil: Ilwen, 19.12.2006 10:51
Nabokov, Vladimir: Lolita
Nádherné dílo... Takovou směs okouzlujících přirovnání, ironie i cynismu, vášně, šílenství a k tomu ještě skvělého příběhu jsem ještě nečetla. Přesto, že jsem si vždycky opakovala, že Humbert Lolitě vzal část dětství, nemohu se ubránit tomu, abych ho litovala a omlouvala. A trochu se stydím, že bez... povinné četby bych se k němu nedostala :(
Vložil: evulinka.b, 14.12.2006 10:54
Nabokov, Vladimir: Lolita
myslím si, že lolita je moc zajímavá knížka. Někteří ji berou jako hnus, ale jen nám ukazuje, jaký svět je. Existují pedofilové a v téhle knížce je jeden z nich uveden. osobně ho neodsuzuji jako zlého člověka, každý jsme jinačí,ale měl by umět ovládat své city, což zprve zvládal...
Vložil: Lo, 11.11.2006 18:46
Nabokov, Vladimir: Lolita
Nedávno jsem viděla film.Je v něm tak strašně moc emocí!Opravdu se mi ten film moc líbí.Chtěla bych na muže působit stejně jako Lolita.Jenom mi bylo líto Humberta.Rozhodně si přečtu knížku.Nabokov musel být génius!
Vložil: Kamajkl, 06.11.2006 15:26
Nabokov, Vladimir: Lolita
Lolita je super knížka, začíst se do ní není těžké i přes obsáhlé detailní popisování, které oddaluje tak skvělý děj knížky :).
Vložil: Tyna, 26.10.2006 19:36
Nabokov, Vladimir: Lolita
Jo určitě stojí za to si to přečíst, když se dostanete přěs 10 stran jak Lo hraje tenis tak vás to rozhodně chytne za srdce
Vložil: slinta, 25.05.2006 13:24
Nabokov, Vladimir: Lolita
kdysi mi někdo řekl že jsem Lolita, od té doby jsem ttím románem řpímo posedlá.Měla jsem možnost se vžít do její role:-)
Vložil: Marťa, 16.04.2006 21:36
Nabokov, Vladimir: Lolita
Lolitu jsem zatím videla jen jednou a dokonale me uchvatila :)) musim se vrhnout na knižku
Vložil: Lucíšek, 16.03.2006 14:47
Nabokov, Vladimir: Lolita
A ještě něco..Vzhledem k tomu,že každý člověk má vsobě mužský a ženský aspekt (Anima a Animu),není vůbec problém vžít se do Humberta Humberta,přestože jsem žena.Ještě jednou opěvuju tohle dílo :o)Mějte se krásně :o)
Vložil: Lucíšek, 16.03.2006 14:44
Nabokov, Vladimir: Lolita
Lolitu čtu právě teď,a film jsem už párkrát viděla.Je to úchvatný dílo,nádherně napsaný...Nabokov se tím zařadil mezi moje nejmilejší autory :o))
Vložil: Anette, 02.02.2006 18:36
Nabokov, Vladimir: Lolita
Lolita je můj nejoblíbennější film,viděla jsem ho jednou a také četla knihu. Nedokážu vysvětlit slovy jaký mám z toho pocit, chci být LOLITOU a od té doby obdivuji Jeremyho IRONSE strašně se mi líbí. starší verzi jsem neviděla, ale chtěla bych! film nemůžu sehnat na DVD. MĚJTE SE FAJN, PAPINKY VAŠE... ANETTE
Vložil: kira, 01.10.2005 21:33
Nabokov, Vladimir: Lolita
Lolita je určitě jedna z nejlepších knih jaké jsem kdy četla...Nabokov je génius, ať si každý říká co chce...film se taky povedl, ale s titulkama je lepší...
Vložil: Petr, 19.06.2005 10:49
Nabokov, Vladimir: Lolita
Hezký film i kniha. Při čtení jsem však přeskakoval,protože ty předlouhé pasáže, kdy vyjmenovává, kudy - všudy jeli a co viděli atd. trochu únavné. Mám raději od Nabokova jeho povídky. Ale chápu to jako jistý druh poezie v próze. Třeba jako Odysseus od Joyce? Nechce mi někdo napsat mail? Třeba bychom... mohli konverzovat o literatuře :-)
Vložil: VENDA, 19.04.2005 14:42
Nabokov, Vladimir: Lolita
Kdyz jsem videla film, byla jsem celkem zklamana, ale jsem typ cloveka, co dilo neodsoudi, dokud si jej neprecte. Knizka me naprosto vyridila. Nelibilo se mi na ni vubec nic. Sice jsem ji po dlouhem premahani docetla, ale rozhodne ji nebudu svym pratelum doporucovat.
Vložil: Pitt, 07.03.2005 14:43
Nabokov, Vladimir: Lolita
Knížka je lepší ;)
Vložil: Kopírák, 13.02.2005 12:18
Nabokov, Vladimir: Lolita
...film me uchvatil...nemohl jsem se nadechnout kdyz skoncil plne spoucitim s postavou otce a profesora i kdyz je mi 17 let a zacinam byt tim prinehem posedly...uzasne dilo a kdo rika ze je kontroverzni tak nepochopil dej....
Vložil: Evka, 05.02.2005 13:32
Nabokov, Vladimir: Lolita
Lolita je nadherny film!!Videla jsem ho dvakrat a vzdy najdu neco noveho.Skvele stvarnene role,jak male Lo 14ti lete nymficky tak i 40ti leteho muze na pokraji psychickeho zhrouceni.
Vložil: Lorein, 27.01.2005 20:39
Nabokov, Vladimir: Lolita
Já sem viděl zatim jenom film. Byl super!!! Už se nemůžu dočkat až si přečtu knihu. PS: 5.2.2005 dávají Lolitu na Primě :)
Vložil: Loliťák, 11.01.2005 11:10
Nabokov, Vladimir: Lolita
Víte, poprvé jsem viděl film s titulky a od té doby jsem toužil přešíst knihu. Jsem vášnivý čtenář a rukama, očima a hlavou mi prošlo mnoho knih. Ale Lolita, fundamentální kniha touhy, bilble umělců a šílenců, mne vzala tak, že mne změnila. Kouzlo lolitek nepochopí každý, ale kdo si přečte knihu (vhodné... je předtím vidět film kvůli reáliím) pozná to zvláštní hnutí. Knihu mám doma a budu ji číst dokola a film jsem viděl tolikrát, že to nemá cenu počítat. Ti kdo se na tyto stránky dostanou jakkoliv, zkuste si ji přečíst ještě jednou, ale zároveň hledejte Humbertův obdiv, tam kde ho obyčejný muž nehledá.
Vložil: Karo, 26.12.2004 21:26
Nabokov, Vladimir: Lolita
bez zábran a bezestrachu,žijme ze dne na den z prachu,.jedním dnem a jedním snem,pouta lásky k srdci rvem..násilně a však bezprostředně stále,zabijme předsudky a žijme dále....
Vložil: , 26.12.2004 21:15
Nabokov, Vladimir: Lolita
Lolitu jsem viděla zdramatizovanou,myslím,že jsem určitě nebyla jediná.Kniha by asi rozhodně byla a je lepší,ale pokud jde o to,co jsem viděla,tak perfektní role muže na pokraji zoufalství,jež neúprosně a nekompromisně podléhá snad už i nelidskému chtíči..
Vložil: Dolores :), 31.10.2004 19:24
Nabokov, Vladimir: Lolita
Lolitu jsem viděla asi plus mínus desetkrát a nikdy mě to asi nepřestane bavit, knížku jsem četla asi čtyřikrát (zatím)a Nabokova jsem si úplně zamilovala... Byl to fakt génius a asi trochu blázen, protože tohle by úplně normální člověk nikdy nedokázal napsat... Viděla jsem i starší Lolitu, ale ta se... mi nelíbila (i když všichni tvrdí, že Kubrick to natočil mnohem lépe než Lyne - nebo jak se jmenuje-... Vůbec si to nemyslím, novější Lolita byla skoro přesně podle knihy, jen trochu zkrácená...). Všechno na té knížce je skvělé - i to, že se odehrává v padesátých letech, do této doby by to nesedlo - to by Humberta považovali za obyčejného pedofila... Ale já ho prostě chápu a chápu, jak se asi musel hrozně trápit... Dolores byla asi pěkná mrcha, ale chápu i ji... Tak to je můj názor... Myslím, že si to přečtu znovu :)
Vložil: LailaX, 17.10.2004 16:50
Nabokov, Vladimir: Lolita
Jako žádná jiná kniha:o)
Vložil: LailaX, 17.10.2004 16:48
Nabokov, Vladimir: Lolita
Happy, myslím, že žena můžu tu touhu a divnou lásku pochopit taky. Nabokov byl skutečně génius, Lolita mě totiž chytla za srdce.
Vložil: x, 17.08.2004 21:19
Nabokov, Vladimir: Lolita
Viděl jsem film a knihu mám zatím rozečtenou. Musím se přiznat, že kniha se mi líbí víc. V knize postřehnu daleko víc detailů než sem viděl ve filmu, ale to je daný asi mou nepozorností ;) Je to super příběh - čím víc nad tím příběhem přemýšlím, tím víc se mi líbí.
Vložil: DarjaXxX, 27.06.2004 00:30
Nabokov, Vladimir: Lolita
mno, co dodat. Nabokov má opravdu svůj specifický styl,typický lehkým nádechem ironie, v těch "horších" případech až cy/inismu.Ale Lolitu já osobně taky soudím asi jako jeho nejpovedenější dílo.Už jen samotný Nabokův smysl pro paralelu vypravěčského umění v kombinaci s tak prostým a jednoduchým kouzlem... čisté lásky..moc hezký..;))
Vložil: Nymfička, 23.06.2004 10:09
Nabokov, Vladimir: Lolita
V celém mém životě mě ještě žádná kniha tk moc nenadchla jako právě "LOLITA" je to prostě něco co se ani slovy nedá vyjádřit...
Vložil: Lucia, 20.04.2004 11:53
Nabokov, Vladimir: Lolita
Happy,zeny to mohou pochopit...ver mi...ta kniha bere dech a stejne tak,jako vy muzi v sobe nachazite kousek Humberta,my zeny mame v sobe Lolitu...aspon nektere:)
Vložil: Noah Samuel, 27.03.2004 14:35
Nabokov, Vladimir: Lolita
Lolita, svetlo môjho života, oheň môjho lona. Môj hriech, moja duša... Lolita je jednoznačne kniha, ktorá je veľmi silnou doménou literatúry 20.storočia a navždy ňou zostane. Nabokovov literárny jazyk mi veľmi vyhovuje aj ako autorovi, básnikovi. Jeho kvetnatý štýl, poetické vyjadrovanie a aj námet... sú nádherne a vo veľmi dobrom pomere vsadené do brilantného diela. Lolita je mojou slabosťou a študujem ju ako dielo už 5 rokov a stále v nej nachádzam niečo nové. Carpe diem. noahsamuel@post.sk
Vložil: Happy, 24.03.2004 15:43
Nabokov, Vladimir: Lolita
Knihu jsem četl dvakrát a film s Jeremy Ironsem a mladou Dominuque Swain jsem také viděl.Nikdy jsem nic takového nečetl Nabokov byl geniální. Vřele doporučuji(ženy na to mají jiný názor) To co cítil Humbert Humbert nemůže pochopit žádná žena,ale v každém muži je trochu Humberta. ...Happy