Weber, Olivier: Jsem odnikud

Weber, Olivier
Jsem odnikud

Tento klasický životopis je rovněž příběhem jednoho setkání - setkání švýcarské cestovatelky Elly Maillartové s francouzským mořeplavcem Olivierem Weberem.

Po stopách Elly Maillartové
Olivier Weber: Jsem odnikud (Je suis de nulle part, Payot, 2003, 376 s.)

Tento klasický životopis je rovněž příběhem jednoho setkání - setkání švýcarské cestovatelky Elly Maillartové s francouzským mořeplavcem Olivierem Weberem. Ella Maillart by letos oslavila 100. narozeniny. Zemřela před pěti lety ve vesnici Chandolin (kanton Valais), kde nakonec nalezla svůj vytoužený klid, po němž pátrala při nespočetných cestách světem. Olivier Weber se nespokojil jen s pouhými fakty, ale pokusil se pochopit skutečnou povahu této ženy - cestovatelky. Kde se vzala v Elle, jež pocházela z ženevské buržoazní rodiny, touha cestovat? Co hledala na moři a později v asijských stepích? Elle Maillartové bylo necelých dvacet let, když si zakoupila malou loď, na níž se plavila společně se svou ženevskou sousedkou Miette de Sassure, budoucí matkou herečky Delphine Seyrigové. Obě plánovaly velkou cestu Jižním Pacifikem, která byla velkým Elliným snem: po zklamání Evropou nabyla přesvědčení, že právě tam objeví člověkem nenarušený svět. Ale Miette onemocněla a Ella se musela svého snu vzdát.

Ella Maillartová psala z nutnosti. Každá kniha, od Parmi la jeunesse russe (Mezi ruskou mládeží, vydaná r. 1932) přes Des monts célestes aux sables rouges (Od nebeských hor k rudým pískům) až k Ti-Puss, ji umožňila financovat další cestu. Dělat si však poznámky a předávat je pak různým nakladatelům lačným po jejích dobrodružných cestách bylo pro ni spíše trestem. Ella Maillartová neměla talent Nicolase Bouviera, byla spíše vypravěčkou. Její styl je mluvený, ne příliš vypilovaný, ale zároveň velmi barvitý. Její příběhy inspirovaly celé generace k cestování, k lepšímu pochopení jejích slov. K tomu přispívá i tento poutavý a strhující životopis.
Hana Crausaz-Veselá (podle Lire, květen 2003)

©  Hana Crausaz-Veselá

0%