Morten Jostad
Jostad, Morten

Morten Jostad

Morten Jostad (*1953) je norským dramatikem, jehož divadelní zkušenosti pocházejí ze spolupráce s kamennými divadly, volnými divadelními skupinami a s amatérskými divadly.

Morten Jostad (*1953) je norským dramatikem, jehož divadelní zkušenosti pocházejí ze spolupráce s kamennými divadly, volnými divadelními skupinami a s amatérskými divadly. Své dramatické pokusy uskutečňuje na poli literárních programů, přednášek, divadla pro děti a dramatizace pohádek. Prezentuje se také jako herec mj. v představení jednoho herce nazvaném Okamžik (Øyeblikket, 1995), ve kterém se zamýšlí nad životem a dílem dánského filozofa Sørena Kirkegaarda.

Debutoval v roce 1987 dramatizací románu Åge Rønninga nazvanou Kolbeho cesta (Kolbes reise), na níž spolupracoval s Kjetilem Bang-Hansenem a kterou uvedlo Národní divadlo v Oslo. Je také jedním z účastníků Bergenského projektu, jenž se uskutečňoval v letech 1986 až 1996 na bergenské Národní scéně.

Největší skupinu v Jostadově tvorbě tvoří hry, v nichž se autor pokouší o hlubší sondy do života významných postav skandinávské historie. V dramatických textech tohoto typu se snoubí didaktická tendence (hry jsou často zaměřovány na středoškolské publikum) s dramatickou invencí, s jakou se setkáváme například v dílech švédského dramatika Pera Olova Enquista. Za pomoci soudobých textů oživuje Jostad historickou dobu a tento svět pak doplňuje o fiktivní studie pravděpodobné psychologie postav. K těmto hrám patří dramata Okamžik, Cestovní horečka (Reisefeber, 1996), Pro Helgeland (Til Helgeland, 1997) a Epický Brand (Den episke Brand, 1998).

Autor často umožňuje setkání skutečných historických postav s postavami fiktivními (například jemné ironické rozhovory učitele a žáka – Kirkegaard versus Sókratés ve hře Okamžik, nebo dialog autora a jeho románové postavy – Ludvig Holberg versus Niels Klim v Cestovní horečce). Jeho záliba v prolínání časových rovin je zřejmá i v jeho hře o jednom z největších norských lyriků sedmnáctého století Petru Dassovi nazvané Pro Helgeland. Zde vstupuje básník dokonce do blíže neurčené současnosti a komunikuje s dívkou Marií, která se sborem právě zkouší k blížícímu se jubileu jeho náboženské písně.

Část Jostadova dramatického díla obsahuje také tzv. vandrespill, což odpovídá českému termínu „pochozí divadlo“. Tyto hry píše Jostad pro jeden z největších severoevropských skanzenů Maihaugen v norském Lillehammeru.. Mezi jeho další projekty patří zpracování Platónova dialogu Ión (Ión, 1998), hry Sv. Petr v Maihaugenu (St. Peter på Maihaugen, 1999), Ole Bull a jeho průvodce (Ole Bull og Følgesvennen, 2000), Tvůj BB - dialog pro Bjørnsona a hráče na dechové nástroje (Din BB - en dialog for Bjørnson og blåsere, 2003). V současné době žije Morten Jostad v Lillehammeru.

Dosavadní tvorba Mortena Jostada
2005 Kongesønnen
2005 Tutti fratelli
2004 Jeg kan ikke skrive brev!
2003 Din BB – en dialog for Bjørnson og blåsere
2002 I de lange Nætter
2001 Andersens mysterier
2000 Under Askeregnet
2000 Ole Bull og følgesvennen
1999 Ingebjørg, narren og kjertesveinene
1999 St. Peter på Maihaugen
1998 Den episke Brand
1997 Til Helgeland
1996 Eventyrhaven
1996 Cestovní horečka (Reisefeber)
1995 Øyeblikket
1992 Palmer og snø
1987 Trollkrittet
1986 Kolbes reise

Odkazy
http://www.dramatiker.no/index.php?id=15135 (norsky)

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse