Politika, aneb román, který vůbec není o politice
Thirlwell, Adam: Politics

Politika, aneb román, který vůbec není o politice

Nejeden čtenář by očekával, že když vezme do ruky knihu s názvem Politics (tedy Politika), dočte se něco o politice. V případě prvního a dosud jediného románu Adama Thirlwella však takový čtenář bude notně zklamaný...

Nejeden čtenář by jistě očekával, že když vezme do ruky knihu s názvem Politics (tedy Politika), dočte se něco o politice. Anebo – přinejmenším – čeká, že děj knihy bude mít něco společného s politikou, bude pojednávat o nějakých politických intrikách, hrdinové příběhu se dostanou do kontaktu s politiky apod. V případě prvního a dosud jediného románu Adama Thirlwella by však takový čtenář byl notně zklamaný.

Nikoli, Thirlwellova kniha vůbec není o politice – a její distance od jakékoli politiky a vůbec veškerého společenského dění je taková, až si čtenář na posledních stránkách začne bezděky klást otázku, proč se to proboha jmenuje Politics.

O čem tedy Thirlwellova kniha je? Především o sexu ve třech – i když ne tak úplně. Sexem ve trojici to začíná, ovšem jak nás poučí vševědoucí a trochu mentorující vypravěč, sex ve třech není tak úplně o sexu, ale o něčem zcela jiném. Nuže, o tomto ta kniha je.

Někteří britští kritikové román začali záhy přirovnávat k Portnoyově komplexu Philipa Rotha, což je přirovnání, které mi přijde vůči Thirlwellovi značně nespravedlivé. Pomineme-li to, že po tematické a obsahové stránce má kniha s Rothovým oslavovaným kouskem společný jen důraz na sex (ale kolik takových knih bychom v současné literatuře našli), je třeba nicméně zdůraznit, že Thirlwell je lepší než Roth: o žádné křečovité snaze řešit vlastní problémy psaním a popisováním sexuálních extravagancí zde nemůže být ani řeči. Thirlwellův hrdina skutečně příliš velké problémy se sexem nemá a Politics je spíš než popis sexuálních dobrodružství - příběh o delikátnosti lidských vztahů.

Protagonista románu Moshe žije v poměrně šťastném a celkem obyčejném vztahu, který si se svou partnerkou občas okoření větší či menší dávkou sexuálního experimentování. Zlom nastává v okamžiku, kdy mu je Nana, jeho přítelkyně, poprvé nevěrná – ovšem nikoli s mužem. Ze zvědavosti si vyzkouší lesbické milování se svou kamarádkou Anjali. Aby se zbavila alespoň částečně pocitu viny – a také aby si sex s Anjali mohla bez výčitek svědomí zopakovat –, navrhne Moshemu trojku. Ten je zprvu překvapený, avšak záhy s radostí přijímá. Brzy se však ukáže, že sex, a hlavně život ve trojici vůbec není jednoduchý – ani jeden z aktérů neví, co přesně cítí ti druzí, a výsledek nemůže být jiný, než jedno velké nedorozumění. Nana se cítí odstrčená a na závěr knihy Mosheho opouští – což ovšem víme už od první stránky, protože vševědoucí vypravěč nenadělá s příběhem příliš okolků a vše nám odhalí hezky na začátku: „Kdyby vás to náhodou znepokojovalo, můžu to vysvětlit. Tahle kniha není o sexu. Ne. Je o dobrotě. Tento příběh je o tom, jak být dobrým. V mé knize postavy souloží – a dělají vůbec všechno – z morálních důvodů. Poté, co se ti dva do sebe zamilovali, ale ještě předtím, než experimentovali s lesbickým sexem a švédskou trojkou, jedna z těchto tří postav se zamilovala do jiné dívky. Na konci tohoto příběhu bude jedna z mých postav umírat na nádor na mozku.“

Skutečně, Thirlwell svému závazku dostál a podařilo se mu napsat velice vtipnou psychologickou studii pavučiny vztahů mezi třemi postavami. Hlas vševědoucího vypravěče – podobný například tomu, jaký známe z románů Johna Fowlese anebo Milana Kundery, s nímž se Thirwell v knize tak trochu vyrovnává, – je povětšinou zábavný, vtipný a přesvědčivý. Skvělé jsou zejména esejistické odbočky: třeba ohledně Maovy osobní hygieny nebo románů Milana Kundery.

Českého čtenáře jistě zaujme, že děj knihy zasahuje do Česka – a překvapí jej, že tento vševědoucí vypravěč pokládá Dubčeka za prezidenta Československa. Pravda, drobnost, ovšem taková, jež poměrně citelně naruší iluzi budovanou vypravěčovým hlasem po celou knihu.

Nakladatel na obálce označuje Thirlwellův román za "nejlepší debut od debutu Martina Amise", a možná není daleko od pravdy. Toto je skutečně pozoruhodná kniha – rozhodně nejlepší ze všech těch letos tolik toužebně očekávaných debutů.

Autorská práva na české vydání této knihy jsou dosud volná. Lze je získat od agentury Andrew Nurnberg Associates.

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Jonathan Cape, 280 s.

Zařazení článku:

beletrie zahraniční

Jazyk:

Země:

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse

von banhoff,

možná že moc hulím, ale zdá se mi, že tatin nezemře, tedy né že y byl nesmrtelný, ale neodehraje se to v ději knihy, ale je v nemocnici a má namále