28. dny německé literatury. Cena Ingeborg Bachmannové (24.-26.6.2004, Klagenfurt)
28. dny německé literatury

28. dny německé literatury. Cena Ingeborg Bachmannové (24.-26.6.2004, Klagenfurt)

Dny německé literatury 2004 v Klagenfurtu, udělení Ceny Ingeborg Bachmannové (Uwe Tellkamp).

Dny německé literatury (míněno německy psané literatury) v Klagenfurtu, rodišti Ingeborg Bachmannové, představují jednu z nejvýznamnějších událostí německé literatury. Cena Ingeborg Bachmannové je v Německu velmi významným literárním oceněním, její získání představuje velký úspěch pro každého spisovatele. Soutěž o toto ocenění probíhá od roku 1977 a za tuto dobu si získala věhlas i renomé. Účast na tomto klání je pro autory pokušením, ač může skončit zdrcující kritikou před očima celé literární obce. Jméno autorky nesl původně i název soutěže. Na přání sourozenců Ingeborg Bachmannové v reakci na politickou situaci v Rakousku byla však soutěž před čtyřmi lety přejmenována, jméno spisovatelky nese jen hlavní cena soutěže.

Svou formou soutěž vychází ze setkávání Skupiny 47, která stála na počátku literárního úspěchu Ingeborg Bachmannové. A tak za stálé přítomnosti televizních kamer čtou vybraní autoři ukázku ze své neuveřejněné prózy před publikem a porotou, která pak bezprostředně na to o textech diskutuje. Nejen formát soutěže ale i názory poroty, složené z germanistů, literárních kritiků a autorů, vyvolávají mnohdy diskuse. Přesto si soutěž zachovává význam jedinečné literární události.

Jako v předchozích ročnících, i tento rok byli mezi osmnácti zúčastněnými výrazně zastoupeni začínající autoři. Každý z nich byl do soutěže navržen jedním z devíti porotců na základě doporučení nakladatelství nebo literárního časopisu. Z letošních účastníků je u nás patrně nejvíce známá Juli Zeh, která v květnu u příležitosti vydání českého překladu své prvotiny Orli a andělé navštívila pražský knižní veletrh. V Klagenfurtu však neuspěla.

V soutěži byly představeny texty odehrávající se v nejrůznějších prostředích : ve středověku, v letním táboře v NDR, na soutěži Super Star nebo ve vězeňském táboře Guantánamo. Příznačná byla různost témat a stylů, od experimentálních forem až ke klasickému románu. Každoročně je na soutěži udělováno pět cen, z nichž je třeba upozornit zejména na dvě hlavní. Arne Roß představil text vyprávějící s hlubokým pochopením bez jakéhokoli sentimentu příběh stárnoucího muže a oprávněně získal Cenu poroty.

Vítěz letošního ročníku Uwe Tellkamp je po právu oslavován jako jeho velký objev. Dosud v podstatě neznámý autor, zastoupený mimo své prvotiny převážně časopiseckými příspěvky, svým vystoupením doslova vyrazil dech. Jeho text fascinoval jak přednesem tak zcela vyjimečným stylem, který i v nejmenším detailu okouzluje svou muzikálností a poezií. Jízda tramvají je zde rámcem, v kterém se v pestré koláži střídají velké i malé momenty z historie autorova rodného města Drážďan. Uwe Tellkamp je také laureátem letošní Drážďanské ceny lyriky, která je určena českým a německým básníkům (básně nominovaných vyšly v posledním čísle časopisu Host). A protože již přislíbil, že přijede do Prahy v rámci řady West-Östlicher Divan Goethe-Institutu, bude se s autorem a jeho texty moci seznámit i české publikum.

Soutěž v Klagenfurtu může svou formou vyvolávat jistě výhrady, je však bez pochyby významným pódiem pro otevřenou diskusi o literatuře a zážitkem pro každého literárního nadšence. Více informací lze najít na: http://bachmannpreis.orf.at/

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse