Legg, Barnaby; McCarthy, Jim
Spánembohem

recenze komiks

Komiks Spánembohem je životopis frontmana kapely Nirvana v obrazech.

Spánembohem Cobainovi
Barnaby Legg, Jim McCarthy: Spánembohem. Překlad Miroslav Adamec. Comics Centrum, Praha 2005, 499 Kč

„Tak prostě křič, podle nás se to tam hodí.“ Věta, která docela dobře vystihuje celý komiks Spánembohem – životopis frontmana kapely Nirvana v obrazech. S podobnou formou jsme se na naší malé komiksové scéně ještě nemohli setkat. Nakladatelství Comics Centrum vydalo publikaci, jejíž komerční úspěchy ukáže teprve čas, není tu totiž nic, s čím by se dalo srovnávat. Vcelku neurčitá je i cílová věková skupina, pro kterou je tento nevšední komiks určen.

Jeho pestrá kresba (Flameboy) a podobně barvitě vylíčený Cobainův příběh rozhodně nevystihuje všeobecnou představu toho, co by se mělo líbit fanouškům Nirvany (těm tehdy nejzanícenějším by mělo být něco kolem pětadvaceti let). Vysvětlení je nasnadě, kreslíř se snažil o zachycení reality pod vlivem omamných látek, kterých je v tomto komiksu víc než dost. Scénáristé Barnaby Legg a Jim McCarthy se pokusili vystihnout všechny důležité okamžiky Cobainova života, pro zvýšení působivosti použili ich-formu a stylizace do samotného zpěváka opravdu dodává příběhu zvláštní příchuť, neboť již na samém začátku přiznává, že smrt jej neděsila nikdy, ba naopak.

Sugestivně je v knize zachyceno Kurtovo dětství, kdy jej těžce zasáhl rozvod rodičů. Byl to životní zlom, který podle něj v podstatě určil celý jeho další osud. Od okamžiku rozvodu se prý již nikdy v životě necítil milovaný. Zajímavým způsobem jsou v komiksu znázorněny hádky rodičů – slova, která prorážejí zdi a útočí na malého Kurta.

Následují scény z dob počátků kapely, natáčení dema, první desky u Sub-Pop, alternativní hudební společnosti, a přechod k Geffenu, osvědčenému a bohatému vydavatelství. Její zástupci jsou v komiksu znázorněni jako rudí ďáblové, což se přesně shoduje s jejich vnímáním ze strany nekonformního Kurta Cobaina. Autoři komiksu si neodpustili ani scénu z křtu nejslavnějšího alba Nirvany – Nevermind, ze kterého byla skupina vyhozena pro nevhodné chování.

Kurt Cobain, jedna z nejcharismatičtějších postav devadesátých let, je zde prezentován zcela realisticky, jako člověk plný snů a představ, které by se mu podle rozdaných karet neměly v žádném případě splnit, ale navzdory očekávání dosáhl úplně všeho, což jej ale o nic nepřibližuje k pochopení principů, na kterých funguje dnešní svět. Ve svých textech vyjadřuje vztek takzvané Generace X, generace mladých lidí ztracených v moderním světě a hledajících jakýkoli záchytný bod. Pro mnohé z nich to byl právě Kurt Cobain, zpěvák trpící stupňující se bolestí žaludku z důsledku vrozeného uskřípnutí nervu, muž, který tuto bolest křičí do mikrofonu a při koncertech rozbíjí pódium.

Na rozdíl od života, v komiksu si již autoři neberou servítky a představují Cobaina i z jeho odvrácené stránky, přibližují jeho milostný život a drogovou závislost, která mu měla pomoci překonávat bolest fyzickou i psychickou. Cobain v jejich podání působí věrohodně, realisticky, a přitom kvůli barvám neuvěřitelně – jeden z největších rebelů devadesátých let, jenž se vedle Jimiho Hendrixe dostal na teenagerské černé mikiny a stal se ikonou mučedníka moderní doby a systému.

Komiks zachycuje Kurtův život až do hořkého závěru, nepomíjí však ani prchavé chvíle štěstí, jež prožil se svou svéráznou ženou Courtney Love, která mu porodila dceru, o niž musel kvůli závislosti svádět boj s úřady. To mu odčerpávalo další síly. Mimo jiné trpěl i silnou podvýživou, což je kreslířem vystiženo velice naturalisticky.

Komiks je zvláštní médium, které, je-li dobře užito, může vyjádřit emoce explicitněji něž literatura, což se zde autorům podařilo vcelku dobře. Komiks je také zkratka, takže autory přímo pobízí k vynechávání nepodstatných věcí. Je však umění napsat dobré vyvážené libreto. Oč těžší to musí být ve scénáři životopisném! Naštěstí se ve Spánembohem podařilo odhadnout poměr informací sdělitelných komiksem velice dobře. Jediná škoda je, že v komiksu se nedá dost dobře vyjádřit hudba, což však lze vyvážit poslechem Nirvany při četbě: podpoří to atmosféru!

Spánembohem je úplně nová odnož komiksů, s jakou jsme se u nás ještě neměli možnost setkat. Nese všechny důležité informace, má relativně vysokou sdělovací hodnotu, ale pro mnohé to stále bude pouze komiks. Přesto si zasluhuje pozornost, a to nejen z obce fanoušků dnes již legendární skupiny Nirvana, protože se nám dostává do rukou v našich podmínkách zatím ojedinělá forma vyjadřování, a bude zajímavé sledovat, zda se ujme.

© Richard Klíčník

0%

Hlasovalo 90 čtenářů.