„Muž z metra“ – bestseller bez autora, kniha mnoha autorů
Muž z metra

„Muž z metra“ – bestseller bez autora, kniha mnoha autorů

Této knihy se od jejího vydání v říjnu 2004 prodalo již přes 1 milion výtisků, začátkem června 2005 následovala velká úspěšná filmová verze, objevilo se několik vydání knihy v podobě kreslených komiksů manga a v červenci-září 2005 byl na TV Fuji vysílán televizního seriál.

Při besedě zástupců japonského PEN klubu s českými překladateli z japonštiny, studenty Univerzity Karlovy a dalšími hosty na téma „Současná japonská literatura“, která se uskutečnila 16. listopadu 2005 v pražském Karolinu, všichni japonští hosté – spisovatelé Takaši Atóda, Takeaki Hori, Džó SasakiNacuo Sekikawa – opakovaně uváděli jako příklad bestselleru, který představuje naprosto nový fenomén v současné japonské literaturě, knihu Muž z metra (Denša otoko).

Co je na této knize tak převratného a čím si zasloužila obrovský komerční úspěch na nepřehledném japonském literárním trhu? Vždyť této knihy se od jejího vydání v říjnu 2004 prodalo již přes 1 milion výtisků, začátkem června 2005 následovala velká úspěšná filmová verze, objevilo se několik vydání knihy v podobě kreslených komiksů manga a v červenci-září 2005 byl na TV Fuji vysílán televizního seriál (s vysokou sledovaností přes 18 % diváků).

I když o tom mnozí skeptici, kteří za vším vidí promyšlený komerční záměr, pochybují, jedná se údajně o pravdivý příběh. Dvaadvacetiletý nezkušený Cujoši Jamada, nadšený milovník mangy a počítačových her (v japonštině se takovým osobám říká „otaku“), náhodně zachrání v metru před agresivním opilcem krásnou, sebevědomou OL („office lady“) Saori Aojamovou. Dívka mladíkovi za záchranu poděkuje tím, že mu pošle značkový hrnek Miss Hermes a nakonec s ním jde také na večeři. Za normálních okolností by mu nikdy nevěnovala pozornost – v den incidentu v metru si však zapomněla kontaktní čočky, a tak přehlédla jeho pro „otaku“ tak typické oblečení, včetně batůžku na zádech plného komiksů. Nesmělý Cujoši při první schůzce svoji „závislost na komiksech“ zatají, Saori nic nepozná a jejich vztah může pokračovat.

O radu, do jaké restaurace dívku pozvat, zamilovaný Cujoši požádal na webové stránce a i poté pod pseudonymem „Muž z metra“ pokračuje v bohaté e-mailové korespondenci v internetovém fóru pro svobodné mladíky (převážně též „otaku“) na populární webové stránce http://www.2ch.net), ve které líčí svá setkání se Saori a žádá ostatní o rady, jak dál postupovat. O dívce píše podle dárku, který od ní dostal, jako o „Hermes“. Cujošiho e-mailová korespondence a dobré i méně dobré rady ostatních návštěvníků webové stránky si časem získaly obrovskou popularitu mezi mladými lidmi po celém Japonsku a nakonec se dočkala i v úvodu zmíněné knižní podoby.

Jedná se tedy, s nepatrnými úpravami, o knižní přepis původní de facto anonymní e-mailové korespondence, plné vizuálních prvků (tzv. emoticonů) a slangu typického pro tento moderní druh mezilidské komunikace. Mimochodem, původní podoba korespondence je dosud k vidění na speciální webové stránce (http://www.geocities.co.jp), a anglický překlad (pod názvem Train Man) vznikl použitím této původní online verze, takže údajně ani nebylo zapotřebí žádat japonského vydavatele knižní kompilace o autorská práva.

Celkem jedenáct epizod tohoto romantického příběhu je naplněno nesmělým hledáním, mladickou nejistotou a tápáním, břitkým humorem, nečekanými postřehy a především milostným příběhem, který i v dnešní přetechnizované době počítačů, internetu a mobilních telefonů mladé lidi zajímá a dojímá.

Zástupce nakladatelství Šinčóša, které knihu Muž z metra vydalo, tvrdí, že hlavní hrdinové skutečně žijí, že spolu nadále chodí, že Saori si knihu koupila a že oba jsou šťastni.

A jaký byl názor japonských spisovatelů, kteří na příkladu knihy Muž z metra ilustrovali poslední trendy v japonské moderní literatuře? Měl jsem dojem, že převažovala spíše trpká smířenost s tím, že se prostě jedná o novou generaci autorů, nové literární postupy, kdy spisovatel nemusí umět „psát“ a nemusí své příběhy do detailů promýšlet, kdy namísto toho v knižní podobě levně a rychle (a komerčně úspěšně) vycházejí internetové deníčky nebo e-mailová korespondence celebrit nebo i zcela neznámých lidí. A na dotaz českého moderátora besedy, který se přímo nabízel – zda se vůbec ještě jedná o literaturu – odpověděli velice rozpačitě.

Takže ještě pár čísel na závěr: internet v Japonsku používá více než 60 % obyvatel (oproti 10 % v roce 1997), webové stránky amatérských autorů navštěvují denně desítky tisíc Japonců, japonští „otaku“ ročně utratí za své koníčky cca 2,5 miliard dolarů.

A ještě jedna krátká poznámka pro úplnost: hraný film Muž z metra byl promítán v rámci listopadového setkání fanoušků mangy, anime a moderní japonské kultury v pražském NoD Roxy.

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse

Jan Levora,

Vazeny pane Labusi,
odpoved Vam zasilam samostatnym e-mailem. Omlouvam se, ze az dnes, ale nekolik dnu jsem se nedival na web.
J. Levora

David Labus,

Pane Levoro,
velmi se omlouvam za dotaz uplne mimo misu, ale nevite nahodou rok, kdy bylo zrizeno zastupitelstvi Rakouska v Japonsku? Nemam na Vas jiny kontakt, proto to zkousim timto zpusobem.
Diky za odpoved, Labus