Lord Mord
Urban, Miloš: Lord Mord

Lord Mord

Jak naznačuje nastíněný půdorys zápletky Urbanova románu, čeká na jeho čtenáře dobrodružný příběh odvíjející se v rychlém tempu, který hlavního hrdinu strhává s sebou jako rozvodněná řeka.

Na konci minulého roku vydalo nakladatelství Argo další knihu jednoho z nejčtenějších českých prozaiků a současně svého kmenového autora a redaktora v jedné osobě, Miloše Urbana (*1967). Ten se tímto dílem vrací po kratší přestávce (vyplněné divadelní hrou, novelou a povídkovým souborem) k románovému žánru, jenž dosud představoval jeho patrně nejsilnější stránku – a své pověsti nadaného romanopisce dostává Urban i nyní.

Lord Mord, nesoucí již tradičně i podtitul (v tomto případě Pražský román) a vyznačující se takřka neodmyslitelným výtvarným rukopisem Pavla Růta, přináší českým čtenářům na necelých tří stech padesáti stranách poutavý příběh z Prahy na sklonku devatenáctého století, jemuž nechybí žádný z podstatných „urbanovských“ atributů – zajímavé a mnohdy bizarní postavy, napínavý děj se zápletkou detektivního rázu a především barvitý, autorův hluboký vhled přibližující popis zvoleného prostředí.

Hlavním hrdinou a zároveň vypravěčem příběhu je nezdárný potomek zchudlého šlechtického rodu, hrabě Arco. Tento mladý muž, dělící svůj čas mezi pitky, hodiny šermu a návštěvy nevěstinců, je zpočátku pouhým pozorovatelem zásadní proměny staré metropole, jakou představovala nechvalně proslulá pražská asanace. Jako jeden z obyvatel právě té části města, která má být v jejím průběhu nemilosrdně smetena z povrchu zemského, se však brzy stává zarputilým odpůrcem celého projektu i jeho hlavních představitelů, městského radního F. X. Bürgera, doktora Preiningera a jejich četných poskoků. Hlavní hrdina se nadto prostřednictvím své rodiny – konkrétně otce – nedobrovolně stává hráčem ve složité hře českých vlastenců a jejich politických ambic, čímž si vyslouží pozornost tajné policie. A jako by toho ještě nebylo dost, v pražských ulicích řádí tajemná bytost přezdívaná Kleinfleisch (česky Masíčko) podle některých strašidlo ze židovských pověstí, podle jiných pouhý šílenec, v každém případě však masový vrah – a pátrání po něm přivádí policii rovněž za mladým hrabětem Arcem, který se tak ocitá hned v trojím nepřátelském obklíčení, majíc po boku jen svého věrného přítele Soliho.

Jak naznačuje nastíněný půdorys zápletky Urbanova románu, čeká na jeho čtenáře dobrodružný příběh odvíjející se v rychlém tempu, který hlavního hrdinu strhává s sebou jako rozvodněná řeka – a je jen zásluhou autorova vypravěčského umu, že svůj příběh udrží až do samého konce v předem vymezených hranicích a ten tak navzdory značnému množství postav a motivů nevystoupí ze svých břehů. 

Urbanovo nejnovější dílo je důkazem toho, v jakém žánru se tento zkušený prozaik a poutavý vypravěč pohybuje nejjistěji. Nejsilnější devízou tohoto dobře napsaného a čtivého románu je pak samotný upřímný autorův zájem – a to jak po stránce teoretické, tak v rovině empatie – o prostředí a dobu, v níž se příběh odehrává, který se následně odráží v jeho schopnosti živého zobrazení těchto časů dávno minulých. Autor se sice jako obvykle pohybuje na pomezí několika žánrů, ale na rozdíl od některých svých předešlých románů zůstává tentokrát u jediného časoprostoru, což se nakonec pro dynamiku příběhu i sílu jeho účinku ukazuje být spíše kladem. Urban zdá se našel opravdovou zlatou žílu svého literárního talentu a je otázkou, zda se rozhodně těžit z ní i ve svém dalším díle, nebo bude dál prozkoumávat (patrně nejen v oblasti prózy) možnosti využití svého vypravěčského nadání.

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Argo, Praha, 2008, 361 s.

Zařazení článku:

beletrie česká

Jazyk:

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse

Jan Vaněk jr.,

Ano, obávám se, že v případě iLiteratury je nejschůdnější pořídit si Greasemonkey, případně user script do Opery a opravovat svépomocí. Jestli dobře chápu, přetékání nastává (aspoň mně ve FF 2) jen při zvětšování písma (v IE, aspoň šestkovém, laskavě znemožněném); opravdu pozoruhodný bug, a jeho lokalizace je obávám se nad mé síly, aspoň pokud bych tím neměl strávit den.

Sám řadím k největším problémům zdejšího layoutu černé písmo na oranžovém podkladě (ano, nemám ve zvyku stahovat si gify), případně to, jak ho rozbijí delší odkazy v komentářích (vůbec, smysl duplicitního sloupečku "diskuze" napravo mi uniká).

A samozřejmě ziskovost projektu nemusí nikterak souviset s drahotou vstupů...


Tak ať jsem ontopic: v "otázkou, zda se rozhodně těžit" přebývá háček :-)

iliteratura,

:-)

k,

jovanka: Poriadne drahý návrh sa, samozrejme, netýkal iliteratury, ale iných stránok. Uvedomujem si pozíciu iliteratury a preto som doteraz jediným slovom neofrflal tento z hľadiska použiteľnosti viac-menej jediný vážnejší nedostatok, a keby ste nenapísali, že pripravujete nový dizajn, tak by som mlčal naďalej. Ak bude nový návrh z kategórie "darovanému koňovi na zuby nepozeraj" a "optimalizovaný" pre IE a FF, určite mi nebude robiť problém kvôli článkom na iliterature na chvíľu vymeniť Konqueror za FF (čo doteraz nebolo nutné, tak sa to, hádam, nezhorší). Prajem veľa energie v roku 2009. (A ospravedlňujem sa autorovi recenzie aj knihy za OT, aj keď - k bizarnej knihe sa hodí bizarná diskusia. :-)

iliteratura,

..."poriadne drahý" v případě iliteratury nehrozí - jsme neziskový projekt. Spíš tedy "nebývale levný"...
jovanka

k,

V Mozille pretečie tiež. ;-) Nemôžete čakať, že ľudia budú čítať taký pidifont (ale to nie je problém iba iliteratury, aj mnohé iné stránky majú síce efektný a určite poriadne drahý, ale nepraktický grafický návrh - keď si človek zväčší písmo, aby si šetril oči, alebo vôbec niečo videl, tak je celá stránka pekne krásne profesionálne na draka). Takže v prvom rade požadujte od webdizajnérov použiteľnosť, a nielen pre IE a Mozillu (FF). Stránka o menšinovej literatúre predsa nemôže vyžadovať výhradne majoritné prehliadače. :-)

iliteratura,

to asi máte jiný prohlížeč než Internet Explorer nebo Mozillu... Připravujeme nový design, tam to sand už bude ošetřené. jovanka

kass,

můžete prosím něc učinit s layoutem těchto černé písmo přechází z bílého na barevný podklad a jest neviditelné).