Mašín, Tomáš: 3 sezóny v pekle

Mašín, Tomáš
3 sezóny v pekle

recenze film

Bondyho texty jsem vždy četl rád, ale čím déle se pohybuji v literatuře, tím víc si uvědomuji, jaký je Bondy z literárního hlediska outsider. Viděno perspektivou nezúčastněného pozorovatele, Bondyho opřádá aura mytické persóny, je na českém nebi jedním z mála bouřících se titánů.

Komentář k filmu 3 sezóny v pekle

3 sezóny v pekle. ČR (2009), 110 min
Režie: Tomáš Mašín, námět Egon Bondy
Hrají: Kryštof Hádek, Karolina Gruszka, Jan Kraus, Martin Huba a další

Egon Bondy: Prvních deset let, Maťa 2003

Bondyho texty jsem vždy četl rád, ale čím déle se pohybuji v literatuře, tím víc si uvědomuji, jaký je Bondy z literárního hlediska outsider. Viděno perspektivou nezúčastněného pozorovatele, Bondyho opřádá aura mytické persóny, je na českém nebi jedním z mála bouřících se titánů. Jeho nepříliš rozsáhlé memoáry Prvních deset let představují poměrně silný zážitek, je to takový – vulgárně řečeno – literární bungee jumping. Snad právě kvůli dojmu nespoutané autenticity ve vyprávění mám tu knížku tak rád, z těch pár, co z Bondyho znám, určitě nejradši. Člověk se v ní setkává se šklebem šibeničního humoru. Propadne se do pekelné srandy, ze které běhá mráz po zádech. Bondy žil život, který přirozeně ústil ve zkušenosti vykoupené na přelomu 40. a 50. let ledasčím. A Prvních deset let názorně ukazuje, jak uprostřed neklidné doby žije mladý člověk, osvícený, snad i revolucionářský samozvanec.

Proto jsem uvítal, že se Tomáš Mašín zrovna tuhle knížku rozhodl zfilmovat. Nenapadlo by mě, že o takovou silnou, nekonvenční látku nějaký český režisér vůbec kdy zavadí. Jenže ouha, 3 sezóny v pekle se od knihy, třebaže s jistou taktností, distancují. Režisér sice říká, že snímek nevypovídá o Bondym, ale jak si ho z filmu odmyslet, když se v něm recitují Bondyho notoricky známé veršíky1 a nakonec i Jan Kraus, který hraje literárního kritika a Bonnova chráněnce, se v obličeji Záviši Kalandrovi2 trochu podobá. Jak tam nevidět Bondyho, když bezpečně rozpoznáme jednotlivé historky a epizody (pašování přes hranice a mnohé další), na které po přečtení knihy nelze zapomenout, o Honze Krejcarové, Bondyho femme fatale, už vůbec nemluvě.

Film se s knížkou rozchází v samém pojetí. Prvních deset let dokládají spoustu věcí, o Bondym i o době, zatímco film prakticky nevypovídá o ničem – tedy alespoň ne o ničem zásadním. Jeho vyprávění se totiž realizuje tak konvenčně, až nudí – jen předvádí dobře zvládnuté řemeslo, a šmytec. Dialogy hned ze začátku působí trochu prkenně, z Honzina problematického charakteru (a jeho potenciálu pro vyprávění) zbude jen torzo. Nadto se mi občas zdálo, že ve filmu na sebe poutá pozornost nezáměrná nekonsekventnost záběrů (všechny scény v dobové Jindřisšké ulici se patrně točily v jeden den) - atd. 3 sezóny pekle jsou bezpochyby oblečeny do pěkného, tj. drahého a výpravného kabátku, ale to je tak všechno.

Vše průměrné je ale k něčemu dobré. 3 sezónám v pekle se podařilo poukázat na fakt, že v Čechách nemáme mnoho hrdinů s hlavou plnou idejí, hrdinů-revolucionářů. Naše tradiční vyprávění je, jak o tom psal Josef Jedlička, spíše roztažené po horizontále české kotliny, což znamená, že se odvozuje buď od Švejka a historky, nebo od toposu idyly. Osobnosti typu Máchy, které se ve svém díle upínaly směrem vzhůru, když vzhlížely k vertikální ose světa, a vycházely vstříc konfliktu hodnot, střetu idejí, nebes a pozemského, takové hrdiny naše literatura postrádá. V recenzi na iDNES.cz sice udělala Mirka Spáčilová ze 3 sezón v pekle český film roku – což spíš poukazuje na stav naší kinematografie než na filmové umění jako takové –, ale osobně si myslím, že snímek zůstává právě vzhledem k netradiční postavě hrdiny pouze u hezkého pokusu a promarněné šance. Bondyho život i dílo, které se setkávají ve výjimečné autobiografii, mají totiž mnohem blíž k Máchově osobnosti než k tomu, co je nám na plátně předkládáno.

 

 

1. Bondyho odstup od doby implicitně obsažený v programu trapné poezie a společenský kontext, ve kterém básně vznikaly, na nich není patrný, proto se nezasvěcenému divákovi především mladší generace může zdát, že se mu servíruje vrchol české poezie. zpět

2. Záviš Kalandra byl popraven v procesu s Miladou Horákovou: ve filmu je poprava ve vykonstruovaném procesu zmíněna. zpět

© Petr Vaněk
Komentář věnuji památce Filipa Sklenáře (1978-2009). Přečtěte si také článek od Bondyho editora Martina Machovce (obtýdeník A2).

Ohodnoťte knihu

0%

Hlasovalo 90 čtenářů.

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse
Vaše jméno:
E-mail:
Text příspěvku:
Kontrolní otázka: Kolik je prstů na jedné ruce
Kontrolní otázka slouží k ochraně proti vkládání diskusních příspěvků roboty.

Více k článku

související články

64%čtenáři

zhlédnuto 3381x

katalogy

Koupit knihu

štítky k článku

Inzerce
Inzerce