Wagnerová, Magdalena: Krys Veliký

Wagnerová, Magdalena
Krys Veliký

Příběh o Krysu Velikém, udatném hlodavčím bojovníkovi, který své jméno odvozuje od válečnické tradice Alexandra Velikého, je situován do prostoru staropražských památek. Je v pořadí již patnáctou pohádkovou knížkou, kterou vydala prozaička a scenáristka Magdalena Wagnerová (1960).

Magdalena Wagnerová: Krys Veliký, Praha, dybbuk, 2010, 133 stran

Příběh o Krysu Velikém, udatném hlodavčím bojovníkovi, který své jméno odvozuje od válečnické tradice Alexandra Velikého, je situován do prostoru staropražských památek. Je v pořadí již patnáctou pohádkovou knížkou, kterou vydala prozaička a scenáristka Magdalena Wagnerová (1960). Autorka v ní kombinuje postupy pohádkové, dobrodružné, pověsťové i encyklopedické literatury. Rámcový příběh, líčící výpravu potkaní delegace v čele s neohroženým Krysem Velikým proti krvežíznivému netvoru Krkodravovi a následné milostné vzplanutí Krysa k mladé potkanici Chlupce, slouží především jako osnova, do níž jsou vetkány pověsti a legendy o Praze, zejména o Starém Městě.

Do světa hlodavců vstupuje Wagnerová prostřednictvím encyklopedických vsuvek a pak jsou informace ještě shrnuty v názorných ilustracích. Jakkoli může být tento přírodovědný exkurs pro dětské recipienty zajímavý, nelze se ubránit dojmu, že podrobný výčet rozdílů mezi krysou a potkanem v prologu knihy je z hlediska jejího dalšího směřování zbytečný, neboť autorka zvířecí hrdiny pro další vyprávění vybavila výrazně personifikačními rysy. Z přízemní, či dokonce podzemní perspektivy pražských potkanů a myší také traktuje známé staropražské pověsti, v jejichž travestovaném podání jsou hlodavci důležitými aktéry. Je to zlotřilý myšák, kdo znovu oživí Golema, který posléze svou nespoutanou energií ohrozí město. Petřínskou Hladovou zeď nechá vybudovat pro záchranu vyhladovělých potkanů panovník Myšožrout IV. a za znovuobjevením přízraku ve Faustově domě může rovněž všetečný hlodavec. Knížkou autorka vtipně vzdává hold Praze, její historii, starým památkám a malebným zákoutím.

Místy přebírají vypravěčský part komiksové sekvence. Umocňují nejnapínavější dějové okamžiky dynamickým rozfázováním a v souladu s charakterem textu se podílejí na nepatetickém vyznění námětu i jeho zpracování. Jejich autorkou je Tereza Tydlitátová (1988), která v současné době studuje animovaný film na VŠUP v Praze a ke komiksu má velmi blízko.

Wagnerová touto publikací opět v kontextu dětské literatury potvrdila svoji pověst autorky, která s chutí boří žánrová klišé.

© Milena Šubrtová

0%