Pomalá naléhavost
Mosora, Anca Maria: Reality game show

Pomalá naléhavost

Anca Mosora v románu Reality game show, který v tomto roce vydalo nakladatelství Kniha Zlín v překladu Jiřiny Vyorálkové, sice přejímá princip reality show velmi volně, avšak s o to větší naléhavostí a přesahem téměř existenciálním.

Televizní reality show typu Big Brother jsou vděčnou inspirací pro rumunské autory – dramatička Lia Bugnar uvedla před třemi lety v bukurešťském Národním divadle hru Sedm jednou ranou (Şapte dintr-o lovitură, 2008), v níž je sedm soutěžících ochotno za získání přízně televizních diváků, a tím i finanční výhry, zaplatit jakoukoli cenu – počínaje naprostým odhalením svého soukromí až po pokus o sebevraždu. Anca Mosora v románu Reality game show, který v tomto roce vydalo nakladatelství Kniha Zlín ve zdařilém překladu Jiřiny Vyorálkové, sice přejímá princip podobných pořadů velmi volně, avšak s o to větší naléhavostí a přesahem téměř existenciálním.

Osudy několika hlavních postav se točí kolem tajuplné Hry, jejíž princip se čtenář postupně dozvídá z útržků mozaikovitě poskládaného děje. Detektiv Toma dostane od svého nadřízeného za úkol rozluštit záhadu zvýšeného množství podivných sebevražd, aniž by tušil, že jeho dívka Coca ví, odkud se mrtvá těla berou. Cocu zase sužuje její otec Pavel, který k ní chová milostné city. Jeho incestních choutek si je mladá žena vědoma, ale u svého přítele nenachází hledanou oporu. Nevěří jí, ostatně zřejmě ne náhodou se jmenuje Toma (Tomáš); stejně tak Coca nese jméno evokující u jejího otce závislost srovnatelnou s tou drogovou. Druhou ústřední dvojici románu představuje starý doktor Petrescu a nevlastní bratr jeho zesnulé ženy Liviu. Doktor se teprve po smrti své manželky dozvídá o vřelých citech, které k ní Liviu choval. A právě Liviu se rozhodne spustit Hru, jakousi reality show přístupnou pouze zvaným divákům, protože je posedlý obrazem Jidáše, respektive na něm zachyceným výrazem jeho tváře těsně před oběšením a nedokáže najít klid, dokud podobnou tvář plnou úlevy, ba téměř štěstí, nespatří u živého člověka. Takto rozehraná partie vrcholí tragickým vyústěním tichého, těžko pochopitelného souboje otce a dcery.

Román Anky Mosory by mohl být thrillerem – nepostrádá vzrušující zápletku a napětí, které dráždí čtenářovu zvědavost. Autorka však nepoužívá krátké úderné věty, jež by posouvaly děj rychle kupředu a zvyšovaly dynamiku vyprávění. Naopak pomocí dlouhých a složitých souvětí odhaluje duševní pohnutky jednotlivých postav, jejich vzpomínky a asociace rozbíhající se všemi směry. Nicméně konečný tvar románu je překvapivě kompaktní, a když do sebe zapadnou všechny kousky této zvláštní mozaiky, výsledná podoba připomíná svou nezvratností antickou tragédii, v níž však smrt neznamená jen prostý zánik, nýbrž představuje naději na únik a pomstu zároveň.

Předchozí, debutová próza mladé spisovatelky Archandělé neumírají (česky 2008) psaná v ich-formě dívkou, kterou opustil její milý a která se navíc těžko vyrovnává s plynutím času a změnami ve starém domě, kde kdysi bydlela, místy sklouzává do srdcebolné manýry, avšak román Reality game show je oproštěn od podobných nedostatků a dokládá autorčin nezpochybnitelný literární talent. Její specifický styl a pomalé, jakoby záměrně zdržující tempo vyprávění stojí v protikladu k dnes tolik prosazované rychlosti, flexibilitě a spěchu. Tím zároveň podtrhuje naléhavost sdělení vedoucí k zamyšlení nad našimi životy – koneckonců nejsou všechny jen pouhopouhou hrou, která nakonec skončí takovou či onakou smrtí?

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Přel. Jiřina Vyorálková. Kniha Zlín, Zlín, 2011, 267 s.

Zařazení článku:

beletrie zahraniční

Jazyk:

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse