Fučíková, Renáta
Historie Evropy. Obrazové putování

ukázka dětská

Dějiny Evropy jsou zachyceny od prvního osídlení evropského území až k současným integračním snahám, a to v sedmdesáti kapitolách, které si všímají rovněž rozvoje vědy a umění.

Renáta FučíkováHistorie Evropy. Obrazové putování. Práh, Praha, 2011, 448 s.

z recenze:

Velkoformátová obrazová knížka Historie Evropy představuje ojedinělý autorský počin v kontextu současné literatury pro děti a mládež. U zrodu publikace, jejíž rukopis vznikal bezmála čtyři roky, stála Renáta Fučíková. Je autorkou námětu, scénáře, ilustrací i textové části, na níž se dále podílela zkušená prozaička Daniela Krolupperová. Odbornou záštitu nad projektem převzala historička Václava Kofránková. O nápaditou grafickou úpravu se postaral Filip Heyduk. Již sama obálka s vtipně řešenými výřezy dává tušit, že nepůjde o banální encyklopedii. Výchozí myšlenkou bylo uceleně zprostředkovat obraz evropských dějin dětem školního věku tak, aby pochopily kauzalitu historických událostí nikoli jako suchopárné přehledy dat, ale jako skutečně žité příběhy, jejichž protagonisty byli jednotlivci i celé národy. Neotřelá kompozice, působivé ilustrace a kultivovaný, čtivý text však činí z publikace mimořádný artefakt s potenciálem oslovit jak dětské, tak dospělé čtenáře.

Dějiny Evropy jsou zde zachyceny od prvního osídlení evropského území až k současným integračním snahám, a to v sedmdesáti kapitolách, které si všímají rovněž rozvoje vědy a umění. Každá kapitola představuje ucelenou tematickou jednotku, a to jak v literárním, tak ve výtvarném plánu. Beletrizační postupy odlišují knihu od běžných encyklopedií, stavějících výhradně na principech naučné či umělecko-naučné literatury. Předností textu i obrazové složky je příběhovost, jíž je podřízena typografická úprava kapitol – například konkrétní letopočty jsou vyčleněny z hlavního textového pásma a přehledně umístěny na časovou osu.

ukázky:

© Renata Fučíková, Daniela Krolupperová, Václava Kofránková, Filip Heyduk
na iLiteratura.cz se souhlasem nakladatelství Práh