iLiFORUM: Čtou?

iLiFORUM
Čtou?

studie beletrie česká

Třetí iLiForum jsme se rozhodli věnovat otázkám kolem čtení. Kdekdo si stýská, že se dnes málo čte. Zejména mladí prý nečtou. Pokud je to pravda, má a dá se s tím něco dělat?

 

Čtou?
A když čtou, tak co? A proč?
Má, a dá se vůbec čtení učit?

Třetí iLiForum jsme se rozhodli věnovat otázkám kolem čtení. Kdekdo si stýská, že se dnes málo čte. Zejména mladí prý nečtou. Pokud je to pravda, má a dá se s tím něco dělat? K debatě jsme přizvali ty, kdo to nejspíš ještě mohou zachránit, profesorky a profesory češtiny z gymnázií. A abychom je rovnou mohli konfrontovat s realitou, přidají se ještě zástupci studentů: jedna studentka, která už se za roky na gymnáziu ohlíží s patřičným odstupem, a kvartáni z pražského gymnázia, kteří mají ještě hodně před sebou.

Většina rodičů svým předškolním dětem doma čte. Pak si ale děti začnou číst samy. Navíc chodí do školy a rodina často pouští další čtenářský osud dítěte ze svých rukou i z dohledu. Snad v dobré víře, že škola ví nejlíp, jak na to: že dokáže vybrat, co se má číst a kdy, že k tomu děti dovede navnadit anebo donutit.

Na gymnáziu už studenti číst dovedou a ve věku mezi (dvanácti) patnácti a devatenácti už se jen tak nenechají řídit nějakými seznamy povinné četby, o jejichž opodstatnění nejsou přesvědčeni. Možná čtou, co mají, možná čtou něco jiného, možná nečtou vůbec. A proč nečtou? Jsou pro ně záživnější, akčnější filmy? Nepotřebují intelektuální potravu, protože raději třeba sportují?

Přitom jsou mezi studenty i mnozí, kdo čtou rádi, kdo případně sami zkoušejí psát literární texty nebo básničky. A také ti, kdo se budou hlásit na filologické obory, na humanitní vědy, srovnávací literaturu, kulturologii, divadelní vědu, bohemistická studia a podobné směry, kde se četba považuje za stěžejní předpoklad a posléze i náplň studia.

Jak vypadá výuka literatury? Co všechno vymýšlejí ti, kdo se snaží své studenty skutečně přimět k tomu, aby četli? Nespokojí se s opsanými obsahy děl ve čtenářských denících? A jak třeba vypadá výuka literatury v nenaplněných snech profesorů?

Mají se studenti prokousat celým literárním kánonem, aby mohli chápat současnou literaturu v dostatečném kontextu? Mají znát klasiku, nebo číst, co se píše dnes a co vypovídá o aktuálním světě a jeho problémech? Mají číst aspoň tu dobrou, tu nejlepší literaturu? A co je vlastně dobrá literatura? Nebo mají číst cokoli, hlavně že získají čtenářský návyk, ne-li kýženou závislost?

Takové a ještě další otázky jsme si připravili k přemýšlení na poslední týden letošního školního roku. Budeme o nich diskutovat s vybranou skupinou účastníků iLiFora.

K této diskusi iLiFORUM 

 

Předchozí iLiFORA:
Francouzská literatura česky
Česká literatura v zahraničí

 

© Jovanka Šotolová

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse
Vaše jméno:
E-mail:
Text příspěvku:
Kontrolní otázka: Kolik je prstů na jedné ruce
Kontrolní otázka slouží k ochraně proti vkládání diskusních příspěvků roboty.

Více k článku

související články

zhlédnuto 2577x

Inzerce
Inzerce