Duteurtre, Benoît: Dráhy

Duteurtre, Benoît
Dráhy

Cestujete vlakem na venkov, na sedačkách okolo vás se válejí odpadky, které se už nevešly do přetékajících odpadních košů, a příchod průvodčího doprovázejí čvachtavé zvuky, protože na podlahu vagonu přetekla voda z ucpaného záchodu. Do takové situace zasadil Benoît Duteurtre hlavní hrdinku v úvodní kapitole svého románu Dráhy.

Dráhy bez jasného cíle
Benoît Duteurtre: Dráhy. Z franc. originálu Chemins de fer přel. Eva Blinková Pelánová, Atlantis, Brno, 2010, 148 s.

Cestujete vlakem na venkov, na sedačkách okolo vás se válejí odpadky, které se už nevešly do přetékajících odpadních košů, a příchod průvodčího doprovázejí čvachtavé zvuky, protože na podlahu vagonu přetekla voda z ucpaného záchodu. Do takové situace umísťuje Benoît Duteurtre hlavní hrdinku v úvodní kapitole svého románu Dráhy.

Román představuje deník padesátileté Pařížanky Florence, velice úspěšné podnikatelky v oblasti PR, která se obratně orientuje v dravém světě byznysu. Svůj volný čas však, v kontrastu k pařížskému životu, s oblibou tráví v klidu na venkovské samotě.

Florencin „dvojí život“ působí na pařížské manažery jako povedený žert; pro vesničany zůstává Florence nafoukanou Pařížankou, která navíc nepřeje pokroku na venkově. Ona sama si uvědomuje svou paradoxní touhu po starých časech a původních lidských hodnotách. A není ani divu, že se brání modernizaci a pokroku, které se v daném místě, jež ona považuje málem za kraj světa, projevují zavedením pouličního osvětlení až k její osamocené usedlosti, umístěním obludných kontejnerů na tříděný odpad do harmonické přírodní scenerie či plány na posílení silničního provozu.

Klíčovou metaforou moderního světa se v románu stávají francouzské dráhy. Florence, jakožto pravidelná zákaznice, s posedlostí sleduje jejich „modernizaci“. Společnost totiž v honbě za ziskem investuje pouze do lukrativních tratí a regionální spoje nutně upadají. Když se však Florence naskytne příležitost (finančně velice zajímavá) vytvářet francouzským drahám propagační kampaň, bez váhání a s radostí úspěšné podnikatelky ji přijímá. Že bude lživá a že půjde proti jejímu vlastnímu přesvědčení, to k té práci bohužel patří.

Zvolené deníkové formy dokázal autor velice umně využít. Stěžejním záměrem bylo zjevně vyslovit úvahu nad nejednoznačným postojem k modernizaci a pokroku v dnešním světě. Pro deníkové záznamy je přirozená velká míra analytičnosti, důvěrné a hloubkové podání vlastních myšlenek. Kdo čeká od románu akční dějovou linku, bude zklamán. Také z osobního života Florence se toho mnoho nedovídáme. Neustálé úvahy a variování na podobné motivy však mohou na čtenáře nakonec působit únavně. Nicméně tato případná jednotvárnost je vyvažována okouzlujícími popisy přírody a lehkým ironickým humorem, který protkává celý román.

Benoît Duteurtre bývá často považován za provokatéra, protože ve svých románech kriticky nahlíží na aktuální společenské problémy a události. Nedělá si však rozhodně nároky na pravdu, nesnaží se moralizovat, ale otevírá polemický pohled na současné hodnoty. Volbou poněkud rozpolcené osobnosti Florence možná řadě z nás, s jistou nadsázkou ovšem, nastavuje ironické zrcadlo.

Autor naznačuje, že Florencin kritický postoj k současným hodnotám není jen nostalgický vrtoch postarší ženy: i mladému vesničanovi Gregovi, který ji navštěvuje, chybí v současném světě cit pro krásu a přírodu. Proč by moderní nemohlo znamenat krásné, kvalitní, pohodlné, působící potěšení...? Jsou již smysly lidí otupené natolik, že dokážou vnímat jen rostoucí ekonomické ukazatele?

I přes záměrnou polemičnost může čtenář po přečtení počítat spíše s pesimistickými pocity. Florencin osamocený (a falešný?) boj končí v nejasné symbolice, působící v románovém celku poněkud nepatřičně, a lze jen těžko odhadnout, jestli má představovat ironický žert na účet hrdinčiny nostalgické povahy nebo politování nad náročností a marností podobného boje. Zodpovězení nastolených otázek tak autor nechává na nás.

© Iveta Picková

0%

Hlasovalo 92 čtenářů.