Nikl, Petr: Divňáci z Ňjújorku

Nikl, Petr
Divňáci z Ňjújorku

Do šťavnaté dužiny „Velkého jablka“ se snad každý nealergik zakousne s chutí. Stejně osvěžující podobu má i další autorská kniha Petra Nikla, který svůj nebývale široký umělecký záběr tentokrát projevil tím, že zachycoval optikou fotoaparátu jinakost newyorských obyvatel.

Petr Nikl: Divňáci z Ňjújorku. Meander, Praha, 2012, 89 s.

Do šťavnaté dužiny „Velkého jablka“ se snad každý nealergik zakousne s chutí. Stejně osvěžující podobu má i další autorská kniha Petra Nikla, který svůj nebývale široký umělecký záběr tentokrát projevil tím, že zachycoval optikou fotoaparátu jinakost newyorských obyvatel. Sbírka nekonvenčních typů lidí, jež Nikl během svého dvouletého pobytu za velkou louží nashromáždil, vyústila do obrazové knihy poezie Divňáci z Ňjújorku, vydané pod hlavičkou umělecké edice Modrý slon autorova dvorního nakladatelství Meander.

Vrstevnatý potenciál kosmopolitního centra využil Nikl beze zbytku. Svůj vytříbený pozorovací talent proměnil do podoby hravých asociací ladně plynoucích veršů a detailně propracovaných kreseb. Ústředním motivem knihy, zdrojem jazykové hry, nositelem inspirace i sjednocujícím principem jednotlivých básní se stává v Niklově podání fascinující typologie postav. Čtenář je zastižen indiánem, který ve stínu javoru polyká čas. Mihne se v blízkosti kolosální madam Hranaté, z níž jsou i jikry v říji. Poté (udiven záludným Snovačem, tkajícím psí dečky, i luzným Žabákem, jemuž výpar z metra hřeje záda) jej skropí sladké kapičky melounové šťávy rozohněného cyklisty-cholerika, aby se v houfu roztodivných bytostí mohl obdivovat kontrastu yucatánského trpaslíka s neustále bobtnající tunovou bohyní.

Niklovy verše dýchají rozmanitostí a variabilitou. Brilantně propojují fragmenty rostlinné a zvířecí říše, lidských vlastností i hmotného prostoru v pestrý jazykový kód, v němž básník zrcadlí své fantazijní vidění světa. Autorova poetika staví zejména na jemných detailech tkvících ve vizualizaci jednotlivých postav a následných asociacích spojených s jejich zevnějškem. Již samotné názvy postav (např. Vlásečnice; Štíhlav; Chundelatá albína; Plstěný rastaman; Kobalt, modrý muž; Zvrásněný smíšek) rozdmýchávají čtenářovu představivost. Následné verše prosycené neotřelými poetismy pak nezůstávají lákavým titulům básní nic dlužny:

Vřeten
Jako by si ho namotal
na špejli žhavý vánek,
zesládla u něj samota
a zcukernatěl spánek

Přidanou hodnotu Niklovy sbírky spatřujeme v jejím naprosto přirozeném etickém rozměru, ukotveném v pluralitě, jež je samozřejmou součástí multikulturního prostředí New Yorku. Kniha adresátům nabízí pestrou změť postřehů a prožitků, opatřených nejrůznější, mnohdy kontrastně vyznívající atmosférou. Autorova poezie je pobídkou k životu v harmonii s jinakostí, jež se v Niklově podání jeví jako nezbytná, jelikož utváří hodnotu každé osobnosti.

© Hana Lavičková

0%

Hlasovalo 78 čtenářů.