Nakupování a souložení
Ravenhill, Mark: Shopping and fucking

Nakupování a souložení

Slova fucking i shopping jsou všeobecně srozumitelná a lze je chápat jako symbolické ornamenty rozmělněného globalizovaného světa bez víry, jasných hodnot a pevných vztahů, v němž jakýkoli nedostatek mají zaplnit peníze a v jehož extrémní verzi živoří Ravenhillovi hrdinové.

Název první celovečerní hry britského dramatika Marka Ravenhilla se v českém prostředí nepřekládá, což vhodně dokresluje její hlavní téma. Slova fucking i shopping jsou všeobecně srozumitelná, jelikož si, ve více či méně změněné podobě, našla cestu do mnoha světových jazyků. Lze je tedy chápat jako symbolické ornamenty rozmělněného globalizovaného světa bez víry, jasných hodnot a pevných vztahů, v němž jakýkoli nedostatek mají zaplnit peníze a v jehož extrémní verzi živoří Ravenhillovi hrdinové.

Ravenhill je jedním z nejznámějších představitelů takzvané coolness dramatiky (v angličtině „in-yer-face“ – volně přeložitelné jako „tobě do ksichtu“), která se vyznačuje naturalistickým zobrazením sexuality a násilí, nevyhýbá se společenské kritice a usiluje o aktivní kontakt s publikem. Mezi další autory této vlny se řadí například Sarah Kane nebo Anthony Nieson. Shopping and Fucking (1996) patří mezi klasické texty žánru. Hru vydalo nakladatelství Artur, které se na divadelní hry částečně specializuje a jehož Edice D nedávno započala druhou stovku svazků.

Ravenhill přes výše zmíněnou poznámku o globální vyprázdněnosti kritizuje zcela konkrétní společenské klima: vymezuje se vůči odkazu thatcheristické Británie. Z důvodu radikálního prosazování neoliberální ideologie za vlády Margaret Thatcherové ve Spojeném království dramaticky vzrostla sociální nerovnost, nezaměstnanost a chudoba, přičemž tržní principy začaly pronikat do stále více oblastí lidské činnosti. Vztek, rezignace a dezorientace, které podobná atmosféra plodí, ve hře šokují více než vulgární výrazivo a postavy narkomanů nebo homosexuálních prostitutů.

Hrdinové Shopping and Fucking se pohybují na okraji společnosti, který však funguje jako metafora celku: hlavní roli v jejich prostředí hrají peníze a každý z nich si životní nedostatky kompenzuje tím, že se k něčemu přehnaně upne a vypěstuje si na tom závislost – takzvaně „jede“ v drogách, automatech, práci či jistých lidech. Opakovaně vyprávěná příhoda o prodeji dvou lidí v supermarketu naznačuje, že prodat se ve výše popsaném světě dá úplně všechno. Peníze také fungují jako jakýsi ochranný obal před skutečností a jako odosobňující, posvěcující prostředek: „Poslouchej, jo. Když někdo cáluje, když někdo něco chce a cáluje, tak to uděláš. Nic na tom není, že jo. Je to obchod. Takže to uděláš,“ prosí jeden hrdina druhého, aby ho zmrzačil.

Po letech od vzniku hry Ravenhillovo kritické ostří působí trochu otupěle a témata, jimž se věnuje, jsou dobře známá. Některé autorovy vyjadřovací prostředky pak trpí jistou prvoplánovostí – zejména cinkání mincí padajících z automatu, jež doprovází rozhovor prostituta a klienta: „Proto mi šlo spíš o něco jako transakci. Protože jsem si řek, že když za to zaplatím, nebude to nic znamenat.“ Hra má ale i řadu originálních aspektů (například využití jídla) a závěrečná, zčásti esejistická pasáž na téma civilizace a peněz, která by v inscenaci mohla zapadnout, je sama o sobě dobrým důvodem, proč se s hrou seznámit v tištěné podobě. A konečně, kritika neoliberálního vidění společnosti a člověka být aktuální jen tak nepřestane.

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Přel. Jitka Sloupová, Artur, Praha, 2012, 96 s.

Zařazení článku:

beletrie zahraniční

Jazyk:

Země:

Hodnocení knihy:

70%

Témata článku:

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse