Hrnčíř, Pavel: Plechová Mína

Hrnčíř, Pavel
Plechová Mína

Spisovatel a diplomat Pavel Hrnčíř vtiskl své dlouholeté profesní zkušenosti z oblasti lidských práv a humanitární pomoci do osobitého textu se zřetelným antimilitaristickým apelem Plechová Mína. Přispívá tak ke zpřístupnění doposud nepříliš reflektované problematiky válečných konfliktů.

Apel Plechové Míny
Pavel Hrnčíř
: Plechová Mína. Meander, Praha, 2012, 64 s.

Drů. Děvčátko, jež slyší i nevyslovené. Voják s uhrančivýma očima zastižený v deliriu válečné vřavy a alkoholového opojení. Ulice pohlcená slunečním žárem. Sklenice čisté osvěžující vody a … plechatice s ouškem. Danajský dar? Hračka? Zbraň? Nebo snad domácí mazlíček? Tyto počáteční indicie, které kypí kontrasty, uvádějí čtenáře do děje plného napětí i hrozeb, absurdit i komiky.

Čtenářsky náročná tematika života v militarizovaném pásmu, podpořená stálou hrozbou útoků, násilným podmaňováním slabších, reflexí pocitů ohrožení, všudypřítomného strachu i absurdního boje o moc, se skrývá v poloze pohádkového příběhu. Ten vychází pod hlavičkou nakladatelství Meander v umělecké edici Modrý slon.

I přes vypjatou dějovou zápletku spočívající v cestě vojáka za minou ohroženým dítětem kontaktuje Hrnčíř malé čtenáře harmonickým způsobem, neboť kombinuje nebezpečnou atmosféru bojů s kreativním prostředím zeleninových městeček, hřejivými fragmenty domova a citlivostí dětského vnímání. Prvky komiky a absurdní detaily spojené se zpustlými a demoralizovanými postavami v armádních stejnokrojích vytvářejí v prostoru plném konfliktů ostrůvky hravosti.

Pozorný čtenář ocení zejména propracované vykreslení uniformity vojenského prostoru, jež spočívá v úsporných jazykových sděleních, někdy až v jazykové zkratce. Hrnčířův autorský styl simuluje strohost a jednoznačnost armádních povelů, což přidává ději na dynamice, gradačním spádu a napětí. Atraktivitu publikace navyšuje i s textem zcela souznějící ilustrační a typografická linie. Pavel Hrnčíř přenesl do dětského povědomí Velkou zeleninovou válku obrazností, do níž koncentroval průzračnost a citlivost dětského prožitku, netečnost a aroganci vypnutých mozků dospělých, palce větřící správný směr cesty, a především poselství, že život v míru není pro všechny děti na planetě samozřejmostí.

Odkrývání závažných celospolečenských témat se v literatuře pro děti a mládež objevuje kontinuálně již od devadesátých let minulého století. K tematické detabuizaci prózy adresované dětským vnímatelům se tak nyní přiklání i spisovatel a diplomat Pavel Hrnčíř, jenž vtiskl své dlouholeté profesní zkušenosti z oblasti lidských práv a humanitární pomoci do osobitého textu se zřetelným antimilitaristickým apelem. Přispívá tak ke zpřístupnění doposud nepříliš reflektované problematiky válečných konfliktů.

© Hana Lavičková

0%

Hlasovalo 61 čtenářů.