Rocca, Federico: Legendy módy. 20 ikon, které změnily dějiny odívání

Rocca, Federico
Legendy módy. 20 ikon, které změnily dějiny odívání

recenze kultura

Přehrabujete se prarodičům ve skříni s oblečením? Tak to jste objevili kouzlo vintage a retro. Mýtus, že móda pomíjí, je třeba doplnit i o podstatnou druhou část: vracející se módní styly a módní prvky. Ty klasické složky, které se od svého vzniku zahalily odérem kultu a stále jako Fénix ožívají v reinterpretacích, představuje objemná kniha Legendy módy s podtitulem 20 ikon, které změnily dějiny odívání.

Federico Rocca. Legendy módy. 20 ikon, které změnily dějiny odívání. Přel. Erika Faulová, Nakladatelství Slovart, Praha, 2013, 223 s.

Hned při přečtení titulu se nabízí otázka, které věci prošly subjektivním sítem a hlavně proč. Nejedná se jenom o oblečení, v knize jsou zařazeny také kabelky, šátky, boty a slavný parfém Chanel č. 5. Tomuto objasňujícímu účelu slouží zejména kapitola Esenciální prvky módy, ale závěrem zůstává, že se jedná o osobní výběr, protože jinak by toho prošlo více. Adjektivum esenciální tu zaznívá ve smyslu: ne absolutně nezbytné pro přežití, ale základní oděvy a módní doplňky 20. století, které ztělesňují podstatu módy. Ale nejen to; také fundamentální a věčné, praktické a všestranné. A hlavně muselo být o čem psát, takže za vznikem ikony musí stát příběh, většinou s prvkem náhody a praktickým pozadím. Ikona je vesměs spjata s nějakou oděvní značkou a odráží náladu ve společnosti: často se jedná o nonkonformní módní prvky, symboly vzpoury a odlišnosti.

Zářným nejznámějším příkladem jsou džíny, původně se vážící ke značce Levi’s, dnes patřící všem. Byl to oděv pro zlatokopy, kteří si ho oblékali přes normální oblečení, tedy z oblasti, která je konvenční módě na hony vzdálená, a určitě nebyl vytvořen pro to, aby se stal legendárním. Pak se ho v 50. letech ujali mladí lidé a revoltovali v něm proti módě. Revoluční potenciál mají džíny podle autora knihy Federica Rocca dosud. Je otázkou, zda dnes není odvážnější si vzít místo nich jiné kalhoty. V heslu chybí bližší informace o vzniku džínoviny, původně plachtoviny. Zachycuje příběh až od patentu na metodu zesílení pracovních kalhot z hrubého plátna přidáním měděných nýtků do látky. Přitom by to bylo v českém vydání tak zajímavé! Existuje totiž domněnka, že džínovina vznikla v Bruntálu. I v dalších heslech je módní prvek zachycen ve fázi přerodu často už existující obyčejné věci v legendární.

Text tvoří většinou tři strany u každé módní ikony, zbytek jsou kvalitní velkoformátové fotografie. Módu nejvíce přiblíží obrazy, a tak je koncepce pochopitelná. I proto knihu zřejmě uspořádala Valeria Manferto de Fabianis, odbornice na editaci fotografií a tvorbu obrazů. Legendy módy zdařile ukazují, jak těsně je spjat svět módy a slavných osobností populární kultury. A jak moc se podílí na zviditelnění jednotlivých módních prvků film. Není to náhoda, jelikož autor textu Federico Rocca vystudoval dějiny italské kinematografie a později se zaměřil na módu. Kdo by neznal Colomba a jeho nezaměnitelný béžový trenčkot nebo Chaplinovu buřinku Borsalino? Jsou to až stereotypní obrazy. A dají se poměrně lehce sestavit z vybraných věcí stejně jako ty, které se váží k národnosti: Američané a džíny či Francouzi a námořnické tričko Marintére. Věci jsou často spjaty se světoznámou tváří, jako baleríny s Brigitte Bardot. Slavné osobnosti módnímu předmětu dokonce daly i své jméno. Kabelka Kelly se jmenuje podle americké herečky Grace Kellyové a Jackie podle milovnice těchto kabelek s uchem Jacqueline Kennedyové.

Vyzdvihnuty jsou lidské osudy. Třeba ten amerického basketbalisty Chucka Taylora, který je těsně spjatý s converskami All star. A to není jediný módní prvek se vztahem ke sportu. Dále je to např. spojení péřová bunda Moncler a horolezci. Čtenář se ale nejvíce dozví o tenisu. Tenista René Lacoste s přezdívkou krokodýl, přičemž toto zvíře se stalo snad prvním logem nápadně umístěným na oblečení, si navrhl nový tenisový oblek, kombinaci trička a košile z piqué bavlny. A i když je kniha italského původu, objevuje se v ní podoba amerického snu. Jak od píky došel John štěstí. Např. brašnář Louis Vuitton byl baličem zavazadel a díky svému pozorovacímu talentu přizpůsobil kufr potřebám zákazníků, vypracoval se až ke svému prvnímu hranatému kufru a jeho jméno se stalo světoznámou značkou.

Nepřekvapí, že výjimečné postavení má francouzská módní návrhářka Coco Chanel, která udávala od poloviny 20. století tón módnímu průmyslu. V publikaci se to projevuje už počtem obsažených módních výtvorů. Jiná je také v tom, že věci vytvářela s neskromným vědomím, že jsou skvělé a ženy je musí nosit, a tyto kousky mají tudíž potenciál stát se legendárními. Často se inspirovala pánským oblečením a přetavovala je v pohodlné dámské, určené pro nový typ svobodnější ženy. Takovým příkladem je původně námořnické tričko Marintére. Parfém Chanel No. 5. vznikl, když ji omrzely přirozené silné květinové vůně, které byly v té době na trhu. Svou představu zadala voňavkáři Ernestu Beauxovi, který využil potenciál aldehydu a vytvořil umělý parfém. I lahvička byla nového designu, připomínala hranatou zkumavku a uchvátila i Andyho Warhola. Nesmí chybět kostým Chanel sestávající z krátkého krabicového saka bez límce a sukně po kolena. A také kabelka 2.55 s dvojitým řemínkem, jaký měli na klíče dozorci ze sirotčince, ve kterém Coco vyrůstala. V neposlední řadě pak nadčasové malé černé šaty.

K módě také patří určitá afektovanost, hlášky znějící jako marketingová hesla. I to je v textu obsaženo. A nezní to v tomto případě až tak rušivě a podbízivě, spíše slouží k ozvláštnění řečeného a koresponduje s celou koncepcí Legend módy. Vyzdvihnuty jsou také zajímavosti, které se k módním výrobkům váží, leckdy až poetické legendy. Třeba jak vznikla typická prohlubeň klobouku Borsalino? Snad inspirací revolucí a pomačkaných klobouků, které při ní zůstávaly ležet na zemi.

Kniha svou výpravou aspiruje k tomu, aby se stala dárkem, proto to načasování před Vánoci. Přínosnou může být zejména v tom, že se díky ní čtenáři-potenciálnímu zájemci o módu možná spojí módní prvek, který tak dobře zná, se jménem obchodní značky, která se k němu váže, a leckdy je zároveň jménem tvůrce. A vybaví si k němu i příběh. Což by si návrháři zasloužili.

© Martina Macáková

0%

Hlasovalo 63 čtenářů.