Šašek, Miroslav: To je Paříž; To je Londýn

Šašek, Miroslav
To je Paříž; To je Londýn

Nakladatelství Baobab ve své produkci pravidelně uveřejňuje dnes již klasická díla světové literatury pro děti. Tentokrát se rozhodlo splatit dluh ilustrátorovi Miroslavu Šaškovi, o jehož díle česká veřejnost získala povědomí teprve nedávno.

Miroslav Šašek: To je Paříž. Přel. Jiří Dvořák, Baobab, Praha, 2013, 64 s.
Miroslav Šašek: To je Londýn. Přel. Jiří Dvořák, Baobab, Praha, 2013, 64 s.

Šašek v roce 1947 odešel studovat do ciziny, kde roku 1980 také zemřel. Celoživotně se zajímal o knižní ilustraci a především o ilustraci dětskou. Již před odchodem do zahraničí vydal autorskou knihu pro děti Benjamín a tisíc mořských ďasů kapitána Barnabáše (1947). V emigraci spolupracoval také s českými exilovými nakladatelstvími (vytvořil například ilustrace ke knize Hany Šklíbové Pohádky, Mnichov, 1953).

Zásluhou nakladatelství Baobab se nyní český dospělý i dětský čtenář mohou seznámit s prvními dvěma díly Šaškovy slavné řady ilustrovaných „průvodců“ světovými hlavními městy a zeměmi pro děti This is... (To je ...). To je Paříž a To je Londýn jsou první díly edice, která vycházela od roku 1959 až do roku 1974 nejprve v anglickém originále a čítá osmnáct dílů. Byla přeložena do mnoha jazyků a získala četná ocenění (např. zápis na čestnou listinu Mezinárodního sdružení pro dětskou knihu z roku 1979).

Ve svém záměru přiblížit dětem hlavní města v jejich komplexitě vycházel Šašek z jejich vizuálního pojetí. Paříž a Londýn jsou pro něj především barvy. Modrošedá Paříž a do mlhy zahalený Londýn z úvodních stran postupně odhalují pozorovateli svou odlišnou barevnou strukturu. Londýn je sice temnější, ale překvapivě plný červené barvy autobusů, telefonních budek a uniforem. Naopak Paříž je sluncem prosvětlená a barevně mnohem rozmanitější.

Obě knihy představují nejdůležitější historické památky obou velkoměst. Jejich ilustrace jsou věrné, ale jaksi odtažité. Viděny z dálky stojí osaměle, uzavřeny do své slavné minulosti. Přítomnost kolem nich proudí nevšímavě – v kolonách svižně projíždějících aut. Skutečný život se odehrává v ulicích plných všednodenního mumraje. Šašek pečlivě vybírá charakteristické prvky, které z náčrtku ulice spolehlivě nechají vykouknout veskrze pařížskou nebo londýnskou atmosféru. Rybí trh v Londýně či ptačí trh v Paříži jsou právě tak spolehlivě rozeznatelné a nezaměnitelné jako Piccadilly a Eiffelovka.

Stejně je tomu s obyvateli obou metropolí. Autor rozehrává atmosféru okamžiku, vybírá výrazné lidské typy, představuje uniformy, specifická pouliční zaměstnání. Ilustrace doprovázejí krátké informativní texty, ve kterých autor představuje významné stavby a památky nebo komentuje výjevy každodennosti typické pro dané velkoměsto. Šaškovy výrazné ilustrace se vyznačují jistou dávkou stylizace až abstrakce a jsou typickou ukázkou moderní ilustrační tvorby šedesátých let minulého století, jakou v českém kontextu známe z rané tvorby Vladimíra Fuky, Jana Brychty, Oldřicha Jelínka a dalších.

Šaškovým knihám čas na přitažlivosti neubral, spíše naopak. Jejich prohlížení (protože o prohlížení jde především) tak může splnit hned několik očekávání. Pro čerstvé prarodiče budou Šaškovy knihy především návratem do výtvarné poetiky knih jejich vlastního dětství. Ten ale mohou v interakci se svými vnoučaty spojit s vyprávěním o současné Paříži a Londýně, které jsou přeci stále stejné, a zároveň tak jiné.

© Marcela Poučová

0%

Hlasovalo 123 čtenářů.