Krleža, Miroslav: Rod Glembayů

Krleža, Miroslav
Rod Glembayů

Po delší době se do Prahy, konkrétně na prkna Divadla na Vinohradech, vrací klasické dílo velikána chorvatské literatury a dramatu Miroslava Krleži (1893–1981). Slovenský režisér Martin Huba pojal dnes již klasické drama Gospoda Glembajevi (česky dříve Páni Glembayové, v novém překladu Jakuba Novosada ale jako Rod Glembayů) přece jen trochu netradičně.

Krleža na Vinohradech
Miroslav Krleža: Rod Glembayů. Přel. Jakub Novosad, režie Martin Huba, Divadlo na Vinohradech, Praha 2014, premiéra 13. 11. 2014

Po delší době se do Prahy, konkrétně na prkna Divadla na Vinohradech, vrací klasické dílo jednoho z největších autorů chorvatské literatury a dramatu Miroslava Krleži (1893–1981). Slovenský režisér Martin Huba pojal dnes již klasické drama Gospoda Glembajevi (česky dříve Páni Glembayové, v novém překladu Jakuba Novosada ale jako Rod Glembayů) přece jen trochu netradičně.

Hra je součástí celého komplexu tematicky propojených textů – 3 divadelních her a 11 prozaických částí. Gospoda Glembajevi je první část dramatické trilogie, následuje U agonii a Leda. Základní dějová linie je vcelku nekomplikovaná. Během jednoho večera a následné noci dochází v rodině Glembayů – zbohatlíků, pokrytců, podvodníků a zlodějů (český svazek sebraných spisů M. Krleži, v němž se nacházejí divadelní hry a prozaické texty s tématem tohoto rodu, se příznačně jmenuje Vrazi a falešní hráči, Praha 1968, překlad Irena Wenigová) – k „praní špinavého prádla“ mezi otcem, synem a jeho nevlastní matkou. Mladý Glembay se po sebevraždě vlastní matky před řadou let rozhodl zmizet ve světě, věnovat se umění a od své rodiny, především otce, se držet co nejdále. Pozvání na oslavu k výročí rodinného podniku nakonec přijímá, ale s tím, že je to opravdu naposledy. Jeho původní snaha zůstat „nad věcí“ a nenechat se vtáhnout do hnusných a špinavých her své rodiny bere brzy za své. Po dramatické noční hádce otec umírá na mrtvici, mladý Glembay – jak se ukazuje dědic dluhů – vypjatou situaci nezvládá a po hádce s macechou, bývalou vídeňskou prostitutkou, ji zabíjí a sám si bere život. Jedná se tedy o zásadní rodinné drama s krvavým a tragickým koncem. V pojetí režiséra Huby ale byly některé dialogy lehce posunuty k odlehčené, snad nepřeháním, když řeknu až parodické úrovni. Ale vůbec ne ke škodě věci. Zatímco v době svého vzniku (1928, česky poprvé 1931) musela hra zásadně šokovat a provokovat, jak to ostatně bylo Krležovým zvykem, dnes podobné problémy bereme spíše jako něco skoro běžného, nevybočujícího. Proto jisté odlehčení působí dnes na diváka asi přesvědčivěji.

V hlavních rolích opravdu zazářili Tomáš Töpfer (hlava rodu Ignác Glembay), Dagmar Havlová (jeho druhá manželka) a Ondřej Brousek (mladý Leo Glembay). Scéna byla na rozdíl od většiny divadelních realizací na jihoslovanských jevištích pojata spíše minimalisticky a dala tak lépe vyniknout vlastním dialogům.

Premiéra této hry měla být původně již v září 2014, ale onemocnění některých herců vedlo k odkladu, předpremiéry proběhly na konci října. Česká televize – kanál Art v souvislosti s původně zamýšleným zářijovým uvedením připravil také dokument o Krležovi a novém nastudování hry Gospoda Glembajevi, jenž byl odvysílán v rámci pořadu Divadlo žije 30. 9. 2014 (dostupné v archivu ČT). Divadlo na Vinohradech uvedlo, že právě touto hrou, která se odehrává ještě v době staré monarchie nedlouho před atentátem v Sarajevu, chtělo připomenout výročí 100 let od zahájení první světové války.

© Jaroslav Otčenášek

0%

Hlasovalo 34 čtenářů.