Lindaurová, Lenka (et al.): MEZERA – Mladé umění v Česku 1990–2014

Lindaurová, Lenka (et al.)
MEZERA – Mladé umění v Česku 1990–2014

recenze kultura

Na předvánoční trh vstoupila nepřehlédnutelná publikace rekapitulující čtvrt století Ceny Jindřicha Chalupeckého i vývoje české společnosti Mezera. Jak se v posledních pětadvaceti letech vyvíjela naše mladá výtvarná scéna? Kam se posunula společnost a jak se odrážela v tvorbě mladých umělců? Čítanka současného umění je na prohlížení i čtení, pro pamětníky, mladé i budoucí generace.

Lenka Lindaurová & kol.: MEZERA – Mladé umění v Česku 1990–2014. Editorka: Bára Procházková, autoři textů: Václav Bělohradský, Karel Císař, Vlasta Čiháková – Noshiro, František Lesák, Lenka Lindaurová, Martina Pachmanová, Miroslav Petříček, Martin Pokorný, Tomáš Pospiszyl, Jiřem Přibáň, Jana a Jiří Ševčíkovi. Společnost Jindřicha Chalupeckého a Yinachi – Edice Magnus Art, Praha, 2014, 560 s.

Knižní novinka s podtitulem Mladé umění v Česku 1990–2014 na první pohled působí jako hravě seskládaný dokument. A opravdu přináší pestrou všehochuť stručných zpráv o umění, kultuře i politice a společnosti od nás a ze světa, názorů a odborných esejů, osobních postřehů i dosud nepublikovaných obrazových materiálů.

Objemná publikace Mezera vyšla v předvečer udílení Ceny Jindřicha Chalupeckého u příležitosti jejího jubilejního 25. vyhlášení. Kniha, která slovy autorky Lenky Lindaurové „[j]e určena všem, kteří mají rádi umění, ale i těm, kteří se ho bojí“, rekapituluje finalisty a laureáty ceny a zároveň představuje čtvrtstoletí naší výtvarné scény v dobových souvislostech. Mezera však není katalog Ceny Jindřicha Chalupeckého ani ryze odborná publikace pro zasvěcené, ani teoretizující učebnice, ale čtivý dokument svěžího vzezření.

Historie prestižní Ceny Jindřicha Chalupeckého, která je určena mladým umělcům do 35 let, sahá do roku 1990, kdy se zrodila z myšlenek tehdejšího prezidenta Václava Havla a umělců Jiřího Koláře a Theodora Pištěka. Lenka Lindaurová přišla do vedení Společnosti Jindřicha Chalupeckého před čtyřmi lety: „Zjistila jsem, že jsem vlastně pamětník, cenu sleduju od začátku a znám se dokonce se všemi laureáty i finalisty osobně. S nadcházejícím výročím čtvrtstoletí existence této dnes již skutečně prestižní ceny mě tak samozřejmě napadlo udělat k této příležitosti velkou publikaci. Ale tak, že by vypovídala nejen o této ceně, ale o celé výtvarné scéně i kontextu doby, protože na aktuálních dobových dílech mladých autorů se dá také dobře sledovat, jak se umění proměňovalo a jak reagovalo i na společenské dění.“

Na první pohled Mezera upoutá šíří, tvarem a designem, který vychází ze stylu zachycených let. Jeho tvůrci Robert Jansa, Petr Bosák a Tereza Hejmová pomocí jednoduchých grafických a prostorových prostředků, jako jsou například rámečky, barvy a typ písma, vytvořili přehledné kódy pro tematické linie. Zajímavostí je i použití dvou různých druhů papíru.

Obsahově je kniha rozdělena do pěti oddílů – čili pětiletek, z nichž každou na úvod doprovázejí dvě eseje. Tyto kunsthistorické pohledy, filozofické úvahy, sociologické studie, rozhovor, vzpomínky a reflexe s popisovanou dobou souvisejí, některé v ní přímo vznikly. Editorka Bára Procházková se mezi eseje a několik desítek portrétů umělců vmezeřila s „kronikou doby“, tedy se zpravodajskými hesly, pokrývajícími různé pojmy od politiky přes ekonomii ke kultuře a vázanými ke konkrétnímu roku, a také s vybranými událostmi z tisku mapujícími výtvarnou scénu u nás i v zahraničí. Nepřehlédnutelnou osvěžující, vtipnou – pro někoho možná i trapnou a až bulvární linku představují osobní, někdy pikantní deníkové zápisy autorky, vyčnívající ze stránek v sytě žlutých rámečcích. Nejobsáhlejší částí jsou pak medailonky finalistů a laureátů, doplněné obrazovou přílohou.

Čítanka současného mladého umění Mezera svým objemem dokáže vyplnit nejen mezeru v knihovně, ale obrazně i mezeru mezi knihami mapujícími české, mladé a současné umění. „Umění je mezerou mezi závažnějšími kontexty, je oblastí nesvázanou pravidly a zároveň oblastí tajemnou, přesto by bez něj společnost nebyla společností,“ uvádí kurátorka Lenka Lindaurová. Na obsáhlé publikaci je sympatické, že umění nehodnotí, ale ono poslední čtvrtstoletí předkládá v dobových souvislostech, a nezřídka dokonce s nadhledem a důvtipem.

 

 

© Hana Strejčková

Ohodnoťte knihu

0%

Hlasovalo 43 čtenářů.

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse
Vaše jméno:
E-mail:
Text příspěvku:
Kontrolní otázka: Kolik je prstů na jedné ruce
Kontrolní otázka slouží k ochraně proti vkládání diskusních příspěvků roboty.

Více k článku

80%autor článku   58%čtenáři

zhlédnuto 2283x

Koupit knihu

štítky k článku

Inzerce
Inzerce