Sinek, Simon: Začněte s proč. Jak vůdčí osobnosti inspirují k činům

Sinek, Simon
Začněte s proč. Jak vůdčí osobnosti inspirují k činům

recenze sociologie

Zlatý kruh je jednoduchá, ale přelomová myšlenka. Simon Sinek ji navíc dokázal vysvětlit skutečně čtivou a srozumitelnou formou. Vzhledem k velice jednoduché koncepci jeho modelu se ale mnohdy zdá, že autor vlastně neustále opakuje totéž, pouze na jiných příkladech.

Jak vůdčí osobnosti inspirují k činům, vysvětluje autor motivační literatury Sinek
Simon Sinek
: Začněte s proč: jak vůdčí osobnosti inspirují k činům. Jan Melvil, Brno, 2013, 255 s.

Svůj zlatý kruh představil Simon Sinek již ve své osmnáctiminutové přednášce na TEDxPugetSound s názvem „Jak velcí vůdci inspirují k akci“. Rázem se z ní stala jedna z nejnavštěvovanějších přednášek TEDu, dnes již s více než jednadvaceti miliony zhlédnutí. Širší a podrobnější obraz této teorie ale získá čtenář až přečtením knihy Začněte s proč. Tu z originálu Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action, vydaného v roce 2009, přeložila do češtiny Eva Nevrlá. Publikace tak následně v ČR vyšla roku 2013 díky nakladatelství Jan Melvil Publishing jako součást edice Žádná velká věda.

Středobodem zlatého kruhu je otázka „proč?“ jako otázka po tom nejhlubším smyslu naší činnosti. Odpověď na ni má naše jednání povznést na zcela novou rovinu, zajistit nám skutečnou motivaci a tu správnou cestu v každodenním životě. Víme-li své proč, můžeme dosáhnout obdobných úspěchů jako Martin Luther King, bratři Wrightové nebo společnost Apple. Tuto trojici uvádíme záměrně, jelikož autor ji sám opakovaně zmiňuje ve svých příbězích, kterými se snaží čtenáři ilustrovat, jak zlatý kruh vlastně funguje. Ne že by nepoužíval i další velká jména, ale je zřejmé, že je velkým fanouškem Applu, protože příklady s touto firmou vidíme obzvláště často.

Zlatý kruh je jednoduchá, a přitom překrásná myšlenka, která na první pohled působí jako fungující a přelomový koncept. Simon Sinek jej navíc dokázal ve své vůbec první knize ve čtrnácti kapitolách, rozřazených do čtyř částí, vysvětlit skutečně čtivou a srozumitelnou formou. Vzhledem k velice jednoduché koncepci jeho modelu se ale mnohdy zdá, že autor vlastně neustále opakuje totéž, pouze na jiných příkladech. Jako by měl se snažil svůj zlatý kruh, jejž může vysvětlit na několika stranách, natáhnout na celou knihu. Čtenář díky této formě sice uvidí, jak zlatý kruh funguje, na pořádném množství příkladů, a díky tomu vše důkladněji pochopí, bude ho to ale pravděpodobně místy až nudit.

Je obtížné najít odpověď na otázku, zda je tato teorie skutečně natolik univerzální a vše určující, nakolik ji sám autor popisuje. Dle jeho vlastních slov se nejedná o teorii, ale o fakt vyplývající z biologie, který svými vlastními analýzami objevil. Nalezení smyslu vidí jako první krok, ze kterého by teprve mělo vycházet při tázání, jak věci děláme a co konkrétně děláme. Obsah knihy se bezprostředně nedotýká pouze marketingu, ale celého podnikání. Je nám vysvětlena důležitost vzájemné důvěry se zaměstnanci, ale i způsoby, jak výrazně zvýšit prodej. Dokonce je zde i pojednání o inovaci a bodu zlomu, tedy návod, jak prosadit novinku také v praxi. Přestože se může nejdříve zdát, že zlatý kruh je vytvořen především pro ziskovou sféru, brzy zjistíme, že se dá uplatnit snad ve všech oblastech života. Autor se nejen snaží o to, aby čtenář zdatně pochopil zlatý kruh, ale také mu pomáhá nalézt své vlastní řešení na otázku „proč“. Ani potom ale není vyhráno, protože i člověk znalý svých odpovědí na ně může (třeba vlivem úspěchu) pozapomenout či na ně přestat klást dostatečný důraz. I této hrozbě se naštěstí Sinek neopomene věnovat.

Kromě jasně se lesknoucího obalu je kniha formátována vcelku běžně. Brožovaná vazba, celkem ani ne deset (povedených) ilustrací a vše je stylizováno do černobílé podoby. Zájemci si mohou knihu zakoupit i v elektronické verzi. Náročnější uživatelé pak možná sáhnou po papírové knize s autogramem, dostupné na oficiálních stránkách. Pro zajímavost ještě můžeme dodat, že autor již vydal další knihu s názvem Leaders Eat Last.

Pokud vás extrémně zajímá téma motivace, vůdcovství či marketingu, kniha vás zajisté plně zaujme. Většině lidí však zřejmě postačí zhlédnout zmíněnou přednášku, kde je vše důležité stručně a jasně řečeno.

 

© Daniel Hlas

Ohodnoťte knihu

0%

Hlasovalo 21 čtenářů.

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse
Vaše jméno:
E-mail:
Text příspěvku:
Kontrolní otázka: Kolik je prstů na jedné ruce
Kontrolní otázka slouží k ochraně proti vkládání diskusních příspěvků roboty.

Více k článku

60%autor článku   46%čtenáři

zhlédnuto 2413x

katalogy

Koupit knihu

štítky k článku

Inzerce