Sugg, Zoe: Girl Online

Sugg, Zoe
Girl Online

recenze romance

Prvotina pětadvacetileté britské beauty blogerky a youtuberky Zoe Suggové, spíše známé pod přezdívkou Zoella, se stala nejprodávanější britskou knihou roku 2014. Jistě k tomu přispěla popularita jejích videí, ale samo o sobě by to nestačilo: kniha je skvělou ukázkou dobře zvládnutého žánru romance.

Jak bojovat s návaly paniky
Zoe Sugg
: Girl Online. Přel. Vanda Ohnisková, Jota, Brno, 2015, 358 s.

Girl Online je prvotina pětadvacetileté britské beauty blogerky a youtuberky Zoe Suggové, spíše známé pod přezdívkou Zoella. Kniha se okamžitě stala bestsellerem a nejprodávanější britskou knihou roku 2014. Její ohromující úspěch lze jistě zčásti vysvětlit tím, že Zoellina videa jsou – nejen v Británii – nesmírně populární, a velká část lidí, kteří si román zakoupili, je proto tvořena autorčinou fanouškovskou základnou; ale samo o sobě by to nestačilo.

Jistě: nejedná se o žádné převratné literární dílo, spíše „jen“ o humorné čtení s romantickou zápletkou pro mladá dívčí srdíčka – alespoň na první pohled. Jak ale román pokračuje, ukazuje se, že autorka míří na vážné problémy, s nimiž se dnešní generace teenagerů často potýká, jako je kyberšikana, nedostatek nebo ztráta anonymity na internetu a podobně. Hlavním tématem knihy jsou však panické záchvaty, kterými trpí hlavní hrdinka, patnáctiletá blogerka Penny. Její postava je zřejmě inspirována životem samotné autorky, která o svých úzkostech a záchvatech paniky také na svém kanálu natočila řadu videí. Působí dojmem zpovědi, a vyprávění je díky tomu velmi autentické. Zoella do své knihy, přiznaně inspirované pohádkou o Popelce, promítá svůj smysl pro dobro a spravedlnost (např. bojuje proti homofobii, což dokazuje fakt, že jedna z hlavních postav je homosexuální orientace), ačkoli se zdá, že se – při vší úctě – poněkud „veze“ na módní vlně přesvědčení, jež je v dnešní době tolik akcentováno, totiž že každý člověk je svým způsobem krásný a výjimečný a i z té „největší gramly na světě“ se může vyklubat princezna.

Girl Online je každým coulem dívčí román, v němž se zrcadlí Zoellin styl, patrný z jejich videí: smysl pro krásné věci, tematické dekorace a celkovou atmosféru dění, jejíž popis zdařile podtrhuje celé vyprávění. To je místy lehce hyperbolizované (téměř vše je zde naprosto dokonalé/příšerné/obří), zároveň je román napsán nesmírně čtivě a funkci ve svém žánru plní perfektně. Zoella se nebojí ukázat ani stinné stránky Pennyiny povahy, jako je žárlivost nebo sebestřednost, které jsou do jisté míry vlastní každému člověku, a čtenář se tak s hlavní hrdinkou dokáže snadno ztotožnit. Přičemž se nejedná o bezduché čtivo, ačkoli označení „dívčí román“ by tyto konotace mohlo vzbuzovat.

Příjemně plynoucí příběh je určen nejen těm, kteří sami trpí návaly paniky a jež chce autorka povzbudit, že ve svém trápení nejsou sami, ale i těm, kdo o této problematice mnoho nevědí - s cílem jim ji alespoň částečně osvětlit.

© Soňa Nováková

0%

Hlasovalo 49 čtenářů.